De eerste generatie Renault 5 kwam in 1972 op de markt en was in die tijd een baanbrekend model. Niet alleen voldeed de Renault 5 aan de behoefte aan een betaalbare en compacte auto, hij had ook nog een innovatief en modern ontwerp. Een innovatie voor die tijd waren bijvoorbeeld de in de carrosserie geïntegreerde kunststof bumpers, terwijl veel concurrenten nog externe stalen bumpers hadden. Ook was de Renault 5 erg praktisch, met zijn grote achterklep en keuze uit zowel een drie- als vijfdeursvariant. De eerste Renault 5 bleef in productie tot in 1985 en in de tussentijd zijn allerlei varianten verschenen. In de vorm van de Renault 7 was er in sommige landen een sedanversie en met modellen zoals de inmiddels legendarische Renault 5 Alpine en Renault 5 Turbo werd ook de sportieve rijder aangesproken. Om over de vele successen in de autosport nog maar te zwijgen. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De eerste generatie Renault 5 kwam in 1972 op de markt en was in die tijd een baanbrekend model. Niet alleen voldeed de Renault 5 aan de behoefte aan een betaalbare en compacte auto, hij had ook nog een innovatief en modern ontwerp. Een innovatie voor die tijd waren bijvoorbeeld de in de carrosserie geïntegreerde kunststof bumpers, terwijl veel concurrenten nog externe stalen bumpers hadden. Ook was de Renault 5 erg praktisch, met zijn grote achterklep en keuze uit zowel een drie- als vijfdeursvariant. De eerste Renault 5 bleef in productie tot in 1985 en in de tussentijd zijn allerlei varianten verschenen. In de vorm van de Renault 7 was er in sommige landen een sedanversie en met modellen zoals de inmiddels legendarische Renault 5 Alpine en Renault 5 Turbo werd ook de sportieve rijder aangesproken. Om over de vele successen in de autosport nog maar te zwijgen.
Renault 5 wordt Supercinq
Geen wonder dus dat de tweede generatie Renault 5 vooral een evolutie was. Wel werd het model op talrijke punten verbeterd en voorzien van een moderne, strakke jaren-’80-vormgeving. Vanwege de vele verbeteringen werd de Renault 5 ook wel verkocht onder de naam Renault Supercinq, ofwel Supervijf. Ten opzichte van zijn voorganger bood de nieuwe Renault 5 nog meer interieurruimte, meer comfort en nog zuiniger motoren. Sommige modellen zijn bijna net zo zuinig als of zelfs zuiniger dan sommige moderne hybride auto’s. Met onder meer de Renault 5 GT Turbo werd opnieuw ook de sportieve rijder niet vergeten. Over een succesverhaal gesproken: de Renault 5 was van 1972 tot en met 1986 de best verkochte auto van Frankrijk. Dat is gedurende bijna de hele productieperiode! Uiteindelijk werden ruim 5,5 miljoen exemplaren geproduceerd. Toen in 1991 de gloednieuwe Renault Clio verscheen als opvolger, bleef de Renault 5 nog tot 1996 in productie als voordeliger alternatief.
Elektrische wedergeboorte voor Renault 5
Sinds 2024 is er opnieuw een Renault 5, maar nu een die voluit luistert naar de naam Renault 5 E-Tech Electric. Ofwel, de Renault 5 beleefde een volledig elektrische wedergeboorte. De nieuwe vijfdeurs hatchback voor het B-segment is de opvolger van de Renault Zoe en zou je daarmee kunnen zien als een elektrisch alternatief voor de Renault Clio met brandstofmotoren. Toch moet de Renault 5 met zijn retro vormgeving en relatief lage prijs ook van zichzelf de nodige klanten aanspreken. Opnieuw is er ook een sportieve versie, maar die wordt als Alpine A280 als een afzonderlijk model gepositioneerd.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithum-ion |
Capaciteit | 52 kWh |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,3 m |
Actieradius | 410 km |
Laadtijd bij 220V | 4:45 uur |
Vermogensrange | alleen 110 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 110 kW (150 pk) |
Systeemkoppel | 245 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 8,0 s |
Topsnelheid | 150 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | mei 2024 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 32.990 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 195/55 R18 |
L x B x H | 3.922 x 1.774 x 1.498 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.424 kg |
Max. aanh. gew. | 500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 326 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng