De lijn van directe voorgangers volgend, begint de geschiedenis van de Talisman al in het jaar 1923 met de Renaults KJ en MT. Via bekende modellen zoals de Juvaquatre en 4CV neemt de modellenlijn met de Dauphine uit 1956 voor het eerst de huidige sedanvorm aan. De Dauphine wordt in 1962 en 1965 opgevolgd door de Renault 8 en de luxere 10 en vanaf dan neemt de modellenlijn positie in als de grootste sedan en luxewagen van het merk. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De lijn van directe voorgangers volgend, begint de geschiedenis van de Talisman al in het jaar 1923 met de Renaults KJ en MT. Via bekende modellen zoals de Juvaquatre en 4CV neemt de modellenlijn met de Dauphine uit 1956 voor het eerst de huidige sedanvorm aan. De Dauphine wordt in 1962 en 1965 opgevolgd door de Renault 8 en de luxere 10 en vanaf dan neemt de modellenlijn positie in als de grootste sedan en luxewagen van het merk.
Van nummer naar naam
Via verdere opvolgers Renaults 12, 18 en 21 begint de meer recente geschiedenis in 1994, met de introductie van de Laguna. Men is inmiddels overgestapt naar een typeaanduidingsysteem met namen en in plaats van een sedan is de Laguna een grote liftback. Verspreid over drie generaties weet de Laguna goede verkopen neer te zetten, maar dankzij verschillende storingen ook een naam op te bouwen als een matig betrouwbare auto.
Schone lei
Alle reden dus om met de opvolger met schone lei te beginnen. De opvolger uit 2015 nam weer een klassieke sedanvorm aan, kreeg een andere naam, Talisman, en werd meteen ook iets hoger in de markt gezet. In Europa vervangt de auto ook meteen de (in Nederland niet leverbare) Latitude. Ten opzichte van de Laguna heeft Renault grote stappen gezet in zowel design als kwaliteit en dat is terug te zien in de goede verkopen van het model. De laatste jaren was de Talisman vanwege gewijzigde regelgeving niet meer zo aantrekkelijk voor de zakelijke rijder, waardoor de verkopen sterk terugliepen. Daarom werd het model eind 2021 helaas alvast uit de Nederlandse prijslijsten gehaald.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.332 cm³ |
Max. vermogen | 103 kW (140 pk) |
Bij | 4.500 tpm |
Max. koppel | 260 Nm |
Bij | 1.750 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 12,1 m |
Vermogensrange | 103 tot 139 kW |
Algemeen
Transmissie | 7AT |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | januari 2016 |
Laatste facelift | oktober 2020 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 32.690 |
Bijzonderheden | Alle benzineversies zijn standaard voorzien van automaat en benzinepartikelfilter. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/55 R17 |
L x B x H | 4.848 x 2.081 x 1.463 mm |
Wielbasis | 2.809 mm |
Massa leeg | 1.467 kg |
Max. aanh. gew. | 1.500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 608 l |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,9 l/100km |
CO₂-emissie | 134 g/km |
Energielabel | A |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 10,2 s |
Topsnelheid | 207 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng