achtergrondafbeelding

Autozoeker

Rolls royce Cullinan

SUV’s zijn populairder dan ooit. Er is bijna geen automerk dat nog zonder een SUV in het modellenportfolio kan, zo lijkt het. Zelfs een traditioneel sedanmerk als Rolls-Royce moet eraan geloven. Om relevant te blijven bij de kopersgroep kwam het merk in 2018 met haar eerste SUV: de Cullinan. Hoewel de SUV het grootste Rolls-Royce-model is – het is zelfs de grootste SUV op de Europese markt – wordt hij gepositioneerd tussen de Ghost en Phantom. Lees verder

Rolls royce Cullinan uitvoeringen

SUV’s zijn populairder dan ooit. Er is bijna geen automerk dat nog zonder een SUV in het modellenportfolio kan, zo lijkt het. Zelfs een traditioneel sedanmerk als Rolls-Royce moet eraan geloven. Om relevant te blijven bij de kopersgroep kwam het merk in 2018 met haar eerste SUV: de Cullinan. Hoewel de SUV het grootste Rolls-Royce-model is – het is zelfs de grootste SUV op de Europese markt – wordt hij gepositioneerd tussen de Ghost en Phantom.

Vooruitkijkende vering
Deze keer deelt de Rolls niet direct zijn techniek met een BMW-model, maar is de auto samen met de wel technisch gerelateerde nieuwe Phantom volledig in eigen huis ontwikkeld, op een volledig nieuw platform. Dankzij een stereocamera kan de auto de weg scannen en de luchtvering alvast afstemmen op de te verwachten oneffenheden. Net als de sedanmodellen van het merk heeft ook de Cullinan naar achteren openende achterportieren.

Primeur
Met de Cullinan levert Rolls-Royce voor het eerst een model met vierwielaandrijving, die bij de Cullinan permanent in werking is. Hoewel weinig klanten dat zullen doen met terreinrijden met de auto goed mogelijk zijn. Onder de motorkap is zoals gebruikelijk een 6.75-liter V12 te vinden, met een vermogen van 571 pk. De motor wordt altijd gekoppeld aan een achttrapsautomaat.