De geschiedenis van KG Mobility (KGM) begint in de basis in 1954, als het bedrijf Dong-hwan Motor Workshop wordt opgericht. In 1963 voegt dit bedrijf zich samen met het dan pas net opgerichte Dongbang Motor Co. Samen vormen ze het nieuwe bedrijf, dat Ha Dong-hwan Motor Co gaat heten. Al snel wordt dat vereenvoudigd gespeld als Hadonghwan. Het bedrijf bouwt voornamelijk voertuigen in opdracht van het Amerikaanse leger. In de loop der jaren komen daar ook andere gespecialiseerde voertuigen bij, waaronder bussen. In 1977 verandert het bedrijf nog eens van naam: het heet nu Dong-A Motor. Het bedrijf groeit en neemt in 1984 de fabrikant Keohwa over. Die fabrikant bouwde vooral Jeeps in licentie, al wordt het in 1981 zelfstandig, al duurde die zelfstandigheid dus niet lang.
SsangYong en Mercedes-Benz
In 1986 wordt Dong-A Motor op zijn beurt overgenomen door de SsangYong Business Group. Een conglomeraat dat zich tot dan toe bezighield in allerlei (vooral industriële) segmenten. Met de aanschaf van Dong-A, dat in 1988 SsangYong Motor gaat heten, begeeft SsangYong zich dus ook in de auto-industrie. In 1991 wordt een samenwerking gestart met Daimler-Benz, voor de ontwikkeling van een terreinwagen. Het voordeel is dat SsangYong kan profiteren van beproefde Mercedes-Benz-technologie, terwijl dat merk op zijn beurt voorzichtig kan inspelen op de groeiende vraag naar SUV’s. Ook na deze eerste terreinwagen en ondanks dat Mercedes-Benz op een gegeven moment zelf ook SUV’s maakt, blijft SsangYong profiteren van Mercedes-Benz-technologie. SsangYong weet zich te vestigen als fabrikant van vrij eenvoudige, maar robuuste en krachtige terreinwagens. Sommige daarvan zijn ook leverbaar als pick-up en met de Chairman begeeft SsangYong zich van 1997 tot en met 2017 zelfs in het (Koreaanse) luxesegment.
Nieuwe eigenaren voor SsangYong
Ondertussen neemt Daewoo in 1997 de leiding over SsangYong, maar dat duurt maar kort en in 2000 is SsangYong weer zelfstandig. Vervolgens wordt in 2004 het Chinese SAIC grootaandeelhouder. De bezuinigingsplannen van SAIC leiden in 2006 tot grote protesten en stakingen onder de werknemers. Vervolgens helpt de wereldwijde financiële crisis niet mee. Er volgens nog eens roerige jaren vol stakingen en onvrede over eigenaar SAIC. In 2010 komt Daewoo, inmiddels onafhankelijk van General Motors, weer kijken als geldschieter. In 2011 neemt het Indiase Mahindra & Mahindra de leiding over SsangYong over en in de jaren daarna sluit KB Capital aan voor een financiële joint-venture. Na de introductie van de succesvolle SsangYong Tivoli leeft het merk weer op, maar in 2020 ontstaan toch weer financiële moeilijkheden.
SsangYong wordt KG Mobility
Na een mislukte overname in 2021 komt SsangYong in 2022 opnieuw in andere handen: de KG Group is de nieuwe eigenaar. Dat is een consortium dat in allerlei industrieën actief is, net zoals de SsangYong Group dat destijds was. De KG Group gaat voor een frisse start: SsangYong krijgt zelfs een andere naam. Sinds 2023 gaat het merk dat we kenden als SsangYong door het leven als KG Mobility, vaak afgekort als KGM. De nieuwe naam moet eventuele negatieve associaties rondom het oude SsangYong doen vergeten. Samen met een volledig nieuw modelaanbod, met focus op elektrificatie en SUV-modellen, lijkt KGM een goede start te maken.
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De geschiedenis van KG Mobility (KGM) begint in de basis in 1954, als het bedrijf Dong-hwan Motor Workshop wordt opgericht. In 1963 voegt dit bedrijf zich samen met het dan pas net opgerichte Dongbang Motor Co. Samen vormen ze het nieuwe bedrijf, dat Ha Dong-hwan Motor Co gaat heten. Al snel wordt dat vereenvoudigd gespeld als Hadonghwan. Het bedrijf bouwt voornamelijk voertuigen in opdracht van het Amerikaanse leger. In de loop der jaren komen daar ook andere gespecialiseerde voertuigen bij, waaronder bussen. In 1977 verandert het bedrijf nog eens van naam: het heet nu Dong-A Motor. Het bedrijf groeit en neemt in 1984 de fabrikant Keohwa over. Die fabrikant bouwde vooral Jeeps in licentie, al wordt het in 1981 zelfstandig, al duurde die zelfstandigheid dus niet lang.
SsangYong en Mercedes-Benz
In 1986 wordt Dong-A Motor op zijn beurt overgenomen door de SsangYong Business Group. Een conglomeraat dat zich tot dan toe bezighield in allerlei (vooral industriële) segmenten. Met de aanschaf van Dong-A, dat in 1988 SsangYong Motor gaat heten, begeeft SsangYong zich dus ook in de auto-industrie. In 1991 wordt een samenwerking gestart met Daimler-Benz, voor de ontwikkeling van een terreinwagen. Het voordeel is dat SsangYong kan profiteren van beproefde Mercedes-Benz-technologie, terwijl dat merk op zijn beurt voorzichtig kan inspelen op de groeiende vraag naar SUV’s. Ook na deze eerste terreinwagen en ondanks dat Mercedes-Benz op een gegeven moment zelf ook SUV’s maakt, blijft SsangYong profiteren van Mercedes-Benz-technologie. SsangYong weet zich te vestigen als fabrikant van vrij eenvoudige, maar robuuste en krachtige terreinwagens. Sommige daarvan zijn ook leverbaar als pick-up en met de Chairman begeeft SsangYong zich van 1997 tot en met 2017 zelfs in het (Koreaanse) luxesegment.
Nieuwe eigenaren voor SsangYong
Ondertussen neemt Daewoo in 1997 de leiding over SsangYong, maar dat duurt maar kort en in 2000 is SsangYong weer zelfstandig. Vervolgens wordt in 2004 het Chinese SAIC grootaandeelhouder. De bezuinigingsplannen van SAIC leiden in 2006 tot grote protesten en stakingen onder de werknemers. Vervolgens helpt de wereldwijde financiële crisis niet mee. Er volgens nog eens roerige jaren vol stakingen en onvrede over eigenaar SAIC. In 2010 komt Daewoo, inmiddels onafhankelijk van General Motors, weer kijken als geldschieter. In 2011 neemt het Indiase Mahindra & Mahindra de leiding over SsangYong over en in de jaren daarna sluit KB Capital aan voor een financiële joint-venture. Na de introductie van de succesvolle SsangYong Tivoli leeft het merk weer op, maar in 2020 ontstaan toch weer financiële moeilijkheden.
SsangYong wordt KG Mobility
Na een mislukte overname in 2021 komt SsangYong in 2022 opnieuw in andere handen: de KG Group is de nieuwe eigenaar. Dat is een consortium dat in allerlei industrieën actief is, net zoals de SsangYong Group dat destijds was. De KG Group gaat voor een frisse start: SsangYong krijgt zelfs een andere naam. Sinds 2023 gaat het merk dat we kenden als SsangYong door het leven als KG Mobility, vaak afgekort als KGM. De nieuwe naam moet eventuele negatieve associaties rondom het oude SsangYong doen vergeten. Samen met een volledig nieuw modelaanbod, met focus op elektrificatie en SUV-modellen, lijkt KGM een goede start te maken.
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng