De Ypsilon verscheen in 1995 als de iets grotere opvolger van de Autobianchi/Lancia Y10. ‘Ypsilon’ is Grieks (en Latijns) voor ‘Y’. De Lancia Ypsilon werd gebouwd op het platform van de Fiat Punto en had een kenmerkende vormgeving, met een matzwarte strip die rond de hele auto liep. Ook was de auto leverbaar in zo’n beetje alle denkbare kleuren. Ondanks het kleine formaat en het feit dat hij alleen als driedeurs werd geleverd was de auto een vijfzitter. De eerste generatie Lancia Ypsilon bleef in productie tot en met 2003, om dan afgelost te worden door de tweede. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De Ypsilon verscheen in 1995 als de iets grotere opvolger van de Autobianchi/Lancia Y10. ‘Ypsilon’ is Grieks (en Latijns) voor ‘Y’. De Lancia Ypsilon werd gebouwd op het platform van de Fiat Punto en had een kenmerkende vormgeving, met een matzwarte strip die rond de hele auto liep. Ook was de auto leverbaar in zo’n beetje alle denkbare kleuren. Ondanks het kleine formaat en het feit dat hij alleen als driedeurs werd geleverd was de auto een vijfzitter. De eerste generatie Lancia Ypsilon bleef in productie tot en met 2003, om dan afgelost te worden door de tweede.
Lancia Ypsilon is klassiek gelijnd
De tweede generatie Lancia Ypsilon was opnieuw onderscheidend vormgegeven en nog meer dan het eerste model bedoeld om een jonge doelgroep aan te spreken. De auto had relatief klassieke lijnen, zoals Lancia eerder had laten zien op de Thesis. In 2011 verscheen de nog altijd derde generatie Lancia Ypsilon. Het model nam afscheid van de Fiat Punto-techniek en stond deze keer op het platform van de Fiat 500 en Panda. De derde generatie Lancia Ypsilon was weer wat moderner gelijnd, maar nog steeds heel herkenbaar als de Ypsilon.
Verrassend succesvol
In de loop van de jaren ’10 van deze eeuw begon Lancia het financieel moeilijk te krijgen. Als gevolg van bezuinigingen bleef de Lancia Ypsilon in 2014 zelfs als enige model over. In 2016 moest Lancia zich terugtrekken uit vrijwel alle markten en werd het eigenlijk alleen nog in thuisland Italië verkocht. De compacte auto bleek wel de redding van het merk. Ondanks zijn inmiddels gevorderde leeftijd was de Lancia Ypsilon in Italië onverminderd populair. Sterker nog, in de eerste helft van 2019 verkocht Lancia nog 34.767 exemplaren. Alleen in Italië! Dat is meer dan bijvoorbeeld Alfa Romeo verkocht in heel Europa (27.702 stuks)…
Vierde generatie Lancia Ypsilon: wedergeboorte van het merk
Op de lange termijn kon het echter niet zo doorgaan. Gelukkig was nieuwe merkeigenaar Stellantis (een samenvoeging van FCA en PSA) bereid om weer in het roemruchte merk te investeren. Het resultaat daarvan kwam in 2024 op de markt: eindelijk een volledig nieuwe Lancia. Deze keer is het model nauw verwant aan modellen zoals de Opel Corsa en Peugeot 208, maar op deze bestaande basis heeft Lancia een lekker eigenzinnige auto gecreëerd. Met relatief veel luxe voor dit marktsegment – net zoals bij de eerdere modelgeneraties – moet de nieuwe Lancia Ypsilon het merk weer terugbrengen naar de hoogtijdagen van weleer.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cm³ |
Max. vermogen | 74 kW (100 pk) |
Max. koppel | 205 Nm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,4 m |
Vermogensrange | 74 tot 115 kW |
Algemeen
Transmissie | 6AT |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | augustus 2024 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 29.700 |
Bijzonderheden | Deze motor is voorzien van mild hybrid-technologie. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 195/55 R16 |
L x B x H | 4.080 x 1.760 x 1.440 mm |
Wielbasis | 2.537 mm |
Massa leeg | 1.182 kg |
Max. aanh. gew. | 800 kg |
Inh. bag. ruimte. | 352 l |
Tankinhoud | 44 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 4,6 l/100km |
CO₂-emissie | 103 g/km |
Energielabel | A |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 9,3 s |
Topsnelheid | 190 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng