achtergrondafbeelding

Autozoeker

Mg Mg3

Laten we bij het begin beginnen. Van 1999 tot en met 2005 was er de Rover 25, die in sportievere uitvoering ook bekend was als MG ZR. Na het failliet van Rover en de Chinese doorstart van MG (Roewe) kreeg dit model nog een tweede carrière, toen de Rover (25) Streetwise van 2008 tot en met 2011 in licht gewijzigde vorm opnieuw in productie ging. Het model heette nu MG 3 SW. In 2011 verscheen een volledig nieuwe MG 3, een vlot gelijnde hatchback voor het B-segment. Wie wel eens in Engeland komt, zou dit model kunnen kennen. Het ‘nieuwe’, Chinese MG werd namelijk al snel in het VK geleverd, inclusief die MG 3. Lees verder

Mg Mg3 uitvoeringen

Mg Mg3
2024-heden

Laten we bij het begin beginnen. Van 1999 tot en met 2005 was er de Rover 25, die in sportievere uitvoering ook bekend was als MG ZR. Na het failliet van Rover en de Chinese doorstart van MG (Roewe) kreeg dit model nog een tweede carrière, toen de Rover (25) Streetwise van 2008 tot en met 2011 in licht gewijzigde vorm opnieuw in productie ging. Het model heette nu MG 3 SW. In 2011 verscheen een volledig nieuwe MG 3, een vlot gelijnde hatchback voor het B-segment. Wie wel eens in Engeland komt, zou dit model kunnen kennen. Het ‘nieuwe’, Chinese MG werd namelijk al snel in het VK geleverd, inclusief die MG 3.

Tweede generatie MG 3
De nieuwe MG 3 werd ook nog in Engeland ontwikkeld en daar later zelfs ook geproduceerd. Ook de Rover Streetwise, een soort offroad-versie van de originele Rover 25, kreeg een vervolg. In de vorm van de MG 3 Xross was er ook een uitvoering met offroad-aankleding. Net als bij de originele Streetwise had het model echter niet daadwerkelijk vierwielaandrijving, ook al doet het uiterlijk dat wel vermoeden. Voor de rest lag de nadruk bij de tweede generatie MG 3 vooral op betaalbaar vervoer, maar met een vleugje sportiviteit. Er was zelfs een MG 3 Trophy racekampioenschap.

Derde generatie MG 3
Die volledig nieuwe MG 3 hield het mede dankzij twee facelifts lang vol, maar in 2024 was het toch echt tijd voor een nieuwe modelgeneratie. De MG 3 onderging daarbij opnieuw een gedaanteverwisseling. De sportieve lijnen maken plaats voor afgeronde vormen en ook de proporties zijn veranderd. Zeker na de wat smalle tweede generatie oogt de nieuwe MG 3 wat breder. Nieuw is dat de MG 3 in Europa altijd een hybride is, een primeur voor de MG 3-lijn. Opmerkelijk is het wel, want aanvankelijk positioneerde het teruggekeerde MG zich in Europa nadrukkelijk als een EV-merk. Na enkele plug-in hybride is er nu dus ook een ‘gewone’ hybride van MG. In andere delen van de wereld staat ook een benzineversie zonder elektrificatie in de prijslijst.

Technisch

Motortype benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.490 cm³
Bij 6.000 tpm
Bij 4.500 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a schijven/trommels
Vermogensrange alleen 143 kW

Prestaties

Systeemvermogen 143 kW (194 pk)
Systeemkoppel 128 Nm
Acc. 0-100 km/u 8,0 s
Topsnelheid 170 km/u

Algemeen

Transmissie 3AT
Carrosserietype 5-drs. hatchback
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie april 2024
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 7 jaar
Vanafprijs € 22.769

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 185/65 R15
L x B x H 4.113 x 1.797 x 1.502 mm
Wielbasis 2.570 mm
Massa leeg 1.285 kg
Max. aanh. gew. 500 kg
Inh. bag. ruimte. 293 l
Tankinhoud 36 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 4,4 l/100km
CO₂-emissie 100 g/km
Energielabel A