achtergrondafbeelding

Autozoeker

Lancia

Het Italiaanse automerk Lancia werd in 1906 opgericht door Vincenzo Lancia en Claudio Fogolin. Lancia staat bekend om zijn innovatie en elegantie. In de beginjaren vestigde Lancia zijn naam met baanbrekende technologieën, zoals de introductie van de monocoque-constructie (zelfdragende carrosserie) met de Lancia Lambda in 1922. Het merk verwierf ook faam in de autosport, met name in de rallysport, waarin iconische modellen zoals de Lancia Stratos en Delta Integrale meerdere kampioenschappen wonnen. Deze sportieve successen versterkten de reputatie van Lancia als producent van technisch geavanceerde auto's. Lees verder



Alle Lancia modellen

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
2 generaties,
5 uitvoeringen
Specificaties
Lancia Voyager
Lancia Voyager
1 generatie,
2 uitvoeringen
Specificaties
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

Het Italiaanse automerk Lancia werd in 1906 opgericht door Vincenzo Lancia en Claudio Fogolin. Lancia staat bekend om zijn innovatie en elegantie. In de beginjaren vestigde Lancia zijn naam met baanbrekende technologieën, zoals de introductie van de monocoque-constructie (zelfdragende carrosserie) met de Lancia Lambda in 1922. Het merk verwierf ook faam in de autosport, met name in de rallysport, waarin iconische modellen zoals de Lancia Stratos en Delta Integrale meerdere kampioenschappen wonnen. Deze sportieve successen versterkten de reputatie van Lancia als producent van technisch geavanceerde auto's.

Lancia en Fiat
In 1969 werd Lancia overgenomen door Fiat, een stap die bedoeld was om het merk financiële stabiliteit en schaalvoordelen te bieden. Onder Fiat bleef Lancia zich richten op luxe en innovatie, met modellen zoals de Beta en de Delta, waarvan de rallyversies grote successen boekten. De integratie in Fiat gaf Lancia toegang tot bredere technologische middelen, maar zorgde er ook voor dat het merk langzaam zijn unieke identiteit begon te verliezen door platformdeling en kostenbesparingen. Toen Fiat in 2009 Chrysler overnam en de alliantie Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vormde, werd Lancia verder teruggedrongen. Veel Lancia-modellen werden in feite gerebadgede Chrysler-modellen, zoals de Lancia Thema (een Europese versie van de Chrysler 300) en Lancia Voyager (een Europese versie van de gelijknamige Chrysler), wat niet aansloeg bij het traditionele publiek van het merk. Uiteindelijk leidde dit tot een terugtrekking uit veel exportmarkten. Het dieptepunt werd bereikt in 2014: Lancia leverde na dat jaar alleen nog maar de compacte Ypsilon en was alleen nog maar leverbaar in Italië.

Wedergeboorte voor Lancia
In 2021 fuseerde FCA met de PSA Group om Stellantis te vormen, een van de grootste autofabrikanten ter wereld. Gelukkig was Stellantis bereid om het roemruchte merk nieuw leven in te blazen. Hoewel de inmiddels op leeftijd geraakte Lancia Ypsilon in Italië verrassend goed verkocht, kon het zo natuurlijk niet doorgaan. In 2024 maakte Lancia een comeback met een volledig nieuwe Ypsilon. Dit model moet luxe brengen in het compacte segment. Uiteraard volgen op termijn meer modellen, waaronder een nieuwe Delta, die het merk Lancia weer terug moeten brengen naar de hogere middenklasse.