Laagvliegen met de ultrasnelle Juke-R 2.0 (600 pk!)
Rijtest Juke-R 2.0
Het kan dus wel, maar simpel is de klus niet: de beroemde motor uit de nog beroemdere Nissan GT-R onderbrengen in de carrosserie van een vijfdeurs Juke. Met wat sleutelen aan het onderstel, besturing en remmen ontstaat er een, nou ja, raket op wielen. Want 440 kW (600 pk) in een Juke is niet niks.
Matzwart
De dreigende matzwarte kleur, de spoilers, de immense wielen en brede banden en de rolkooi laten zien dat deze speciale Juke-R 2.0 geen speelgoed is. Instappen vergt lenigheid vanwege de rolkooi en hoge randen van de kuipstoel. Eenmaal vastgesnoerd met het veiligheidsharnas krijgen we toestemming de gekietelde zescilinder te starten.
[parallex-1]
Vettige grom
Met een vettige, ononderbroken grom komt de zescilinder tot leven. We klikken de pook in drive (want de Juke-R 2.0 heeft een automaat) en rollen hem het geïmproviseerde circuit op. Het is een landingsbaan van een klein vliegveldje waar we met de ultrasnelle Juke mogen laagvliegen. Om het niet te gek te maken, is er met pylonen een route uitgezet met vooral veel bochten. De top van meer dan 300 km/u gaan we er niet halen.
[gallerij-1]
Adem
We beginnen gelukkig met een redelijk lang recht stuk en trappen het pedaal meteen tot de bodem in. De super-Juke schiet in minder dan 3,7 seconden van 0 naar 100/km u. Met een langgerekte brul stort de Juke zich voorwaarts, zonder haperen versnelt hij tot we bij de eerste bocht vol in de remmen moeten. Huilende banden bevestigen dat die hun werk goed doen. De gordels knellen ongenadig onze adem af.
Het gaat mis
We wringen de auto door een slalom en sturen hem een soort rotonde op. En daar gaat het mis – de combinatie van snelheid, sturen en extra gas zorgt ervoor dat de auto met opnieuw jankende banden naar de rand van de baan glijdt. Zodra de snelheid eruit is, herpakken auto en chauffeur zich voor een nieuwe minisprint. Rechtuit is de auto een feest, krappe bochten gaan wat minder makkelijk.
[parallex-2]
Racemonster
En na een laatste sprint richting de ‘finish’ zit de rit in het sprintkanon er al weer op. We kijken nog even onder de motorkap. Daar ligt het motorblok dat uit een fabrieksnieuwe GT-R is getransplanteerd. De GT-R laat bij deze operatie het leven. De Juke, een compacte en aaibare crossover verliest zijn onschuld als de motor wordt ingebouwd en ontpopt zich tot een racemonster.
[video-1]