Autotest – Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake (2020)
CLA is groter dan C-Klasse!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Met een lengte van 4.809 mm is de nieuwe Mercedes-Benz CLA groter dan een Mercedes-Benz C-Klasse (4.808 mm). Dan neemt de twijfel toe of je nog wel voor een C-Klasse moet gaan. Een week lang rijden we in een Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake, de populairste motorisering binnen het CLA-gamma. Wordt het deze CLA, of gaan we alsnog voor een C-Klasse?
Mercedes CLA is populair model
Mercedes-Benz heeft met de CLA goede zaken gedaan. Sinds de introductie in 2013 zijn er wereldwijd al dik 750.000 exemplaren van verkocht, met Europa en de Verenigde Staten als belangrijkste markten. Op zijn hoogtepunt kwam meer dan 75 procent van de Amerikaanse kopers van een ander merk. In Europa ongeveer 50 procent.
Jongere kopers
De CLA is dus een belangrijk model om nieuwe – vooral jongere – kopers naar het merk te trekken en die daar ook te houden. Het is nu eenmaal een feit dat CLA-kopers gemiddeld tien jaar jonger zijn dan de doorsnee Mercedes-rijder.
Veel betere proporties
Perfect was de eerste generatie CLA niet. Hij bood niet de gewenste interieurruimte en wat betreft proporties was de auto niet helemaal ‘in balans’. Met deze nieuwe CLA maakt Mercedes-Benz alles goed. De proporties van de Mercedes-Benz CLA Coupé en CLA Shooting Brake zijn ten opzichte van de vorige versie compleet gewijzigd.
Dreigender
De auto is 48 mm langer, 53 mm breder en ook 2 mm lager. Dankzij smalle achterlichten wordt de achterzijde nog meer benadrukt. De wielen zijn nu meer op de hoeken geplaatst, waardoor de CLA automatisch dreigender oogt. Met AMG Line – zoals deze CLA Shooting Brake is uitgevoerd – oogt ie nog sportiever. Dit pakket kost overigens 4.356 euro.
Grotere wielbasis
Ook fijn: de wielbasis is met 30 mm toegenomen. Dat betekent dat inzittenden genieten van veel meer interieurruimte. Vooral achterin is het nu veel beter zitten, zo horen we ook van dik 1,85 meter lange passagiers die tijdens een aantal ritten op de achterbank verblijven. Benen, hoofd, schouders, ellebogen, je kan ze achterin allemaal prima kwijt.
Beperkt zicht rondom
Het is achterin wel wat donker. Dat komt in dit geval niet alleen door een zwarte hemelbekleding, maar in beginsel vooral door smalle raampartijen en dikke stijlen. Je voelt je daardoor erg afgesloten van de buitenwereld. Sowieso is het zicht rondom niet perfect. In het geval van deze CLA Shooting Brake vertrouw je meer op de forse zijspiegels, de parkeersensoren en de parkeercamera’s (die overigens superscherp beeld geven). De A- en B-stijl zijn vrij dik. Mercedes-Benz is op de hoogte van het beperkte zicht rondom en levert daarom standaard een achteruitcamera.
Bagageruimte
Een ding is zeker: zo’n CLA Shooting Brake kan perfect functioneren als familieauto. Daar is ie ruim genoeg voor, ook de bagageruimte is fors. De laadopening van de nieuwe CLA Shooting Brake is aanzienlijk verbreed. Deze meet nu 87,1 centimeter (was 63,5 centimeter). Dat betekent dat je boodschappen eenvoudiger in kan laden, al is er wel sprake van een tildrempel. De bagageruimte groeide met 10 liter naar 505 liter. Meer dan genoeg. De achterklep opent in dit geval automatisch.
Deftige namen
Mercedes-Benz positioneert de CLA als een lifestyle combi, zoals dat in jargon heet. De vierdeursversie van de nieuwe CLA krijgt zelfs de aanduiding ‘Coupé’ mee en de stationwagonversie heet Shooting Brake. Toegegeven: het bekt wel lekker. In beide gevallen is er overigens sprake van frameloze ramen van de portieren, een fraai designelement.
Interieur Mercedes-Benz CLA
Ook het interieur willen we als ‘fraai’ bestempelen. De afwerking is van uitzonderlijk hoog niveau en alle materialen voelen fantastisch aan. Vrijwel alles is soft touch en alles steekt strak in elkaar. Jazeker: in dit interieur wil je graag verblijven.
MBUX-infotainment
Het MBUX-infotainmentsysteem met forse HD-displays behoort tot de beste van dit moment en laat zich met swipetoetsen op het stuurwiel, met aanraking, spraaksturing of met een capacitief touchpad kinderlijk eenvoudig bedienen (bekijk onze video maar). De zaken onderweg blind bedienen is mogelijk, dus dat is fijn.
Augmented reality
Het navigatiesysteem met MBUX augmented reality is briljant. Je krijgt op het rechter display haarscherp beeld te zien van de camera die onder de binnenspiegel zit en ziet met grafische elementen welke straat je in moet. Ook in de nacht geeft dit systeem uitstekend beeld. Hier pakt Mercedes-Benz heel veel punten.
