Alles over de nieuwe MG3 Hybrid+
Met unieke automatische transmissie met drie versnellingen
MG introduceert de geheel nieuwe MG3. De B-segment hatchback werd al geleverd in het Verenigd Koninkrijk, maar mag het nu ook in de rest van Europa proberen. De MG3 beschikt altijd over de Hybrid+ aandrijflijn. Wat heeft de auto allemaal te bieden? Tijd voor een uitgebreid antwoord.
Aandrijflijn MG3 Hybrid+
De MG3 heeft een grotere batterij en een sterkere elektromotor ten opzichte van andere hybrides in het B-segment. Het is een conventionele hybride, dus geen plug-in hybride. De vijf kernelementen van het nieuwe Hybrid+ systeem zijn de motor, transmissie, accu, elektromotor en generator. De MG3 Hybrid+ beschikt over een 75 kW (102 pk) sterke viercilinder 1,5-liter benzinemotor met Atkinson-cyclus, een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor en een separate generator.
Systeemvermogen
De MG3 Hybrid+ produceert een gecombineerd vermogen van 143 kW (194 pk) en heeft een verbruik van 4,4 l/100 km (WLTP) en een gemiddelde CO2-uitstoot van 100 g/km (WLTP). De batterij heeft een capaciteit van 1,83 kWh. De MG3 is met zijn acceleratie van 0-100 km/u in 8,0 seconden de snelst accelererende hybride in het B-segment. De acceleratie van 80-120 km/u verloopt in slechts 5,0 seconden. De maximumsnelheid in uitsluitend elektrische modus bedraagt 80 km/u.
Verschillende rijmodi
De MG3 Hybrid+ kiest volautomatisch uit de volgende rijmodi:
- EV: volledig elektrisch rijden zolang de accu is geladen
- Series: de verbrandingsmotor is verbonden met de generator die de elektromotor aandrijft
- Series and Charge: De Series-modus waarbij de accu wordt bijgeladen bij lage belasting
- Drive and Charge: De motor drijft de wielen aan en laadt ook via de generator de accu op
- Parallel: Zowel de motor als de elektromotor drijft de wielen aan
Bijzondere transmissie
De MG3 Hybrid+ heeft een speciale automatische transmissie met drie versnellingen. Bestuurders kunnen het reactievermogen van de MG3 aanpassen met de keuze uit drie rijmodi: Eco, Standard en Sport. De Eco-modus is gekalibreerd voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik en zorgt voor een gedoseerde gasrespons, terwijl de Standard-modus een mix biedt tussen zuinigheid en prestaties. De Sport-modus is de meest alerte rijmodus.
Uitvoeringen MG3 Hybrid+
De MG3 Hybrid+ wordt in Europa leverbaar in drie verschillende uitvoeringen: Standard, Comfort en Luxury. Een opvallend kenmerk voor alle uitvoeringen is de cockpit met twee schermen, een digitaal instrumentencluster van 7-inch en een centraal infotainmentscherm van 10,25-inch. De ingenieurs van MG hebben veel aandacht besteed aan de graphics en het reactievermogen van de schermen. De reeks pianotoetsschakelaars op de middenconsole maximaliseert de veiligheid en het bedieningsgemak tijdens het rijden.
Uitrusting
Satellietnavigatie en smartphone-integratie via Apple CarPlay/Android Auto is standaard op alle uitvoeringen. MG iSMART biedt connectiviteitsniveaus en functies aan MG3-rijders die eerder worden geassocieerd met premiummodellen. Andere hoogtepunten van de standaarduitrusting zijn onder meer airconditioning, een audiosysteem met zes luidsprekers en Bluetooth-verbinding, vier USB-poorten, parkeersensoren achter en een parkeercamera.
Extra luxe
De rijker uitgeruste uitvoeringen zijn onder meer standaard voorzien van lederen bekleding, keyless entry, verwarmde voorstoelen, stuurwielverwarming en een 360 graden camera. De MG3 is ook uitgerust met de nieuwste Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). De veiligheid wordt vergroot dankzij de MG Pilot-technologie, waaronder Lane Keep Assist met Lane Departure Warning System, Adaptive Cruise Control, Forward Collision Warning en Traffic Jam Assist.
Personaliseren
Klanten kunnen hun MG3 personaliseren met verschillende opties waaronder lichtmetalen velgen en led-koplampen. Hij is in Europa beschikbaar in zeven verschillende kleuren: Pebble Black, Dover White, Cosmic Silver, Pastel Yellow, Diamond Red, Hampstead Grey en Como Blue.
Informatie over de Nederlandse prijzen, beschikbaarheid en specificaties van de MG3 Hybrid+ worden in aanloop naar de introductie bekend gemaakt. Ook voor deze nieuwe compacte MG geldt de garantie van zeven jaar of 150.000 kilometer.
Technische gegevens MG3 Hybrid+
Aandrijflijn | Hybrid+ |
Motor | 1.5 Atkinson-cycle viercilinder benzine |
Motorvermogen (kW) | 75 (max) |
Motorkoppel (Nm) | 128 (max) |
Vermogen elektromotor (kW) | 100 (max) |
Koppel elektromotor (Nm) | 250 (max) |
Gecombineerd vermogen (kW) | 143 (max) |
Gecombineerd koppel (Nm) | 425 (max) |
Transmissie | Drietraps automaat |
Batterijcapaciteit | 1.83kWh – 350V |
Aangedreven wielen | Voor |
Maximum snelheid (km/u) | 170 |
0-100 km/u acceleratie (sec) | 8.0 |
80-120 km/u acceleratie (sec) | 5.0 |
CO2 (g/km) | 100* |
Brandstofverbruik (l/100km) | 4.4* |
Hoogte (mm) | 1.502 |
Lengte (mm) | 4.113 |
Breedte (mm) | 1.797 |
Wielbasis (mm) | 2.570 |
Leeg gewicht (kg) | 1.285 |
Capaciteit bagageruimte (liters) | 293 |
Aantal zitplaatsen | 5 |