Bij introductie in 1984 was de Renault Espace een revolutionaire auto. Het was de allereerste MPV van een Europees merk. Dat segment, dat we toen nog ‘ruimteauto’s’ noemden, was pas kort daarvoor uitgevonden door enkele Japanse merken en daarmee in zijn algemeenheid een heel nieuw verschijnsel. Samen met de in hetzelfde jaar geïntroduceerde Chrysler Voyager was de Espace wel de allereerste echt grote MPV.
Grote gok
De Chrysler UK-Simca-Matra-groep was eind jaren ’70 met het ontwikkelingsproject begonnen, om de auto als Talbot op de markt te brengen. Na een overname van die merken kwam het project in handen van PSA, maar dat durfde de gok niet aan om de destijds unieke auto uit te werken tot een productiemodel. Via Matra kwam het project uiteindelijk in handen van Renault, dat het uitontwikkelde tot wat de Espace zou worden. De gok voor productie bleek een succes: de auto was de eerste jaren niet aan te slepen en vier generaties lang is de auto altijd een populaire keuze als gezinswagen geweest.
SUV’s
In 2014 was het tijd voor de vijfde en huidige generatie. Inmiddels is de consument in zijn algemeenheid echter wat uitgekeken op MPV’s, zeker wat betreft grote modellen als de Espace. Men kiest nu liever voor een SUV-model, maar dat weerhield Renault er niet van om met een nieuwe Espace te komen. Wel heeft de auto nu een minder traditionele MPV-vorm en zijn er wat SUV-achtige trekjes in het design opgenomen.
Alleen nog als Grand
In december 2021 hield Renault een 'schoonmaakactie' in het modellenaanbod, waarbij onder meer de Espace kwam te vervallen. Sinds 2020 was het model al uitsluitend leverbaar als luxe Initiale Paris. Buiten Nederland blijft de Espace nog gewoon in de prijslijsten staan.