De Ypsilon verscheen in 1995 als de iets grotere opvolger van de Autobianchi/Lancia Y10. De Ypsilon werd gebouwd op het platform van de Fiat Punto en had een kenmerkende vormgeving, met een matzwarte strip die rond de hele auto liep. Ondanks het kleine formaat en het feit dat hij alleen als driedeurs werd geleverd was de auto een vijfzitter. De eerste generatie bleef in productie tot en met 2003, om dan afgelost te worden door de tweede. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De Ypsilon verscheen in 1995 als de iets grotere opvolger van de Autobianchi/Lancia Y10. De Ypsilon werd gebouwd op het platform van de Fiat Punto en had een kenmerkende vormgeving, met een matzwarte strip die rond de hele auto liep. Ondanks het kleine formaat en het feit dat hij alleen als driedeurs werd geleverd was de auto een vijfzitter. De eerste generatie bleef in productie tot en met 2003, om dan afgelost te worden door de tweede.
Klassiek gelijnd
De tweede generatie was opnieuw onderscheidend vormgegeven en nog meer dan het eerste model bedoeld om een jonge doelgroep aan te spreken. De auto had relatief klassieke lijnen, zoals Lancia eerder had laten zien op de Thesis. In 2011 verscheen de nog altijd huidige generatie, deze keer op basis van het platform van de Fiat 500 en Panda. De derde generatie Ypsilon was moderner gelijnd, maar nog steeds heel herkenbaar als de Ypsilon.
Verrassend succesvol
Omdat de Ypsilon op leeftijd raakte en de verkopen inzakten (en Lancia moest bezuinigen) verdween de Ypsilon in 2016 van de meeste markten, ook de Nederlandse. Het model wordt alleen nog in Italië nieuw verkocht en is zelfs het enige nog overgebleven model in Lancia’s wereldwijde aanbod. Des te opvallender is het dat Lancia in de eerste helft van 2019 toch nog 34.767 exemplaren verkocht. Alleen in Italië. Dat is meer dan bijvoorbeeld Alfa Romeo verkocht in heel Europa (27.702 stuks)…
Technisch
Motortype | benzine, 2-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 875 cm³ |
Max. vermogen | 63 kW (85 pk) |
Bij | 5.500 tpm |
Max. koppel | 145 Nm |
Bij | 2.000 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | schijven/trommels |
Draaicirkel | 9,4 m |
Vermogensrange | 51 tot 63 kW |
Algemeen
Transmissie | 5MT (optie 5AT) |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | 2 sterren |
Marktintroductie | juni 2011 |
Laatste facelift | oktober 2015 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 14.990 |
Bijzonderheden | De Lancia Ypsilon is nog het enige model van dit merk. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 185/55 R15 |
L x B x H | 3.842 x 1.676 x 1.506 mm |
Wielbasis | 2.390 mm |
Massa leeg | 955 kg |
Max. aanh. gew. | 750 kg |
Inh. bag. ruimte. | 245 l |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 4,1 l/100km |
CO₂-emissie | 97 g/km |
Energielabel | B |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 12,2 s |
Topsnelheid | 176 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng