Renault Mégane Estate – Rijtest
Op eigen kracht verder, zonder fiscale rugwind
De compacte middenklasse (C-segment) is nog altijd booming business. Renault weet dat als geen ander en trekt al jaren kopers naar de showroom met de populaire Mégane. Er is nu een nieuwe Mégane waarvan als vanouds weer een Estate-versie leverbaar is. Deze blijkt interessanter dan ooit, ook nu het bijtellingscircus in 2017 naar de achtergrond verdwijnt.
47.000 stuks van vorige Mégane Estate
Het was namelijk de bijtelling waarom de dealers de feestslingers konden ophangen. Sinds de introductie van de Mégane Estate III in 2009 tot en met juni 2016 verkocht Renault mede door een laag bijtellingstarief meer dan 47.000 exemplaren in Nederland! En dat is veel. De nieuwe Mégane Estate IV moet het net zoals de rest op eigen kracht gaan doen, zonder fiscale rugwind van de Nederlandse overheid.
Goede basis
De ingrediënten van de Estate beloven veel goeds. Dat komt doordat de Mégane hatchback al een hele goede basis vormt. De Estate heeft logischerwijs extra voordelen, zoals een flexibel in te delen bagageruimte en de langste laadruimte in het C-segment: maximaal 2,7 meter als je de rechtervoorstoel neerklapt. Met de achterbank in normale positie bedraagt de opbergruimte 580 liter. Dat is ongeveer gelijk aan die van de vorige Mégane Estate en vergelijkbaar met andere populaire C-segmenters zoals de Peugeot 308 SW, Ford Focus Wagon, Volvo V40, Hyundai i30 Wagon, Opel Astra Sports Tourer en de Volkswagen Golf Variant. Stuk voor stuk serieuze concurrenten met verschillende kwaliteiten.
[parallex-1]
Groter en lager
De Estate neemt alle voorzieningen, technologie en motoren van de hatchback-versie over. En in het bijzonder het smaakvolle design, dat door de Nederlander Laurens van den Acker, Directeur Industrial Design Renault, is getekend. De nieuwe Mégane Estate is 1.449 mm hoog, 4.626 mm lang en heeft een wielbasis van 2.712 mm. Daarmee is de nieuwkomer 58 mm lager en 45 mm langer dan zijn voorganger. Door die lagere daklijn ontstaat een optisch bredere auto. De wielbasis is gegroeid met 9 mm, goed voor iets meer beenruimte achterin.
Standaard
Het interieur oogt strak en modern en is opgebouwd met mooie zachte materialen. Standaard (Life-uitvoering) heeft de Mégane Estate cruisecontrol, een audio-installatie, Hill-Start Assist, LED-achterlichten, airconditioning en elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter.
[gallerij-1]
Ga minimaal voor de Zen
Toch moet je minimaal voor de Zen-versie gaan, want dan krijg je ook het Renault R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem met TomTom Live Europa-navigatie en een verticaal 8,7-inch (22 centimeter!) touchscreen. Een display op de middenconsole was nog nooit zo groot in het C-segment. Maar er is meer. Renault verfraait het exterieur van de Zen-versie bijvoorbeeld met dakrails in aluminiumkleur met satijnglans.
Als een smartphone
De bediening van het R-Link 2-systeem werkt erg prettig en is vergelijkbaar met een smartphone. In- en uitzoomen kan bijvoorbeeld gewoon door twee vingers over het scherm naar elkaar toe en van elkaar af te bewegen. De menustructuur is duidelijk, de graphics simpel maar strak.
[gallerij-2]
4Control-techniek
De Mégane Estate heeft naast het forse touchscreen nog een primeur in zijn segment. Het is de namelijk de eerste C-segment-stationwagon met 4Control-techniek. Dit onderstel met vierwielbesturing kennen we al van andere Renault-modellen (Talisman en Espace) en zorgt voor een extra sportief en nauwkeurig stuurgevoel in bochten. Bij de Mégane Estate is het systeem voorbehouden aan de GT-versie (vanaf 32.290 euro) met een sportievere uitstraling en onder de motorkap een krachtige 1,6-liter turbobenzinemotor met 151 kW (205 pk) en 280 Nm gekoppeld aan een zeventraps EDC-transmissie.
Motoren
Het motorenaanbod is erg breed. Er is keuze uit dieselmotoren in de smaken 81 kW (110 pk) of 96 kW (130 pk). Naast de sportieve GT-uitvoering hebben benzinerijders nog de keuze uit een Energy TCe 100 met 74 kW (100 pk) of een Energy TCe 130 met 96 kW (130 pk). Stuk voor stuk zijn het prettige motoren met dankzij turbotechniek voldoende kracht bij lagere toerentallen. Schakelen gebeurt met een handgeschakelde zesbak of zeventraps EDC-transmissie met dubbele koppeling. Beide doen hun werk uitstekend.
GT-Line: wel de looks, niet de power
Wil je niet de power van de GT maar wel de looks? Dan heeft Renault een mooie oplossing: de GT-Line. Deze versie heeft de uiterlijke en innerlijke kenmerken van de GT. Bovendien kun je het pakket op bijna alle motoren bestellen met uitzondering van de benzinemotor met 74 kW (100 pk).
Prijs
De prijs van de Renault Mégane Estate begint bij 21.290 euro. Dat is 1.000 euro meer dan de hatchback. Eigenlijk moet je deze prijs meteen vergeten. Betaal liever 2.000 euro meer voor de Zen-versie. Dan heb je de Mégane Estate zoals je hem hebben moet, met dat mooie touchscreen. Uitvoeringsniveaus boven de Zen (Bose, GT-Line en GT) maken van de auto een nog aantrekkelijker totaalpakket.
[parallex-2]
Gevoel
De nieuwe Mégane Estate overtuigt, zo blijkt tijdens de eerste kennismaking. De auto heeft genoeg munitie om opnieuw kopers op zoek naar een auto in het C-segment te verleiden. Zelfs nu de bemoeienis van de overheid met ingang van 2017 op een lager pitje komt te staan. Kopers laten zich straks weer leiden door het gevoel, dan puur te kijken naar de portemonnee. Zoals de Franse wis- en natuurkundige en filosoof Blaise Pascal ooit zei: “Het hart heeft zijn redenen, die het verstand niet kent.” Gelukkig is de Mégane Estate ook een heel verstandige keuze, afgezien van de bijzonder smaakvolle looks en goede rij-eigenschappen.
Lees ook de volgende rijtesten