Van het huidige Kia-modellen heeft de Sportage de langste historie. Het eerste model verscheen in 1993 en was toen Kia’s tweede zelf ontwikkelde auto. Wel kwam de techniek nog grotendeels van de Mazda E-serie bedrijfswagen, aangezien beide merken toen nog een samenwerkingsverband hadden waarbij ook Ford betrokken was. Mede door kwaliteitsproblemen wist de eerste Sportage slechts matige verkopen neer te zetten, maar desondanks bleef het model nog tot en met 2005 in productie. Wel was de auto in 2003 al van de meeste markten verdwenen. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Van het huidige Kia-modellen heeft de Sportage de langste historie. Het eerste model verscheen in 1993 en was toen Kia’s tweede zelf ontwikkelde auto. Wel kwam de techniek nog grotendeels van de Mazda E-serie bedrijfswagen, aangezien beide merken toen nog een samenwerkingsverband hadden waarbij ook Ford betrokken was. Mede door kwaliteitsproblemen wist de eerste Sportage slechts matige verkopen neer te zetten, maar desondanks bleef het model nog tot en met 2005 in productie. Wel was de auto in 2003 al van de meeste markten verdwenen.
Grote stappen vooruit
In 2004 was al de tweede generatie verschenen, een model dat een stuk beter in ons geheugen staat en ook nog veel te zien is in het Nederlandse verkeer. De auto zette kwalitatief een grote stap vooruit. In Amerika werd de auto in 2009 zelfs uitgeroepen tot een van de meest betrouwbare modellen op de markt. In 2010 verscheen de derde generatie, die ondanks de goede verkopen relatief kort in productie bleef in vergelijking met zijn voorgangers.
Never change a winning team
In 2015 maakten we namelijk alweer kennis de vierde generatie. In tegenstelling tot zijn voorgangers was de auto deze keer een evolutie van zijn voorganger. Waarom zou je een goed concept ook veranderen? In 2021 verscheen de vijfde en huidige generatie. Qua soort auto blijft men bij het vertrouwde concept, maar de Sportage heeft nu wel een veel opvallender vormgeving dan zijn voorgangers.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cm³ |
Max. vermogen | 110 kW (150 pk) |
Bij | 4.500 tpm |
Max. koppel | 250 Nm |
Bij | 1.500 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Vermogensrange | 110 tot 195 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | januari 2022 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 7 jaar |
Vanafprijs | € 34.895 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/65 R17 |
L x B x H | 4.515 x 1.865 x 1.650 mm |
Wielbasis | 2.680 mm |
Massa leeg | 1.461 kg |
Max. aanh. gew. | 1.650 kg |
Inh. bag. ruimte. | 562 l |
Tankinhoud | 54 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 6,5 l/100km |
CO₂-emissie | 148 g/km |
Energielabel | C |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 10,3 s |
Topsnelheid | 182 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng