achtergrondafbeelding

Autozoeker

MG

MG heeft een historie die terug gaat tot de jaren ’20. De letters taan voor Morris Garages en het bedrijf begon dan ook als verkooppunt en onderhoudsadres voor de auto’s van Morris. In 1921 werd Cecil Kimber aangenomen als verkoopmanager. In 1922 was hij al opgeklommen tot algemeen manager. Om de verkopen van Morris Garages te verhogen werden onder zijn leiding eigen uitvoeringen van de Morris-modellen uitgebracht. In 1924 wordt officieel de M.G. Motor Car Company Ltd. opgericht voor de productie van eigen auto’s. Lees verder



Alle MG modellen

MG MG4
MG MG4
1 generatie,
2 uitvoeringen
Specificaties
MG MG5
MG MG5
1 generatie,
2 uitvoeringen
Specificaties
MG ZS
MG ZS
1 generatie,
3 uitvoeringen
Specificaties
MG EHS
MG EHS
1 generatie,
1 uitvoering
Specificaties
MG Marvel R
MG Marvel R
1 generatie,
2 uitvoeringen
Specificaties
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

MG heeft een historie die terug gaat tot de jaren ’20. De letters taan voor Morris Garages en het bedrijf begon dan ook als verkooppunt en onderhoudsadres voor de auto’s van Morris. In 1921 werd Cecil Kimber aangenomen als verkoopmanager. In 1922 was hij al opgeklommen tot algemeen manager. Om de verkopen van Morris Garages te verhogen werden onder zijn leiding eigen uitvoeringen van de Morris-modellen uitgebracht. In 1924 wordt officieel de M.G. Motor Car Company Ltd. opgericht voor de productie van eigen auto’s.

In de decennia die volgen weet MG naam op te bouwen als fabrikant van sportieve auto’s. Het merk heeft rasechte sportauto’s, maar ook sportieve compacte sedans en uiteindelijk ook hatchbacks en stationwagens. In de loop der jaren wisselt het merk geregeld van eigenaar. In de jaren ’50 komt het in handen van de British Motor Corporation, in 1990 neemt Austin Rover het over en dat wordt uiteindelijk de MG Rover Group. Dan slaan we zelfs nog een aantal stappen over, nog los van het feit dat de Rover-groepen op hun beurt weer in handen komen van BMW.

Rond het jaar 2000 gaan de zaken minder goed. Het modellenaanbod wordt uitgedund en bestaat voornamelijk uit sportieve Rovers met een ander logo. BMW doet de Rover Group dat jaar van de hand en de autoproductie komt in 2005 volledig tot stilstand. De Chinese Nanjing Automobile Group koopt uiteindelijk de merkrechten. Hieruit ontstaat het nieuwe en huidige bedrijf MG Motor. Dat komt in 2011 met de MG 6, een liftback in de middenklasse. Meer modellen volgen, waarmee het merk vooral in China en het Verenigd Koninkrijk actief is.

Anno 2019 zijn er grote uitbreidingsplannen. De rest van Europa moet veroverd gaan worden en dat gaat het merk doen door alleen haar huidige en toekomstige volledig elektrisch aangedreven modellen hier te gaan leveren. In de toekomst komen daar mogelijk nog andere ‘alternatieve’ aandrijfvormen bij, zoals waterstof. Oftewel ‘new-energy-modellen’, zoals MG het noemt. De uitvoeringen met brandstofmotoren blijven voorbehouden aan het Verenigd Koninkrijk.