Met de Mazda MX-5 over Transfaragasan Highway
Een van de mooiste stuurmanswegen van Europa
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
De verwachtingen zijn hooggespannen: volgens nagenoeg alle beschikbare informatie behoort de Transfagarasan Highway in Roemenië tot de mooiste stuurmanswegen ter wereld. De weg voert over majestueuze bergtoppen, door schitterende dalen en telt talloze scherpe bochten. En juist hier presenteert Mazda de vernieuwde MX-5. De vernieuwingen moeten de verkoop van de in 2015 gepresenteerde versie (de vierde generatie) een extra impuls geven, maar eerlijk is eerlijk: het betreft relatief onbeduidende verbeteringen.
Meer koppel en vermogen
De fraaie Japanse roadster heeft nu een in alle richtingen verstelbaar stuur, Apple CarPlay en Android Auto zijn optioneel leverbaar, de verstelbeugels van de stoelen zijn wat stijver en daardoor beter af te stellen en de portierbediening is verbeterd. Zeker, leuk voor de gebruikers, maar interessanter zijn de verbeteringen aan de motoren: dat betekent praktisch een beetje meer koppel en vermogen voor de 1,5-liter versie (132 pk bij 7000 t/min en 152 Nm bij 4.500 t/min) en 184 pk bij 7.000 t/min en een koppel van 205 Nm bij 4.000 t/min voor de 2,0-liter.
Milieuprestaties
De milieuprestaties lijden er niet onder, de MX-5 voldoet aan de Europese RDE-regelgeving. Ook zijn wat elektronische hulpmiddelen, zoals een achteruitrijcamera en een systeem dat voetgangers voor en achter signaleert, toegevoegd. Zo worden auto’s steeds veiliger.
LEES OOK: Technische details en prijzen Mazda MX-5
Verwachtingsvol
Met die wetenschap in het achterhoofd rijden we verwachtingsvol vroeg in de ochtend vanuit de stad Sibiu richting van de Transsylvanische Alpen, een indrukwekkende bergketen met toppen tot boven de 2.500 meter. Dictator Nicolae Ceaucescu besloot dat hier een weg moest worden aangelegd om de regio’s Muntenië en Transsylvanië met elkaar te verbinden. Waarom? Wellicht omdat hij wilde bewijzen dat hij, de machtige man van Roemenië, zelfs sterker was dan de natuur. Er is ook een lezing dat de weg bedoeld was als vluchtweg voor het leger mochten de Russen het in hun hoofd halen het communistische land binnen te vallen. Tegen dat laatste pleit dan weer dat de weg zeven maanden per jaar onbegaanbaar is vanwege de sneeuw. De aanleg sluit dus wel aan bij het megalomane karakter van de door zijn volk in 1989 vermoorde dictator.
Spectaculair
Hoe het ook zij, de aanleg begon in 1970 en was klaar in 1974. Het resultaat: een weg met talloze bochten die je tot meer dan 2.000 meter hoogte brengt. Vol spectaculaire vergezichten: afschrikwekkende bergtoppen, schitterende dalen met een ruig, schier ongerepte landschap maar ook kale berghellingen vol rotsen en keien. Watervallen en bergmeertjes zorgen voor afwisseling. Hier heerst moeder natuur, leven beren en andere diersoorten nog grotendeels ongestoord.
Menselijk handelen
Natuurlijk zijn er sporen van menselijk handelen: aan de rand van de bergen is een kunstmatig meer gevormd, het Vidraru-meer dat meer dan 465 miljoen kubieke meter water bevat. Uit vroeger tijden daterende (vervallen) kastelen en kloosters in de bergen bewijzen dat mensen hier altijd wel actief zijn geweest. Tegenwoordig staan langs de route enkele hotels en restaurants. In deze bergen woonde in de 15e eeuw bijvoorbeeld de zeer bloeddorstige koning graaf Vlad III de Spietser, die later symbool stond voor het verhaal Dracula dat schrijver Bram Stoker in 1897 geleden optekende.
Paard en wagen
Wellicht draagt dit bij aan het mythische gevoel dat je bekruipt onderweg naar de Transfagarasan Highway over (te) drukke wegen, waar af en toe zelfs nog een paard en wagen opdoemt. Andere weggebruikers bewijzen overigens dat niet alles in Roemenië trager verloopt dan elders in de wereld. Het meeste verkeer kiest –gelukkig voor ons- een andere route als de afslag naar de fameuze bergweg opdoemt. De pret kan beginnen!
Toeristische attractie
De ruim 100 kilometer lange weg (officieel de 7C) voert over talloze bruggen en viaducten en door lange tunnels. Het is een toeristische attractie voor de Roemenen, met name in de weekenden is het chaos. Overal staan auto’s omdat de inzittenden van het uitzicht genieten, er is simpelweg onvoldoende parkeerruimte beschikbaar. De weinige restaurants langs de route zijn afgeladen vol. In simpele kraampjes en stalletjes worden etenswaren en souvenirs aangeboden. Op en neer vergt pakweg vijf, zes uur, een mooie dagbesteding dus.
Gehavend wegdek
Aanvankelijk beperkt zware mist het uitzicht en heb je eigenlijk geen idee waar je rijdt. Het wegdek is behoorlijk gehavend, er zitten grote gaten in de weg. Dankzij het soepele stuurgedrag zijn die gemakkelijk te omzeilen, je moet er echter niet aan denken dat je hier op een donkere regenachtige avond overheen moet. We doen het relatief rustig aan, maar ook dan is de Mazda MX-5 een plezierige en vergevingsgezinde reisgenoot.
Het grote genieten
Als de zon eenmaal doorbreekt begint het grote genieten: kijken en rijden. Wat een rijmachine, deze roadster. De eerste generatie kwam overigens uit in 1989, er zijn er inmiddels meer dan 1,1 miljoen wereldwijd verkocht. Dankzij het uitstekende –stijve- onderstel kleeft de Mazda MX-5 aan het wegdek. Goed bochtenwerk lijkt kinderspel. In de taal van Mazda is de MX55 ontwikkeld volgens het Jinba Ittai concept, waarbij de bestuurder en de auto één zijn. Over- of onderstuur zijn begrippen uit een andere wereld lijkt het wel. Gas- en rempedaal zijn optimaal geplaatst, de auto stuurt even lichtvoetig als nauwkeurig. Uiteraard hebben we het (linnen) dak weggevouwen, met een handbeweging is die klus simpel geklaard. De RF is voorzien van een hardtop die in 13 seconden tijd weggeklapt kan worden.
Ideale reisgenoot
Uren zijn verstreken als we de weg naar Sibiu (een stad met pakweg 200.000 inwoners) weer inslaan. De conclusie laat geen ruimte voor twijfel: de Transfagarasan Highway is voor iedereen die autorijden leuk vindt een geweldige uitdaging. En de Mazda MX-5 is voor dit soort trips de ideale reisgenoot.