
Autotest – Mercedes-AMG A 35 4Matic (2018)
Afgetrainde hatchback in geel trainingspak
In het woordenboek van Mercedes-Benz staan er twee betekenissen bij de letter A: A-klasse en AMG. Combineer die twee begrippen en je hebt een waar pretpakket. Op basis van de nieuwe A-Klasse komt Mercedes-Benz nu met een A 35 AMG 4Matic. Is dit de hot hatchback die je moet hebben?
Twee AMG-versies
Met de introductie van de A 45 AMG in 2013 had Mercedes eindelijk een volwaardig antwoord op de Audi RS3 en de BMW M135i. Met een hitsige viercilindermotor, vierwielaandrijving en 360 pk pikte de A 45 AMG een aardig graantje mee in het hot hatchbacksegment. Bij de introductie van de nieuwe A-klasse speelt Mercedes het spel op een andere manier. Naast een nieuwe A 45 – die pas later komt – trapt Mercedes-AMG af met een A 35 4Matic met iets minder power. Betekent minder vermogen ook minder plezier? Of heb je echt geen A 45 meer nodig?
Vrij ingetogen
306 pk, vierwielaandrijving en een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, het zijn nog steeds geen misselijke waarden voor een hatchback. Het geteste exemplaar is gespoten in de kleur Sun Yellow met zwarte velgen. Niet heel subtiel, maar in een neutrale kleur is de A 35 vrij ingetogen. De dikkere bumpers en sideskirts verraden zijn potentie, maar voor de gemiddelde voorbijganger staat hier niet een uitgesproken sportauto.
Oase van AMG-badges
Het interieur zijn diverse AMG-badges te vinden, zoals op de instaplijsten, stoelen en het stuurwiel. Alles wijst op de sportieve inborst van deze auto. Dat wordt versterkt door de (goed zittende) kuipstoelen en het alcantara sportstuur met sportknop. De rest van het dashboard kennen we uit de standaard A-klasse. Ook het MBUX-infotainmentsysteem heeft zijn weg gevonden naar de A 35 4Matic. Dit keer met een extra menu waarin je het onderstel van de auto kunt afstemmen. Mocht je overigens het uiterlijk niet wild genoeg vinden, dan levert Mercedes-Benz diverse wielen, spoilers en zelfs een aerodynamicapakket met extra vleugels op de voorbumper om het design wat op te ruigen.



Jekyll and Hyde
Tijdens de rijtest op Mallorca zorgen de regenbuien helaas voor een vettig en spekglad asfalt. Het zijn verraderlijke omstandigheden om het volledig potentieel van de A 35 4Matic te benutten. Ondanks het gladde wegdek weet de AMG te verrassen met zijn vierwielaandrijving. Één keer raken we op een mosachtige ondergrond in de slip. Het systeem reageert razendsnel en voordat je het weet, rijd je weer rustig verder. Het veercomfort is redelijk stug, maar voor een hot hatchback is het prima om dagelijks mee te rijden.
Word eens wakker!
Draai je knop op het stuur door naar ‘Sport+ʼ dan wordt het beest pas echt wakker. Het onderstel is hard, het stuurgedrag merkbaar direct en een lichte drift is zelfs mogelijk. Met klappen uit de uitlaat rijden we door de Spaanse dorpjes. De balans is werkelijk top en in één keer verandert de prettige reisauto in een giftige GTI die elke bocht aanvalt.




Verrassend smeuïg
De aandrijflijn is verrassend smeuïg voor dit type auto. In ‘Sport+ʼ deelt de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling echt klappen uit en ploft de uitlaat elke keer bij ‘gasliften’. De 2,0-liter turbomotor blijft te allen tijde bij de les en door de twinscrollturbo is er nauwelijks een turbogat aanwezig. Wel merk je dat deze auto veel meer potentie heeft. Een sterkere krachtbron kan hij dan ook makkelijk hebben. De auto voelt dan ook alsof hij veel harder wil, maar niet harder kan. Daarin probeert Mercedes-Benz duidelijk een gat te slaan met de snellere A 45 AMG. Hoe groot dat gat is, weten we pas wanneer die op de markt verschijnt. Maar reken op ongeveer 400 pk.
Beste papieren in het segment
Is de A 35 dan de hardcore GTI die je zoekt? Niet helemaal; wil je echt omver geblazen worden, dan is wachten op de A 45 aan te beleven. De specificaties zijn nog onbekend, maar AMG-technici lieten doorschemeren dat die een eigen ontwikkelde motor krijgt. Zoek je een krachtige premium hatchback met vierwielaandrijving die je ook goed dagelijks kan gebruiken? Dan heeft de A35 misschien wel de beste papieren in het segment, afgezien van in dit segment vrij beperkte beenruimte.
Stevige prijs
De A 35 is per direct verkrijgbaar, maar houd rekening met een stevige prijs. In Duitsland prijst Mercedes de A35 onder de 50.000 euro. Dankzij onze bpm-cultuur ben je minimaal 66.000 euro kwijt. Het is veel geld. Een Volkswagen Golf R en Audi S3 zijn bijvoorbeeld een stuk goedkoper. Wil je meer zien van de Mercedes-AMG A 35 4Matic? Bekijk dan hieronder de video!