achtergrondafbeelding

Autozoeker

Lucid

Lucid, formeel Lucid Motors, is opgericht in 2007, in Californië. Het merk heette toen nog Atieva en was een fabrikant van batterijen en andere aandrijfcomponenten voor elektrische voertuigen. In 2016 werd Atieva omgedoopt tot Lucid Motors en werd tegelijkertijd het plkan aangekondigd om een eigen elektrische auto te ontwikkelen. In 2013 kwam Peter Rawlinson in het bedrijf als Chief Technology Officer en sinds 2019 is hij CEO. Interessant is dat Rawlinson voorheen in dienst was bij grote concurrent Tesla. Hij was dat Vice President van de ontwikkelingsafdeling en speelde een grote rol bij de techniek van de Tesla Model S. Zijn doel was en is om met Lucid een nog veel betere auto te ontwikkelen, met in feite de ‘ideale’ elektrische auto als resultaat. Begrijpelijkerwijs kan Elon Musk de overstap wat minder waarderen, maar daar gaan we nu niet verder op in.

Lucid fabrieken en batterijen
Na de nodige investeringen uit binnen- en buitenland begon Lucid in 2017 aan de bouw van een eigen fabriek in Arizona. Het eerste deel van de fabriek was in 2020 gereed en in september 2021 rolden de eerste auto’s al van de band. Aan het tweede deel van de fabriek wordt op moment van schrijven nog gebouwd. Na nog twee fasen moet de fabriek een capaciteit krijgen van 400.000 auto’s per jaar. Gezien de oorsprong van Lucid is het niet verrassend dat het merk voorop loopt op gebied van batterijtechnologie. Zo heeft de Lucid Air al een 900V-laadtechnologie, het krachtigste van de markt. Ook levert Lucid batterijen voor het Formula E-kampioenschap.

De eerste auto: Lucid Air
Het eerste (productie)model van Lucid is de Air, een grote sedan die het zoals gezegd opneemt tegen met name de Tesla Model S. Overigens is de Lucid Air wel iets groter dan die Tesla. De specificaties van de Lucid Air zijn veelbelovend, met afhankelijk van de uitvoering een vermogen van wel 1.000 pk en een grote actieradius van tot wel 900 km. Nu de productie op gang is gekomen kan Lucid ook uitbreiden naar andere markten. Sinds eind 2022 zijn bijvoorbeeld de eerste uitvoeringen te bestellen in Nederland. Het Nederlandse aanbod wordt op termijn verder uitgebreid. Een tweede Lucid-model is ook al in aantocht. Dat wordt een productieversie van de Project Gravity, een conceptcar voor een SUV, die in 2023 zou moeten verschijnen. In 2024 of 2025 komt het merk vervolgens met een directe concurrent voor de Tesla Model 3. Wanneer die modellen naar Nederland komen is op moment van schrijven nog onbekend.

Lees verder



Alle Lucid modellen

Lucid Air
Lucid Air
1 generatie,
2 uitvoeringen
Specificaties

Lucid, formeel Lucid Motors, is opgericht in 2007, in Californië. Het merk heette toen nog Atieva en was een fabrikant van batterijen en andere aandrijfcomponenten voor elektrische voertuigen. In 2016 werd Atieva omgedoopt tot Lucid Motors en werd tegelijkertijd het plkan aangekondigd om een eigen elektrische auto te ontwikkelen. In 2013 kwam Peter Rawlinson in het bedrijf als Chief Technology Officer en sinds 2019 is hij CEO. Interessant is dat Rawlinson voorheen in dienst was bij grote concurrent Tesla. Hij was dat Vice President van de ontwikkelingsafdeling en speelde een grote rol bij de techniek van de Tesla Model S. Zijn doel was en is om met Lucid een nog veel betere auto te ontwikkelen, met in feite de ‘ideale’ elektrische auto als resultaat. Begrijpelijkerwijs kan Elon Musk de overstap wat minder waarderen, maar daar gaan we nu niet verder op in.

Lucid fabrieken en batterijen
Na de nodige investeringen uit binnen- en buitenland begon Lucid in 2017 aan de bouw van een eigen fabriek in Arizona. Het eerste deel van de fabriek was in 2020 gereed en in september 2021 rolden de eerste auto’s al van de band. Aan het tweede deel van de fabriek wordt op moment van schrijven nog gebouwd. Na nog twee fasen moet de fabriek een capaciteit krijgen van 400.000 auto’s per jaar. Gezien de oorsprong van Lucid is het niet verrassend dat het merk voorop loopt op gebied van batterijtechnologie. Zo heeft de Lucid Air al een 900V-laadtechnologie, het krachtigste van de markt. Ook levert Lucid batterijen voor het Formula E-kampioenschap.

De eerste auto: Lucid Air
Het eerste (productie)model van Lucid is de Air, een grote sedan die het zoals gezegd opneemt tegen met name de Tesla Model S. Overigens is de Lucid Air wel iets groter dan die Tesla. De specificaties van de Lucid Air zijn veelbelovend, met afhankelijk van de uitvoering een vermogen van wel 1.000 pk en een grote actieradius van tot wel 900 km. Nu de productie op gang is gekomen kan Lucid ook uitbreiden naar andere markten. Sinds eind 2022 zijn bijvoorbeeld de eerste uitvoeringen te bestellen in Nederland. Het Nederlandse aanbod wordt op termijn verder uitgebreid. Een tweede Lucid-model is ook al in aantocht. Dat wordt een productieversie van de Project Gravity, een conceptcar voor een SUV, die in 2023 zou moeten verschijnen. In 2024 of 2025 komt het merk vervolgens met een directe concurrent voor de Tesla Model 3. Wanneer die modellen naar Nederland komen is op moment van schrijven nog onbekend.