Hongqi is voor ons een nieuw merk, maar het werd al in 1959 opgericht. Daarmee is het ’t oudste Chinese automerk. De merknaam Hongqi is Chinees voor ‘rode vlag’. Deze wat nationalistische naam is goed te verklaren, want aanvankelijk produceerde het merk uitsluitend staatslimousines voor de Chinese regering. De eerste auto van het merk was de CA72, een staatslimo met op Chrysler geïnspireerde vormgeving. In de jaren ’60 evolueerde dit model tot de CA770, die tot 1980 ongewijzigd in productie bleef. Met de productiestop van deze limousine stopte ook de productie van Hongqi in het algemeen.
Lees verder- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Hongqi is voor ons een nieuw merk, maar het werd al in 1959 opgericht. Daarmee is het ’t oudste Chinese automerk. De merknaam Hongqi is Chinees voor ‘rode vlag’. Deze wat nationalistische naam is goed te verklaren, want aanvankelijk produceerde het merk uitsluitend staatslimousines voor de Chinese regering. De eerste auto van het merk was de CA72, een staatslimo met op Chrysler geïnspireerde vormgeving. In de jaren ’60 evolueerde dit model tot de CA770, die tot 1980 ongewijzigd in productie bleef. Met de productiestop van deze limousine stopte ook de productie van Hongqi in het algemeen.
Hongqi produceert in licentie
Formeel bleef het merk echter bestaan en begin jaren ’90 werd de productie weer opgestart. Niet met eigen modellen, maar met in licentie geproduceerde Audi 100’s in een aantal varianten. Ook heeft men een aantal eigen versies van de Lincoln Town Car. Zij het in beperkte mate bevond de klantengroep zich nu ook buiten de regering. In 2006 komt men met een rebadgevariant van de Toyota Crown Majesta, een paar jaar later gevolgd door een moderne retroversie van de oorspronkelijke CA72. Het retromodel vind wederom aftrek bij de staat, maar met de particuliere modellen wil het niet echt vlotten. Het merk kan vooral voortbestaan dankzij die overheidsopdrachten.
Eigen modellen van Hongqi
In 2015 gooit men wederom het roer om. Hongqi ontwikkelt nieuwe modellen die vaak nog wel op techniek van andere fabrikanten zijn gebaseerd, maar die verder een duidelijk eigen identiteit hebben. Het blijkt de redding, want deze modellen vinden wel hun weg naar de particulier. Nog altijd opereert Hongqi in het hogere segment, al is het modellenaanbod inmiddels ook uitgebreid naar de hogere middenklasse. In 2021 is het merk zodanig sterk gegroeid dat het wil uitbreiden naar buiten China. Men is ambitieus en heeft Europa op het oog. In 2021 beginnen de verkopen in Noorwegen, eind 2022 zijn ook enkele andere landen aan de beurt, waaronder Nederland. Hier in Europa levert men vooralsnog alleen de E-HS9, een volledig elektrische SUV en het (SUV-)vlaggenschip van het merk.
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng