
KGM Musso EV: wat heeft deze elektrische pick-up te bieden?
Pick-up per direct te bestellen

De Nederlandse pick-upmarkt is klein en overzichtelijk. Elektrische pick-ups zijn al helemaal op één hand te tellen. Toch waagt het Zuid-Koreaanse KGM (voorheen SsangYong) zich aan deze niche. Vanaf augustus 2025 staat de volledig elektrische KGM Musso EV bij de Nederlandse dealers. De auto is nu al te bestellen. Wat kun je van deze nieuwkomer verwachten?
Elektrische pick-up van 5,16 meter
De KGM Musso EV werd eerder in 2025 al gepresenteerd in Zuid-Korea en komt nu ook naar Nederland. Met een lengte van 5,16 meter, dubbele cabine en vier portieren past de Musso EV in het rijtje compacte pick-ups zoals de Ford Maverick, Hyundai Santa Cruz en Fiat Toro: modellen die buiten Europa populair zijn, maar hier geen voet aan de grond krijgen. De Musso EV probeert dat anders te doen, met elektrische aandrijving als troef.
In tegenstelling tot veel andere elektrische modellen is de KGM Musso EV geen SUV of bestelauto, maar een klassieke pick-up met een open laadbak. Daarmee richt hij zich op gebruikers die elektrisch willen rijden zonder in te boeten op bruikbaarheid en trekcapaciteit.
Aandrijflijn en batterij KGM Musso EV
De KGM Musso EV wordt standaard geleverd met een 80,6 kWh accupakket (LFP). In combinatie met een 152 kW (207 pk) sterke elektromotor op de vooras levert dat een actieradius op van 420 kilometer (WLTP). Snelladen kan met een vermogen tot 120 kW, waarmee het accupakket in 36 minuten tot 80% is op te laden. Een 11 kW-boordlader voor opladen bij een regulier AC-laadpunt is standaard.
ZIE OOK: VIDEO – Rijtest KGM Torres EVX: interessanter dan je denkt

Hoog geremd trekgewicht KGM Musso EV
Wat bijzonder is: de KGM Musso EV is een écht werkpaard dat een aanhanger met een gewicht tot 1.800 kg mag trekken. Daarnaast heeft de Musso EV een maximum treingewicht van 4.870 kg (dus zowel volle aanhanger als volle belading). Daarmee is deze elektrische pick-up dus prima inzetbaar als werkpaard, al heeft de belading wel invloed op de werkelijke actieradius van de auto.
KGM levert ook een versie met vierwielaandrijving (4WD) met twee elektromotoren. Deze zogeheten de ‘Musso EV Dual Motor’ accelereert in ongeveer acht seconden van 0-100 km/u en krijgt naar eigen zeggen een geavanceerd 4×4-systeem voor verbeterde prestaties op zowel verharde als onverharde wegen.
Interieur en infotainment KGM Musso EV
Het interieur van de Musso EV is grotendeels overgenomen van de KGM Torres EVX. Je kijkt uit op een digitaal instrumentarium van 12,3 inch en een infotainmentscherm van eveneens 12,3 inch. Het dashboarddesign is functioneel en doet weinig futuristisch aan – iets wat sommige gebruikers juist zullen waarderen. Opvallend voor dit segment: de achterbank is verschuifbaar, wat meer flexibiliteit biedt voor passagiers of laadruimte in de cabine.

Prijs en garantie KGM Musso EV
De vanafprijs van de KGM Musso EV in Nederland bedraagt 43.990 euro (incl. btw en bpm). Daarmee is het een van de goedkoopste elektrische pick-ups op de markt. Dat heeft vooral te maken met het feit dat er nauwelijks concurrenten zijn. In deze prijsklasse is de Musso EV in zijn eentje een segment aan het creëren. De standaard fabrieksgarantie bedraagt zeven jaar. KGM doet daar nog een schepje bovenop met een accugarantie van tien jaar of één miljoen kilometer – iets wat je zelden ziet in de branche.
Leveringsgamma KGM in Nederland
KGM levert in Nederland momenteel de elektrische Torres EVX, een bestelvariant daarvan en de Rexton met brandstofmotor. De Musso EV breidt dit bescheiden aanbod uit met een voertuig dat in geen enkel ander aanbod past. Geen SUV, geen bestelbus, maar een elektrische pick-up met serieuze afmetingen en praktische eigenschappen.

Beschikbaarheid KGM Musso EV
De KGM Musso EV is vanaf september 2025 leverbaar in Nederland. Daarmee is het merk ruim op tijd om in te spelen op zakelijke rijders die nog gebruik willen maken van de verlaagde bijtelling voor elektrische voertuigen in 2025, of consumenten die iets anders zoeken dan een doorsnee SUV.
De nieuwe Musso EV is beschikbaar in vier uitvoeringen (Bronze, Platinum, Titanium en Blackline), waarbij elke uitvoering beschikbaar is met 2WD of 4WD. Een warmtepomp is standaard, behalve in de Bronze-uitvoering. Daar is de warmtepomp een optie. Er is keuze uit zes carrosseriekleuren: Grand White, Amazonia Green, Blazing Gold, Marble Grey, Ultra Marine en Space Black. Grand White is standaard. Alle andere kleuren hebben een meerprijs van 850 euro.






KGM Musso EV: motorvarianten en uitrusting
2WD – vanaf 43.990 euro
- Batterij: 80,6 kWh
- Verbruik: 23 kWh/100 km
- Actieradius: 420 km
- Vermogen: 152 kW (207 pk)
- Aandrijving: voorwielen
4WD – vanaf 48.490 euro
- Batterij: 80,6 kWh
- Verbruik: 25,9 kWh/100 km
- Actieradius: 379 km
- Vermogen: 304 kW (414 pk)
- Aandrijving: voor + achter
Er is keuze uit de volgende uitvoeringen:
Bronze: vanaf 43.990 euro (incl. btw) met standaard:
- 17-inch aluminium velgen (245/60 R17 banden)
- Adaptieve Cruise Control
- 12,3-inch Full LCD instrumentenpaneel
Platinum: vanaf 47.490 euro (incl. btw) met standaard:
- Warmtepomp
- Geventileerde zetels vooraan
- Dodehoekdetectie (BSD)
Titanium – vanaf 48.990 euro (incl. btw) met standaard:
- 360°-camera (around view monitoring)
- Elektrisch schuifdak
- Zetelbekleding in leder
Blackline: vanaf 49.490 euro (incl. btw) met standaard:
- Zwarte 17-inch aluminium velgen (245/60 R17 banden)
- Zetelbekleding in zwart leder met gedeeltelijk suède
- Elektrisch schuifdak
Conclusie
De KGM Musso EV is niet per se spectaculair of radicaal vernieuwend, maar hij vult wel een leegte in de markt. Voor mensen die een praktische, elektrische pick-up zoeken met een nette actieradius, goede trekcapaciteit en een scherpe prijs, biedt KGM iets dat er simpelweg nog niet was. Of hij een succes wordt, hangt af van de vraag of Nederlanders klaar zijn voor een elektrische pick-up – en of ze bereid zijn om KGM te vertrouwen als relatief onbekend merk. Aan de andere kant: het voormalige SsangYong produceert al 55 jaar lang pick-ups. Wist je overigens dat Musso ‘neushoorn’ betekent in het Koreaans?
