Autotest – Peugeot 508 (2018)
Anders dan anders
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het D-segment staat door de opkomst van SUV’s onder druk. De verkoop van de traditionele sedan loopt terug en daarom zoeken autofabrikanten naar alternatieven om kopers alsnog over de streep te trekken. Het zal je daarom niets verbazen dat Peugeot het bij de nieuwe 508 over een andere boeg gooit: de Peugeot 508 is voortaan een sedan met coupélooks. Is dat een goede keuze geweest?
Slagtanden
Fraai? Niet fraai? Anders is de nieuwe Peugeot 508 zeer zeker. Hij oogt door het coupédesign veel sportiever, maar ook agressiever door de LED-dagrijverlichting in de vorm van slagtanden (knipoog naar de leeuw van Peugeot). Gedrongen is misschien wel de betere omschrijving van het design van de 508. Peugeot benadrukt de coupéstrategie door de 508 te voorzien van portieren met frameloze ruiten. Zeer fraai. Wel de deuren met de handgrepen sluiten in plaats van met het raam om vette vingers tegen te gaan.
Lager dan voorheen
Heeft de coupéstyling ook gevolgen voor de interieurruimte? Niet helemaal, en dat is best bijzonder aangezien de nieuwe 508 met maar liefst 8 centimeter is gekrompen in de lengte en 3 centimeter in de hoogte. De breedte nam wel toe: met 6 centimeter. Ondanks het gekrompen maatpak is de nieuwe 508 ruim genoeg. Zelfs als je 1,85 meter bent, kun je prima ‘achter jezelf’ zitten. Peugeot heeft de positie van alle stoelen wat lager geplaatst zodat er nog altijd voldoende hoofdruimte is. Zie de compactere buitenmaten dus niet als iets negatief.
De beste plaats
De bestuurder zit op de beste plaats in de 508. Hij of zij kijkt uit op een zeer fraai vormgegeven dashboard, afgewerkt met fraaie zachte materialen, maar ook op een compact stuurwiel: de ingrediënten van de zogeheten i-Cockpit. Alles resulteert in een fijne ambiance. Het dashboard is een zeer sterk punt van de 508. Duidelijk anders dan de massa, slim van opzet en handig in gebruik. Het beste van twee werelden dus. Als bestuurder kijk je zelfs vanaf de standaardversie uit op een digitaal instrumentarium: goed afleesbaar maar wel vrij smal.
Een 508 met pianotoetsen
Net als de 3008 en 5008 heeft Peugeot ook in de 508 fraaie pianotoetsen toegepast voor de bediening van het infotainmentsysteem. Dit systeem heeft een fraai touchscreen en werkt vlot. Toch wordt sommige informatie – zoals de aankomsttijd van het navigatiesysteem – vrij klein weergegeven. Grotere letters zijn welkom om de afleesbaarheid te verbeteren.
Fijne stoelen
De stoelverstelling van de bestuurdersstoel is goed in orde. De sportieve rijder kan lekker laag zitten waardoor je goed voelt wat de Peugeot 508 doet. Daarbij is de zijdelingse steun van de stoelen dik in orde. De zittingen zijn gelukkig voorzien van lendenverstelling, waardoor ook de bovenbenen na langere ritten niet moeilijk gaan doen. Het compacte stuurwiel ligt lekker in de hand en is goed in diepte verstelbaar. Ook kan de stuurkolom ver zakken, maar de verstelling in hoogte is vrij beperkt, omdat je anders geen zicht hebt op de klokkenwinkel.
Marktpositie
Peugeot geeft de nieuwe 508 niet alleen coupélooks, maar positioneert het model ook hoger in de markt, waardoor de auto een beetje in het vaarwater komt van de Volkswagen Arteon en BMW 4 Serie Gran Coupé, toch concurreert het model vooral met auto’s als de Renault Talisman, Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Volvo S60 en de beroemde Duitse drie: C-Klasse, A4 en 3 Serie. Peugeot heeft vooral de zakelijk rijder in het vizier. Sterker nog: Peugeot heeft zichzelf ten doel gesteld om een nummer-één-positie te pakken in het D-segment. Dat wordt een uitdaging, maar het wapen – 508 gedoopt – heeft wel de kwaliteiten in huis om kopers naar de Peugeot-showroom te trekken.
Blue Lease
Kijken we naar de prijslijst, dan valt op hoeveel Blue Lease-uitvoeringen er zijn. Toevallig vormt zo’n Blue Lease-versie ook de instapper van het 508-programma. Prijzen van de nieuwe 508 beginnen bij 37.690 euro voor de Blue Lease Active-versie met BlueHDi 130-dieselmotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Deze motor met EAT8-automaat krijgen kan ook: je betaalt dan 40.490 euro. Deze automaat is op alle andere motorvarianten standaard.
Voorlopig topmodel heeft 225 pk
Welke motoren dat zijn? In het dieselgamma zitten ook nog de BlueHDi 160 en BlueHDi 180. De 160 pk-variant kost op z’n minst 45.040 euro en voor de diesel met 180 pk – die alleen leverbaar is al GT – vraagt Peugeot 55.340 euro. Benzinerijders kunnen kiezen uit een PureTech 180 (vanaf 41.290 euro) of PureTech 225 (54.790 euro). Laatstgenoemde diesel- en benzinevariant levert Peugeot alleen als GT. In een later stadium introduceert Peugeot nog een plug-in hybride met een vermogen van 225 en zelfs eentje daarboven met 300 pk.
Standaarduitrusting
Standaard heeft de 508 een rijke uitrusting: adaptieve cruise control, parkeerhulp vóór, camera achter, 3D Connected Nav, digitale radio en de veiligheidssystemen Distance Alert, Active Safety Brake tot 140 km/u, Active Lane en Road Edge Departure Warning. Leuke optie is Night Vision waarbij de nieuwe 508 in het donker kan zien.
PureTech 225
In de omgeving van Monaco rijden we in de PureTech 225-versie, gekoppeld aan de EAT8-automaat. De transmissie schakelt vlot en soepel. Ook met de flippers aan de stuurkolom kun je snel van verzet wisselen. De PureTech 225-motor heeft een prettige sound, bijna opzwepend zelfs. Een prima metgezel voor de langere afstanden, maar een 508 met minder vermogen volstaat ook.
Peugeot 508 SW
De nieuwe Peugeot 508 staat vanaf september bij de dealers. Voor de liefhebbers van extra ruimte: Peugeot heeft ook een 508 SW aangekondigd, maar die arriveert pas begin 2019 in de Nederlandse showrooms. De bagageruimte van de 508 SW bedraagt 530 liter versus 487 liter voor de ‘sedan’. In beide gevallen iets minder ruimte dan voorheen, maar nog altijd meer dan voldoende. De oorzaak van die ‘literdaling’: design ging boven functie. En dat geldt ook voor de 508 ‘coupé’.
Anders
Anders dan anders dus, die nieuwe Peugeot 508. Maar anders blijkt in dit geval ook positief uit te pakken. Op papier lever je iets in aan praktisch gebruiksgemak, maar in de praktijk zal je daar nauwelijks iets van merken. Je krijgt er in ieder geval een fijne kilometervreter voor terug, verpakt in een stijlvol maatpak. Comfortabel, ruim en in de juiste kleur zelfs een nekkendraaier. Dat is in het kort de nieuwe Peugeot 508.