TVR geschiedenis
Het merk TVR is opgericht in 1947, door Trevor Wilkinson. Het begint ermee dat Wilkinson een eigen, lichtgewicht carrosserie bouwt voor een Alvis Firebird. Trevcar Motors wordt opgericht, met de bedoeling om met dit bedrijf auto’s te repareren en verkopen. De zaken lopen echter anders. Het bouwen bevalt te goed en samen met Jack Pickard wordt een kleine serieproductie opgezet van een carrosseriekit in combinatie met Austin-onderdelen. De bedrijfsnaam wordt al snel gewijzigd in TVR Engineering.
Eind jaren ’50 zijn de zakenpartners toe aan de eerste complete auto die geleverd kan worden: de TVR Grantura. De techniek was nog steeds afkomstig van verschillende vooral Britse automerken, maar het carrosserie-ontwerp, de samenstelling en de productie werden volledig door TVR uitgevoerd. De merkfilosofie is vanaf het begin – al nog altijd – dat een auto zo licht mogelijk moet zijn, om zo het meeste uit de aanwezige pk’s te kunnen halen.
Een samenloop van omstandigheden, waaronder het vertrek van oprichter Wilkinson, zorgt ervoor dat het merk in 1965 tot een einde komt. Het Trident-prototype werd met nieuwe eigenaren verder ontwikkeld tot een productiemodel en TVR zelf vond later dat jaar ook een nieuwe eigenaar. Nog veel verschillende eigenaren zouden volgen, terwijl de productie van de verschillende modellen doorloopt. Die kwam in 2006 echter toch stil te liggen, als gevolg van verschillende organisatorische problemen onder weer een nieuwe eigenaar.
Het merk blijft wel bestaan en wisselt in 2010 opnieuw van eigenaar. Dat jaar komen huidige eigenaren Edgar & Chasey aan het roer, waarbij de officiële bedrijfsnaam wijzigt in TVR Automotive Ltd. In 2015 wordt eindelijk weer een nieuw productiemodel belooft, waarvan de ontwikkeling al een jaar bezig zou zijn. Die productieauto laat nog tot eind 2018 op zich wachten, maar dan is de Griffith zoals de auto heet eindelijk klaar. Toch moeten we nog altijd even geduld hebben: pas in de loop van 2020 staat de auto daadwerkelijk bij de dealers.