Autotest – Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8
Onverkoopbaar of ligt het toch anders?
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Je wordt als liefhebber spontaan chagrijnig als je de Nederlandse prijslijst van de Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 onder je neus geschoven krijgt. Mede door de torenhoge BPM kost de Amerikaanse muscle car in ons land maar liefst 120.000 euro, terwijl je in buurlanden België en Duitsland minder dan de helft betaalt. Is de V8-versie in ons land daarmee volstrekt onverkoopbaar of zit het toch anders?
Mustang GT 5.0 V8
Met een prijs rond de 120 mille begeeft de Mustang GT 5.0 V8 zich in de prijsklasse van high-performance modellen van gevestigde premiummerken, zoals Audi en Mercedes-Benz. En dat is niet iets wat Ford voor ogen had.
De Mustang is ontwikkeld als sportwagen voor het grote publiek. In de Verenigde Staten kost het model nog geen 40.000 dollar. Maar je kunt je ook afvragen: hoe is het toch mogelijk dat een auto met zulke indrukwekkende prestaties daar voor ‘zo weinig’ wordt aangeboden? Die vraag blijft toch hangen als we met de Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 op pad gaan. Want het is niet mals wat je allemaal krijgt.
Indrukwekkende machine
Laten we beginnen met de uitstraling, want allemachtig wat een verschijning. Vooral als de Mustang geparkeerd staat tussen de ‘gewone’ auto’s zie je hoe gespierd hij daadwerkelijk is. Afhankelijk van de combinatie van carrosseriekleur en wielen wordt dit beeld nog extra versterkt. Subtiel kun je het niet noemen, maar hij dwingt meteen respect af. Hij heeft het imago van een flamboyante Amerikaan die graag zijn spierballen toont. Je houdt ervan of niet.
De Mustang is ontwikkeld door Ford Performance, de autosportdivisie van Ford die ook verantwoordelijk was voor modellen als de Ford GT, Focus RS en F-150 Raptor. Allemaal indrukwekkende machines met hoogwaardige techniek en uitzonderlijke prestaties. De Ford Mustang is daarop geen uitzondering.
De 5.0 V8-motor produceert een vermogen van 450 pk en een koppel van 529 Nm. In combinatie met de optionele 10-traps automaat die wij meekregen, spurt de Mustang binnen 4,5 seconden van 0-100 km/u. Serieus snel dus. En het maakt echt niet uit welke snelheid en in welke versnelling je rijdt. Als je de sportiefste rijstand hebt ingeschakeld en je duwt het gaspedaal in, schiet je als een raket naar hoogst illegale snelheden, onmiddellijk zonder enige vertwijfeling.
En niet te vergeten: dat alles gaat gepaard met een oorverdovend V8-gebrul. Het is bizar. De Mustang GT 5.0 V8 is een auto waarin je absoluut niet anoniem kunt rondrijden. Het is een Amerikaanse showboy die continu om aandacht schreeuwt.
Nerveuze automaat
Hebben we dan nog wat te zeuren? Ja, want de automaat is in de sportstand wel erg nerveus. Met tien versnellingen is de transmissie toch al veel aan het werk, maar in de sportiefste stand is het iets te veel van het goede. Als je ook maar een beetje gas geeft, schiet ie meteen drie versnellingen terug om je direct met een ferme klap in je rug vooruit te lanceren. Als je vervolgens een paar seconden het gaspedaal loslaat, schakelt de automaat meteen een paar versnellingen op om lage toeren te draaien.
Je wordt op een gegeven moment een beetje gek van dat eindeloos heen en weer geschakel. In de normale rijmodus heb je daar geen last van. Bij sportief rijden houden wij de automaat daarom liever in de manuele stand, zodat je met de schakelflippers zelf het schakelgedrag bepaalt.
Maar eerlijk is eerlijk. De prestaties van de Ford Mustang GT 5.0 V8 zijn waanzinnig. Ook de besturing en de wegligging in bochten zijn van hoog niveau dankzij het geavanceerde onderstel en de kleverige Michelin performancebanden. De remkracht is eveneens dik in orde. Het is een auto die je qua prestaties beslist niet mag onderschatten.
Comfortabel interieur
Opvallend daarbij is dat de uitstraling binnenin niet direct overeenkomt met het agressieve karakter van deze bodybuilder. Je zit in vrij brede sportstoelen die veel comfortabeler aanvoelen dan gebruikelijk bij dit soort snelle sportauto’s. Je zakt er een beetje in weg en ze nodigen eerder uit om rustig te cruisen dan actief te gaan racen.
Verder is het een karaktervol interieur met geinige tuimelschakelaars, alle luxevoorzieningen die je wenst en een goed functionerend infotainmentsysteem. De kwaliteit en afwerking is prima, met veel leer en mooi stikwerk, maar in z’n totaliteit niet van het niveau van de Duitse topmerken. Hier merk je dat je te maken hebt met een auto uit een lagere prijsklasse. De isolatie en het sluitmechanisme van het elektrisch bedienbare cabriodak is overigens wel van topklasse.
Conclusie?
Uiteindelijk moeten we zeggen dat de Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 ons goed weet te verrassen. De uitstraling en het motorgeluid zorgen voor een immense aantrekkingskracht. Maar dat niet alleen. De Mustang is beslist geen lompe Amerikaan die alleen maar kan schreeuwen en hard rechtdoor gaat. Het onderstel en de handling in bochten is zeer zeker van hoog niveau.
Afgezien van een aantal kwaliteitsverschillen en een automaat die misschien niet zo verfijnd is als bij de Europese topmerken kan de Mustang zich qua prestaties aardig meten met vergelijkbare auto’s uit dezelfde prijsklasse. Dus als je als liefhebber twijfelt om zo veel geld uit te geven aan een Mustang GT 5.0 V8: het is even slikken en accepteer een forse afschrijving in de eerste paar jaar. Maar hij zal je niet teleurstellen. En: voor vergelijkbaar bedrag vind je in Nederland niet direct een véél betere en snellere auto.
En anders is er altijd nog de Ford Mustang 2.3 EcoBoost met een 290 pk sterke viercilinder turbomotor. Deze is aanzienlijk geciviliseerder en leverbaar vanaf 70.440 euro.