Spraakassistent
Er zit ook een persoonlijke assistent in. Zeg ‘Hey Mercedes’ en de lieftallige assistente laat automatisch van zich horen. Wie zijn of haar dochter ‘Mercedes’ heeft genoemd, heeft een groot probleem, want het systeem reageert op alles dat lijkt op Mercedes. Geef via spraak bijvoorbeeld een navigatie-instructie. Wacht tot de lieftallige persoonlijke assistente ‘waarmee kan ik u helpen’ uitspreekt en zeg daarna ‘navigeer naar’ en noem dan eerst de straat, het huisnummer en daarna de plaats. Een kind kan de was doen. Er zijn diverse spraakopdrachten mogelijk.
Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake, ALLE DETAILS (2020) – AutoRAI TV
Actieve spoorassistent kan beter
Het zal je niet verbazen, maar ook de nieuwe CLA Shooting Brake zit vol met veiligheidssystemen. Sommige zijn standaard, andere zijn weer optioneel. Een actieve remassistent en snelheidslimietassistent zijn standaard, net als de actieve spoorassistent. Die laatste zetten wij altijd uit, omdat je er enorm van schrikt als dit systeem ingrijpt door een te agressieve ESP-ingreep op één wiel.
Zelf bepalen
Het systeem grijpt in als je onbedoeld (zonder richting aan te geven) over een onderbroken of ononderbroken streep rijdt. Het systeem waarschuwt met een vibrerend stuurwiel of door een eenzijdige remingreep, maar vooral die remingreep gebeurt met weinig souplesse. Gelukkig geeft Mercedes-Benz je de mogelijkheid om zelf te bepalen welke systemen je aan zet en welke uit moeten, zodat je altijd comfortabel kunt reizen.
Comfort
Met comfort zit het goed. Bovengemiddeld zelfs. Wat een heerlijke reisauto is de CLA Shooting Brake. Hij is stil, heeft prettige besturing, uitstekende stoelen en een geweldig onderstel waardoor je ritten gevoelsmatig binnen no time – hoe jammer dat ook is – afgelopen zijn. Het karakter van de CLA bepaal je zelf. Dankzij Dynamic Select – standaard aanwezig – kun je kiezen uit de rijprogramma’s Sport, Comfort en Eco. De karakteristiek van de motor, transmissie, het ESP en de besturing wordt dan aangepast.
Sport, Comfort of Eco
In het rijprogramma ‘Sport’ is de CLA wat dynamischer, in standje ‘ECO’ is alles gericht op maximale efficiëntie en in het basisrijprogramma ‘Comfort’ is alles mooi in balans. Wij reden eigenlijk altijd in Comfort, een perfect match met het algehele karakter van de CLA.
CLA 180, de populairste krachtbron
Over een perfect match gesproken: de 180 is een heerlijke motor voor de CLA. Het is bovendien de populairste krachtbron voor voor dit model. Ook fijn: de CLA 180 is de basisbenzinemotor in het gamma en dus de goedkoopste. Voor de CLA 180 Coupé betaal je 36.942 euro en voor deze CLA 180 Shooting Brake minimaal 38.918 euro. Een handgeschakelde zesbak is standaard. Voor de automatische 7G-DCT-transmissie betaal je 2.178 euro extra. Onze tip: altijd doen. Bij een Mercedes-Benz hoort een automaat.
Wat voor motor heeft de CLA 180?
De CLA 180 heeft een Renault-motor. Jazeker, in dit model ligt Franse techniek. Het betreft een 1.332 cc grote viercilinder turbobenzinemotor die we ook kennen uit de Renault Mégane. Het blok levert 136 pk (110 kW) en 200 Nm. Het blok reageert gretig op het gas, is stil en koppelrijk bij lagere toerentallen. De sprint naar 100 km/u duurt 9,6 seconden en de topsnelheid komt uit op 215 km/u. Prima prestaties. Het gemiddelde verbruik is ook acceptabel: 5,5 liter per 100 kilometer. Bij een snelheid van 100 km/u lust ie zelfs maar 4,5 liter per 100 kilometer. Op één tank kun je dik 700 kilometer afleggen.
Opsomming
Zetten we alle testresultaten onder elkaar, dan komen we tot de volgende opsomming: betere proporties, heerlijke motor, fijn onderstel, uitstekende bouwkwaliteit, voldoende ruim en perfecte infotainment. Wat kan beter: het zicht rondom en de finetuning van bepaalde veiligheidssystemen. Overall is deze nieuwe Mercedes-Benz CLA Shooting Brake een auto waar je al snel verliefd op wordt en waar omstanders graag hun hoofd voor omdraaien.
Conclusie
Jammer voor de C-Klasse, maar in dit stadium kan dat model niet tippen aan de (infotainment)kwaliteiten van deze CLA Shooting Brake. De bagageruimte van de CLA Shooting Brake is bovengemiddeld ruim om er ook fatsoenlijk mee op vakantie te gaan. Als Mercedes-Benz binnen afzienbare tijd een nieuwe C-Klasse introduceert, zijn de rollen vast omgedraaid, maar op dit moment is deze CLA Shooting Brake de betere station in een stijlvollere outfit.