De Griffith is een bekende naam in de geschiedenis van TVR. De naam duikt voor het eerst op in de jaren ’60, voor twee typen spartaanse lichtgewicht sportwagentjes die in de eerste plaats voor gebruik op het circuit waren bedoeld. Dat waren de Griffith 200 en opvolger Griffith 400, die overigens ook voor straatgebruik aangepast konden worden. Veel zijn er van beide auto’s uiteindelijk niet gebouwd, mede doordat TVR door een samenloop van verschillende omstandigheden in 1965 op de fles ging. Lees verder
De Griffith is een bekende naam in de geschiedenis van TVR. De naam duikt voor het eerst op in de jaren ’60, voor twee typen spartaanse lichtgewicht sportwagentjes die in de eerste plaats voor gebruik op het circuit waren bedoeld. Dat waren de Griffith 200 en opvolger Griffith 400, die overigens ook voor straatgebruik aangepast konden worden. Veel zijn er van beide auto’s uiteindelijk niet gebouwd, mede doordat TVR door een samenloop van verschillende omstandigheden in 1965 op de fles ging.
Terugkeer
Het merk maakt echter en doorstart en in 1991, als het merk weer volop in leven is, verschijnt er een nieuwe auto die de naam Griffith draagt. Deze keer hoorde de naam bij een compacte roadster die wel vanaf het begin voor straatgebruik was bedoeld. Toch was de auto in merktraditie nog altijd vrij spartaans en op prestaties gericht. Ondanks het compacte formaat en het lage gewicht werd de auto geleverd met uitsluitend V8-motoren, met als toppunt een 5.0-liter V8 met 345 pk te vinden in de Griffith 500. Dit model Griffith bleef nog tot en met 2002 in productie.
Eindelijk een auto
Hoewel TVR strikt genomen niet heeft opgehouden te bestaan, rolden er sinds 2006 geen nieuwe auto’s meer van de productielijn. Na vele berichten vol met plannen was het in 2018 dan zo ver: eindelijk een nieuwe productieauto voor het merk. Ook voor deze auto werd de naam Griffith van de plank gehaald. De auto volgt niet alleen de eerste Griffith op, maar ook de Sagaris, het voorlaatste productiemodel van TVR. Het recept is weer hetzelfde: prestatiegericht, geen overbodige luxezaken en onder de kap weer een 5.0-liter V8. We moeten overigens nog wel even geduld hebben: de daadwerkelijke marktintroductie is voorlopig uitgesteld tot in de loop van 2020.
Technisch
Motortype | benzine, V8 |
Cilinderinhoud | 4.951 cm³ |
Max. vermogen | 373 kW (507 pk) |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Vermogensrange | alleen 373 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | 2020 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Vanafprijs | € 225.000 (verwacht) |
Bijzonderheden | De eerste TVR Griffith komt in de loop van 2020 naar Nederland. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/35 ZR19 / 275/30 ZR20 |
L x B x H | 4.314 x 1.850 x 1.239 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.250 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 4,0 s |
Topsnelheid | 322 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng