Polestar geschiedenis
Het merk Polestar werd in 1996 opgericht onder de naam Flash Engineering. Het was toen het ontwikkelingsteam achter de Volvo 850 voor de STCC-toerwagenraces. Ook in de jaren daarna bleef het Volvo’s klaarmaken voor verschillende raceklasses. In 2004 kreeg het bedrijf een andere eigenaar, waarna het in 2005 werd omgedoopt tot het huidige Polestar. Het bleef zich bezighouden met de autosport en werd in 2009 de officiële partner van Volvo voor haar race-activiteiten.
Polestar mag zich vanaf dan officieel richten op het aanpassen van bestaande Volvo-modellen, waarvoor de divisie Polestar Performance wordt opgericht. In 2010 komen Volvo en Polestar Performance met een eerste straatauto, de C30 Polestar, die echter niet verder komt dan de conceptfase. De eerste straatauto die de serieproductie haalt is de Volvo S60 Polestar, een sportuitvoering van die verder vrij zakelijke sedan. Ook stationwagenvariant V60 wordt aangepakt. Daarna komt het niet meer van straatauto’s en verandert er organisatorisch een en ander.
In 2015 worden de divisie Polestar Performance en de merknaam volledig overgekocht door Volvo, de racedivisie gaat als Cyan Racing zelfstandig verder. In 2017 maakt Volvo de toekomstplannen voor Polestar bekend. Het wordt een soort submerk op zich, dat zich gaat richten op sportieve, elektrisch aangedreven auto’s. Na de exclusieve Polestar 1 – een soort plug-in hybride Volvo S90 Coupé – die in beperkte oplage wordt gebouwd, presenteerde het merk in 2019 de Polestar 2. Dat wordt de eerste serieproductieauto van het merk, waarmee in het bijzonder de concurrentie met de Tesla Model 3 wordt aangegaan.