Rolls-Royce
Rolls-Royce ontstond in 1906, toen autohandelaar Charles Rolls en ingenieur Henry Royce gingen samenwerken. Zij wilden de beste auto ter wereld bouwen, met de beste techniek en de hoogste kwaliteit. Dat deden ze ook, met de Silver Ghost die van 1907 tot 1925 bijna 8.000 keer werd gebouwd. In 1931 nam Rolls-Royce Bentley over en vanaf de Tweede Wereldoorlog vertoonden Bentleys en Rolls-Royces vaak sterke overeenkomsten. In de jaren zestig introduceerde Rolls-Royce de in serie geproduceerde Silver Shadow, die een jonger publiek aansprak van artiesten en kunstenaars die met hun auto blijk gaven van hun succes.
In 1971 ging Rolls-Royce failliet door de enorme kosten voor de ontwikkeling van vliegtuigmotoren. De autodivisie werd in 1973 afgesplitst en genationaliseerd. In 1980 werd de autofabrikant als Rolls-Royce Motors overgenomen door defensiebedrijf Vickers, dat Rolls-Royce en Bentley naast elkaar bleef produceren.
Sinds 1998 is Rolls-Royce Motor Cars zoals het inmiddels werd genoemd, volledig eigendom van BMW, na langdurig gesteggel met Volkswagen, dat Rolls-Royce en Bentley van Vickers had overgenomen. Die deal omvatte echter juist niet het gebruik van het beeldmerk op auto's, dat nog altijd van de vliegtuigmotorenfabrikant Rolls-Royce plc. was. Die verkocht de rechten voor het gebruik van het logo aan BMW, dat al motoren aan Rolls-Royce leverde. Tot eind 2002 bleef BMW motoren leveren. BMW kon na een jaar echter van de motorendeal af, zodat Volkswagen geen heil meer zag in het behoud van de rechten om Rolls-Royce-auto's te bouwen. Het verkocht derhalve Rolls-Royce aan BMW en het behield Bentley. Sinds 2003 is Rolls-Royce volledig eigendom van BMW.
Rolls-Royce logo
Het embleem van Rolls-Royce is uiteraard het bekende RR-logo. Net zo bekend is het beeldje op de radiatorgrille, de Spirit of Ecstasy. In 1909 werd het beeldje gemaakt door de Engelse kunstenaar Charles Sykes, die bevriend was met Rolls en Royce. Actrice en model Eleanor Thornton stond model.