achtergrondafbeelding

Autozoeker

Mg Ehs

Eind 2020 werd het MG-modellenaanbod voor Europa uitgebreid met de EHS. Dat is een relatief compact SUV-model, dat boven de MG ZS EV wordt gepositioneerd. Wereldwijd gezien kwam de MG EHS in 2018 op de markt, onder de naam HS. In eerste instantie was het model alleen leverbaar met viercilinder benzinemotoren. In 2020 werd ook een plug-in hybrideversie geïntroduceerd en dat was meteen de aanleiding om het model ook in Europa te gaan leveren. Lees verder

Mg Ehs uitvoeringen

Mg Ehs
2020-heden

Eind 2020 werd het MG-modellenaanbod voor Europa uitgebreid met de EHS. Dat is een relatief compact SUV-model, dat boven de MG ZS EV wordt gepositioneerd. Wereldwijd gezien kwam de MG EHS in 2018 op de markt, onder de naam HS. In eerste instantie was het model alleen leverbaar met viercilinder benzinemotoren. In 2020 werd ook een plug-in hybrideversie geïntroduceerd en dat was meteen de aanleiding om het model ook in Europa te gaan leveren.

MG EHS altijd plug-in hybride
De plug-in hybrideversie gaat dus door het leven als de MG EHS, met de ‘E’ van ‘elektrisch’ voor de standaard typenaam. Bij de MG EHS wordt de 1,5-liter benzinemotor gecombineerd met plug-in hybridetechniek. De specificaties zijn niet verkeerd. De auto heeft een vermogen van ruim 250 pk en kan zo’n 50 kilometer volledig elektrisch rijden. De MG EHS heeft een tientrapsautomaat, al is dat eigenlijk een gecombineerde transmissie. De brandstofmotor is gekoppeld aan een gewone zestrapsautomaat. De elektromotor is gekoppeld aan een elektronische aandrijfunit met vier versnellingen. Samen vormen ze dus een tientrapsautomaat, die volgens MG zeer efficiënt is.

Verschil MG EHS en MG HS
In 2020 onderging de MG EHS een facelift op de Chinese thuismarkt, maar opvallend genoeg volgde het Europese model pas begin 2024. Dat verklaart waarom later in 2024 alweer een volledig nieuwe, tweede modelgeneratie verscheen. Op dat moment werd het MG-aanbod echter wel wat verwarrend. In China is de eerste generatie MG (E)HS namelijk nog steeds het huidige model. De tweede generatie MG HS is speciaal voor de Europese (en Australische markt) en eigenlijk een rebadgevariant van de Roewe RX5. Dat verklaart ook waarom de nieuwe MG HS een iets andere designtaal heeft ten opzichte van de andere MG-modellen. Nog opmerkelijker is dat de eerste generatie MG EHS in Europa gewoon leverbaar blijft. De tweede modelgeneratie, die hier eveneens alleen als plug-in hybride wordt geleverd, wordt dus niet als opvolger maar als iets ‘luxer’ model gepositioneerd. Dat model blijft echter ook in Europa MG HS heten, zodat er toch nog enig onderscheid tussen beide modellen is.

Technisch

Motortype benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.500 cm³
Bij 5.500 tpm
Bij 1.700 tpm
Accu lithium-ion
Capaciteit 16,6 kWh
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 11,1 m
Laadtijd bij 220V 3:00 uur
Vermogensrange alleen 190 kW

Prestaties

Systeemvermogen 190 kW (258 pk)
Systeemkoppel 370 Nm
Elek. actieradius 52 km
Acc. 0-100 km/u 6,9 s
Topsnelheid 190 km/u

Algemeen

Transmissie 10AT
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie december 2020
Laatste facelift januari 2024
Garantie 7 jaar
Vanafprijs € 37.534

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 215/60 R17
L x B x H 4.610 x 1.876 x 1.685 mm
Wielbasis 2.720 mm
Massa leeg 1.737 kg
Max. aanh. gew. 1.500 kg
Inh. bag. ruimte. 448 l
Tankinhoud 37 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 1,8 l/100km
CO₂-emissie 43 g/km
Energielabel A