De geschiedenis van de huidige Rolls-Royce Ghost begint in 1949 met de introductie van de Silver Dawn. Na opvolger Silver Cloud begon de modellijn met de Silver Shadow, Silver Spirit en Silver Seraph al een meer moderne lagere sedanvorm aan te nemen. Hoewel de Silver Seraph in 1998 werd geïntroduceerd bleef het model klassiek gelijnd, met veel uiterlijke verwijzingen naar voorgangers. Lees verder
De geschiedenis van de huidige Rolls-Royce Ghost begint in 1949 met de introductie van de Silver Dawn. Na opvolger Silver Cloud begon de modellijn met de Silver Shadow, Silver Spirit en Silver Seraph al een meer moderne lagere sedanvorm aan te nemen. Hoewel de Silver Seraph in 1998 werd geïntroduceerd bleef het model klassiek gelijnd, met veel uiterlijke verwijzingen naar voorgangers.
Breuk met het verleden
De in 2009 geïntroduceerde Ghost, uiteraard vernoemd naar het allereerst model van het merk, brak in dat opzicht met een traditie. Het was ‘gewoon’ een modern gelijnde sedan waarbij zelfs het kenmerkende grille een stuk subtieler is dan bij alle voorgangers het geval was. De achterportieren openen achterwaarts. Ook onderhuids was er een belangrijke wijziging: met de Ghost nam men definitief afscheid van de met Bentley gedeelde techniek. De Ghost kwam technisch op veel punten overeen met de toen huidige BMW 7 Serie. Wel wordt de Ghost nog altijd volgens traditioneel concept aangedreven door een V12-motor.
Meer keuze
In 2013 en 2015 werd het modellenaanbod uitgebreid met een coupé- en cabrioletversie, respectievelijk de Wraith en Dawn. Ook die modellen zijn daarmee vernoemd naar bekende voorgangers. Ondanks de grote uiterlijke gelijkenissen tussen beide tweedeursmodellen zou maar 20% van het plaatwerk tussen de Wraith en Dawn overeen komen. In 2020 verscheen de huidige, tweede generatie Ghost. Dat is een moderne evolutie van het model uit 2009.
Technisch
Motortype | benzine, V12 |
Cilinderinhoud | 6.750 cm³ |
Max. vermogen | 420 kW (571 pk) |
Bij | 5.250 tpm |
Max. koppel | 850 Nm |
Bij | 1.500 tpm |
Aandrijving | achterwielen (optie: 4WD) |
Remmen v/a | schijven |
Vermogensrange | alleen 420 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | eind 2020 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 4 jaar |
Vanafprijs | € 392.488 |
Bijzonderheden | Ook leverbaar als ca. 20 cm langere Extended. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/50 R19 |
L x B x H | 5.545 x 1.979 x 1.571 mm |
Wielbasis | 3.295 mm |
Massa leeg | 2.490 kg |
Inh. bag. ruimte. | 490 l |
Tankinhoud | 82 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 15,2 l/100km |
CO₂-emissie | 347 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 4,8 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng