Lancia geschiedenis
Lancia werd in 1906 opgericht. In 1969 werd Lancia onderdeel van de Fiat-groep, dat het in 2014 samenvoegde met Chrysler. Helaas is er tegenwoordig nog maar weinig over van het roemruchte merk. Op dit moment wordt alleen de Ypsilon nog geproduceerd en het model wordt slechts nog uitsluitend in thuisland Italië geleverd.
Vincenzo Lancia was autocoureur voor Fiat en de eerste Lancia-auto was de Tipo 51, die later Alfa werd genoemd. Lancia gebruikte als typenaam voor zijn vaak innovatieve auto's letters uit het Griekse alfabet. Innovaties waren een complete elektrische installatie, de zelfdragende carrosserie en onafhankelijke wielophanging. Lancia was ook de eerste autofabrikant die een vijfversnellingsbak in productieauto's toepaste en de eerste die een V4-motor in zijn auto's monteerde.
Lancia in Formule 1 en rallysport
Met de D50 nam Lancia in 1954 en 1955 deel aan de Formule 1. Toen Lancia zich terugtrok uit deze tak van autosport, gingen de auto's naar Scuderia Ferrari, die de auto's inzette als Lancia-Ferrari en in 1956 het kampioenschap veroverde. Lancia was in de jaren zeventig en tachtig zeer succesvol in de rallysport. In het WRC is Lancia statistisch gezien zelfs nog steeds het succesvolste merk, ondanks dat het al in 1993 is gestopt met wereldkampioenschappen met de Stratos (1974, 1975 en 1976), de 037 (1983) en de Delta (1987, 1988, 1989, 1990, 1991 en 1992).
Wil je een
Lancia Occasion aanschaffen? Neem dan eens een kijkje op de website van ViaBovag!