achtergrondafbeelding

Autozoeker

Kia

Bekijk alle Kia modellen Bekijk al het Kia nieuws

Het Koreaanse Kia is tegenwoordig een serieuze speler op de wereldwijde automarkt. De historie van het merk, waarvan de naam overigens zoiets betekent als ‘afkomstig uit het oosten’, begint in 1944. Het bedrijf werd toen opgericht onder de naam Kyungsung Precision Industry en was een fabriek van stalen buizen en fietsonderdelen. In 1951 presenteerde het ook een eigen fiets: de Samchully.

De eerste motorvoertuigen
De bedrijfsnaam wijzigde in 1952 naar Kia Industries en vanaf 1957 rolden de eerste gemotoriseerde voertuigen van de band. Dat waren eerst nog in licentie gebouwde kleine Honda-motorfietsen. Vanaf 1962 bouwde men in licentie Mazda-bedrijfswagens. De autoproductie werd in 1973 opgezet, waarna in 1974 de eerste auto klaar was. Dat was de Brisa, een rebadgevariant van de Mazda Familia van destijds. Kort daarvoor was men onder dezelfde typenaam al begonnen met de productie van een eigen pick-upvariant van die auto. Daarnaast bouwde men nog de Fiat 132 en Peugeot 604, ook weer in licentie. Vanaf 1981 moest men zich onder het bewind van militaire dictator Chun Doo-hwan weer focussen op de productie van lichte bedrijfswagens.

Herstart: de eerste eigen auto’s
Eind jaren ’80 werd de autoproductie weer opgestart, nu ook in samenwerking met Ford. Hieruit ontstond onder andere de voor ons bekende Kia Pride, gebaseerd op de Mazda 121 en elders ter wereld ook verkocht als Ford Festiva. In 1992 verscheen de Sephia, de eerste volledig door Kia zelf ontworpen en ontwikkelde auto, waarbij alleen nog voor de motoren gebruik werd gemaakt van Mazda-techniek. Het jaar daarop kwam men met de eerste Sportage, die onderhuids nog wel veel Mazda-techniek als basis had.

Kia en Hyundai
Nadat de productie net goed op gang begon te komen, ging Kia in 1998 ten onder in de Aziatische financiële crisis. In 1998 werd de Hyundai Motor Company voor 51% eigenaar van Kia. Dit is later afgezwakt tot een derde en daarnaast is Kia op haar beurt weer gedeeltelijk eigenaar van enkele afdelingen van de Hyundai Motor Company. Hoewel het wereldwijd actief is richt Kia zich tegenwoordig met name op de Europese markt. De auto’s delen onderhuids (uiteraard) nog altijd veel techniek met de modellen van Hyundai.

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.