De MG ZS kwam wereldwijd gezien in 2017 op de markt en was de tweede SUV-achtige die het merk aanbood. De auto is vernoemd naar het MG ZS-sedanmodel dat van 2001 tot en met 2005 van de band liep, maar met de naam hebben we ook meteen alle overeenkomsten tussen deze twee modellen gehad. De belangrijkste afzetmarkt voor de auto en het moderne merk MG blijft China, maar ook in Engeland stond de nieuwe MG ZS vanaf het begin in de prijslijsten. Lees verder
De MG ZS kwam wereldwijd gezien in 2017 op de markt en was de tweede SUV-achtige die het merk aanbood. De auto is vernoemd naar het MG ZS-sedanmodel dat van 2001 tot en met 2005 van de band liep, maar met de naam hebben we ook meteen alle overeenkomsten tussen deze twee modellen gehad. De belangrijkste afzetmarkt voor de auto en het moderne merk MG blijft China, maar ook in Engeland stond de nieuwe MG ZS vanaf het begin in de prijslijsten.
MG ZS wordt elektrisch en komt naar Europa
De auto werd in eerste instantie geleverd met een 1,0-liter driecilindermotor en een 1,5-liter viercilinder, beide op benzine. Eind 2018 onthulde men een derde variant: de MG EZS. Zoals die naam wellicht al weggeeft is dat een volledig elektrische variant van de auto. Na de introductie in China (en het VK) markeerde dit model ook de terugkeer van MG naar de Europese markt. In Nederland betekent dat een terugkeer na vijftien jaar afwezigheid. Europa is de auto omgedoopt tot MG ZS EV. Bijzonder is dat de auto niet via dealers, maar alleen online te bestellen is. In Nederland was de MG ZS EV, mede geholpen door de toenmalige subsidieregeling, direct een succes. Inmiddels is het MG-aanbod flink uitgebreid, maar de MG ZS blijft zowel in Nederland al in het algemeen het belangrijkste model voor het merk.
Tweede generatie MG ZS
Waar de benzineversie al in 2019 een facelift onderging, werd de elektrische variant die wij kennen pas in 2021 vernieuwd. In 2024 verscheen een volledig nieuwe modelgeneratie van de MG ZS. Qua design is het nieuwe model vooral een evolutie van de eerste generatie. Interessant is dat de nieuwe modelgeneratie niet meer leverbaar is met volledig elektrische aandrijflijn, maar alleen als hybride. Op de Chinese markt is de MG ZS EV namelijk opgevolgd door een volledig nieuw, iets compacter model dat wij hier niet kennen. Toch blijft de MG ZS EV vooralsnog wel bestaan in Europa: de eerste generatie blijft als elektrisch alternatief leverbaar naast de volledig nieuwe hybride MG ZS.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cm³ |
Bij | 6.000 tpm |
Bij | 4.500 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | schijven |
Draaicirkel | 11,2 m |
Vermogensrange | alleen 145 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 145 kW (197 pk) |
Systeemkoppel | 465 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 8,7 s |
Topsnelheid | 168 km/u |
Algemeen
Transmissie | 3AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 4 sterren |
Marktintroductie | oktober 2024 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 5 jaar |
Vanafprijs | € 27.997 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/60 R17 |
L x B x H | 4.430 x 1.818 x 1.635 mm |
Wielbasis | 2.610 mm |
Massa leeg | 1.380 kg |
Max. aanh. gew. | 500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 358 l |
Tankinhoud | 41 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,0 l/100km |
CO₂-emissie | 113 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng