achtergrondafbeelding

Autozoeker

Renault Megane estate

De eerste Renault Mégane werd geïntroduceerd in 1995, als opvolger van de Renault 19. Sindsdien zijn er alweer vijf modelgeneratie verschenen. De Renault Mégane heeft verschillende carrosserievormen gekend, waarmee bij de eerdere modelgeneraties zowel gezinnen als sportieve rijders werden aangesproken, mede afhankelijk van de uitvoering. Zowel bij de eerste als de derde modelgeneratie was de driedeurs hatchbackversie zelfs een bijna coupéachtig model. Toch is de Renault Mégane in algemene zin vooral een gezinsauto, wat ook blijft uit het feit dat de vijfdeurs hatchback en de vijfdeurs stationwagen veruit de populairste carrosserievormen waren (en zijn). Lees verder

De eerste Renault Mégane werd geïntroduceerd in 1995, als opvolger van de Renault 19. Sindsdien zijn er alweer vijf modelgeneratie verschenen. De Renault Mégane heeft verschillende carrosserievormen gekend, waarmee bij de eerdere modelgeneraties zowel gezinnen als sportieve rijders werden aangesproken, mede afhankelijk van de uitvoering. Zowel bij de eerste als de derde modelgeneratie was de driedeurs hatchbackversie zelfs een bijna coupéachtig model. Toch is de Renault Mégane in algemene zin vooral een gezinsauto, wat ook blijft uit het feit dat de vijfdeurs hatchback en de vijfdeurs stationwagen veruit de populairste carrosserievormen waren (en zijn).

Renault Mégane R.S.
Hoewel gezinnen en zakelijke rijders de belangrijkste doelgroepen zijn voor de Renault Mégane, werd de sportieve rijder bij bijna alle modelgeneraties ook niet vergeten. Bij het eerste model ging het nog om ‘gewoon’ een krachtige motor, al werd met de Renault Mégane Maxi deelgenomen aan de rallysport. Vanaf de tweede generatie is er een echte Renault Sport-uitvoering voor de openbare weg: de Renault Mégane R.S., een volbloed hot hatchback. Ook de derde en vierde generatie Renault Mégane hadden een echt sportieve R.S.-uitvoering. Het laatste model schopte het maar liefst tot 221 kW (300 pk).

Nieuw hoofdstuk: Renault Mégane E-Tech Electric
In 2022 verscheen de vijfde modelgeneratie van de Renault Mégane en daarbij veranderde veel. Qua carrosserievarianten bleef alleen de vijfdeurs hatchback over. Toch veranderde ook die, want in plaats van een traditionele hatchback is het een wat hoger model geworden. De tweede grote verandering is dat de Renault Mégane voortaan altijd volledig elektrisch is aangedreven. Daarom wordt het model door Renault ook wel aangeduid als de Renault Mégane E-Tech Electric: andere aandrijflijnen zijn er immers niet meer. Vanwege deze radicale verandering bleef de vierde generatie Renault Mégane nog tot en met 2024 leverbaar naast dit nieuwe model. In sommige landen, waaronder Nederland, werd de hatchbackversie wel al direct door de nieuwe elektrische versie vervangen.

Technisch

Motortype benzine, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.330 cm³
Max. vermogen 103 kW (140 pk)
Bij 5.000 tpm
Max. koppel 240 Nm
Bij 1.600 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 11,2 m
Vermogensrange alleen 103 kW

Algemeen

Transmissie 7AT
Carrosserietype 5-drs. stationwagen
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie september 2015
Laatste facelift juli 2020
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 34.535

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 205/55 R16
L x B x H 4.626 x 2.058 x 1.547 mm
Wielbasis 2.712 mm
Massa leeg 1.315 kg
Max. aanh. gew. 1.700 kg
Inh. bag. ruimte. 521 l
Tankinhoud 50 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 5,9 l/100km
CO₂-emissie 134 g/km
Energielabel B

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 9,7 s
Topsnelheid 205 km/u