achtergrondafbeelding

Autozoeker

NIO

NIO werd formeel in 2016 opgericht. Achter de schermen moet het merk al iets langer hebben bestaan, want bij de merkpresentatie liet men al direct de NIO EP9 zien, een volledig elektrische supercar voor op het circuit, die vrijwel direct in (gelimiteerde) productie ging. Productiefaciliteiten had men dus ook al. Met dank aan investeerders maakte NIO een snelle groei door. Vanaf 2018 werd bijna jaarlijks een nieuw model geïntroduceerd en anno 2022 bestaat het aanbod al uit zeven modellen, met nog vier modellen als concrete aankondiging. De snelle uitbreiding zit hem ook in het aantal markten waarin NIO actief is. In 2021 breidde het merk uit naar Europa, naar Noorwegen om precies te zijn. Eind 2022 volgden een aantal andere Europese landen, waaronder Nederland. Overigens levert NIO hier maar drie van zijn modellen. NIO is ook actief in de Formula E, al vanaf het eerste seizoen van die raceklasse. Lees verder



Alle NIO modellen

NIO ET5
NIO ET5
1 generatie,
2 uitvoeringen
Specificaties
NIO ET5 Touring
NIO ET5 Touring
1 generatie,
2 uitvoeringen
Specificaties
NIO ET7
NIO ET7
1 generatie,
2 uitvoeringen
Specificaties
NIO EL6
NIO EL6
1 generatie,
2 uitvoeringen
Specificaties
NIO EL7
NIO EL7
1 generatie,
2 uitvoeringen
Specificaties
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

NIO werd formeel in 2016 opgericht. Achter de schermen moet het merk al iets langer hebben bestaan, want bij de merkpresentatie liet men al direct de NIO EP9 zien, een volledig elektrische supercar voor op het circuit, die vrijwel direct in (gelimiteerde) productie ging. Productiefaciliteiten had men dus ook al. Met dank aan investeerders maakte NIO een snelle groei door. Vanaf 2018 werd bijna jaarlijks een nieuw model geïntroduceerd en anno 2022 bestaat het aanbod al uit zeven modellen, met nog vier modellen als concrete aankondiging. De snelle uitbreiding zit hem ook in het aantal markten waarin NIO actief is. In 2021 breidde het merk uit naar Europa, naar Noorwegen om precies te zijn. Eind 2022 volgden een aantal andere Europese landen, waaronder Nederland. Overigens levert NIO hier maar drie van zijn modellen. NIO is ook actief in de Formula E, al vanaf het eerste seizoen van die raceklasse.

NIO Battery Swap Stations
Is de batterij leeg? Dan heeft NIO een interessant concept in huis. Hoewel de modellen van NIO natuurlijk met een stekker en een kabel opgeladen kunnen worden, is het ook mogelijk om een NIO Battery Swap Station te bezoeken. Zo’n station is een soort garagebox, waar de NIO zelfstandig in kan parkeren. Vervolgens wordt de auto volledig automatisch opgetild en wordt de lege batterij verwisseld voor een volle. Het hele proces duurt slechts zo’n vijf minuten. In China heeft NIO al een uitgebreid netwerk van dit soort wisselstations, naast een eigen snellaadnetwerk zoals Tesla dat ook heeft. Inmiddels zijn ook in Europa de eerste Battery Swap Stations geplaatst.

Andere technologieën van NIO
Ook met andere technologieën weet NIO zich van de concurrentie te onderscheiden. Met digitale assistent NOMI bijvoorbeeld. In de basis is dat een systeem voor spraakbediening zoals al wel meer merken die hebben, maar NOMI kan dankzij artificial intelligence (AI) de voorkeuren van de gebruikers leren en is bovendien fysiek aanwezig, in de vorm van een bolletje op het dashboard, met een gezichtje dat naar de gebruiker kijkt. Verder kunnen de auto’s van NIO – ook net als die van concurrent Tesla – (semi-)autonoom rijden onder eenvoudige omstandigheden zoals op de snelweg.