De NIO ES6 kwam in 2019 op de markt in China. Het is een relatief compact SUV-model, dat zoals de naam al aangeeft is gepositioneerd onder de ES7 en de ES8. NIO is een vrij jonge fabrikant (opgericht in 2016), maar breidde al in 2021 uit naar de Europese markt, met Noorwegen als eerste afzetmarkt. In 2022 volgden ook andere Europese landen, waaronder Europa. Ook het modelaanbod van het merk groeide in rap tempo. Lang niet alle NIO-modellen worden officieel in Europa geleverd, maar toch had het merk in 2023 al vijf modellen in het Europese aanbod. Alle NIO-modellen zijn volledig elektrisch aangedreven. Men heeft nu sedan- en SUV-modellen in verschillende formaten, maar wel alle gepositioneerd in het hogere middensegment. Als een van de weinige biedt NIO ook een volledig elektrische stationwagen aan. Lees verder
De NIO ES6 kwam in 2019 op de markt in China. Het is een relatief compact SUV-model, dat zoals de naam al aangeeft is gepositioneerd onder de ES7 en de ES8. NIO is een vrij jonge fabrikant (opgericht in 2016), maar breidde al in 2021 uit naar de Europese markt, met Noorwegen als eerste afzetmarkt. In 2022 volgden ook andere Europese landen, waaronder Europa. Ook het modelaanbod van het merk groeide in rap tempo. Lang niet alle NIO-modellen worden officieel in Europa geleverd, maar toch had het merk in 2023 al vijf modellen in het Europese aanbod. Alle NIO-modellen zijn volledig elektrisch aangedreven. Men heeft nu sedan- en SUV-modellen in verschillende formaten, maar wel alle gepositioneerd in het hogere middensegment. Als een van de weinige biedt NIO ook een volledig elektrische stationwagen aan.
NIO EL6 tweede generatie
In 2023 werd de tweede generatie NIO ES6 geïntroduceerd. Dat model maakt voor het eerst ook de overstap naar Europa. Wel onder een iets andere naam. De NIO ES6 wordt voor Europa omgedoopt tot EL6. Dat geldt overigens ook voor de andere SUV-modellen van het merk, die hun ES-typenaam omruilen voor een EL-typenaam. Dat is omdat Audi de combinatie van ‘(E)S’ met een cijfer teveel op zijn eigen modelaanduidingen vindt lijken. De tweede generatie NIO EL6 is vooral een evolutie van het eerste model en zet vooral op gebied van batterijen grote stappen. Zo kan de variant met 150 kWh-batterij liefst 900 km ver komen. Daar zit wel een ‘maar’ aan. Ten eerste is dat gemeten volgens de NEDC-cyclus, die in China nog gebruikt mag worden. Ten tweede komt die variant vooralsnog niet naar Europa. De 75 kWh-batterij is overigens al goed voor 406 km actieradius (WLTP).
NIO EL6 batterij wisselen
Net als de andere modellen van NIO kan bij de NIO EL6 gemakkelijk de batterij worden gewisseld. Daarvoor heeft het merk eigen wisselstations, tegenwoordig ook in Europa. Zo’n station is een soort garagebox, waar de NIO zelfstandig in kan parkeren. Vervolgens wordt de auto volledig automatisch opgetild en wordt de lege batterij verwisseld voor een volle. Het hele proces duurt slechts zo’n vijf minuten. Opladen met een stekker kan natuurlijk ook gewoon. Je kunt de NIO EL6 kopen inclusief batterij (wisselen kan dan niet), of zonder batterij en die huur je dan voor een bepaald maandbedrag.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 75 kWh |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Actieradius | 406 km |
Vermogensrange | alleen 360 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 360 kW (490 pk) |
Systeemkoppel | 700 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 4,5 s |
Topsnelheid | 200 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | juni 2023 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 5 jaar |
Vanafprijs | € 67.900 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/50 R20 |
L x B x H | 4.854 x 1.995 x 1.703 mm |
Wielbasis | 2.915 mm |
Inh. bag. ruimte. | 668 l |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng