Autotest – Alfa Romeo Tonale Q4 plug-in hybride
En in de meest krachtige uitvoering Veloce
Raakt de nieuwe SUV Alfa Romeo Tonale een gevoelige snaar, of wordt het een valse noot? De ervaringen met de uitvoering Veloce met 280 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn.
Om direct met de deur in huis te vallen: de Alfa Romeo Tonale is een lust voor het oog. Helemaal in deze groene kleur Verde Montreal in de uitvoering Veloce met de forse rood gekleurde remklauwen. De naam Veloce is voorbehouden aan de meeste krachtige modellen van Alfa Romeo. Bij deze Tonale vertaalt zich dat een plug-in hybride aandrijflijn waarbij alle vier de wielen worden aangedreven, met een 1,3-liter benzinemotor van 118 kW (160 pk) en een elektromotor van 90 kW (122 pk). Samen zijn ze goed voor een topvermogen van 206 kW (280 pk).
Alfa Romeo Tonale kwalificaties
Uiterlijk vertoon en papieren kwalificaties zijn prima voor elkaar. Het design trekt behoorlijk de aandacht van omstanders. De kloeke en brutale voorzijde met hartvormige Alfa-grille en de venijnig kijkende koplampen waarvan elk is voorzien van drievoudige led-dagrijverlichting is bijzonder geslaagd. Dat geldt ook voor de achterzijde met drievoudige achterlichtunits die op sierlijke wijze samensmelten met de vormen van de achterklep. De vormen zijn ronduit sensueel en onderweg merken we dat velen dat (weten te) waarderen.
Sensuele vormen
Het interieur is uitnodigend door al even sensuele vormen en fraaie materialen. Het dashboard in de Veloce is bijvoorbeeld deels met alcantara bekleed met daarin een nagenoeg over de volle breedte uitgesmeerde aluminium strook, die in het donker prachtig indirect is verlicht.
Digitaal instrumentarium
Onze ogen glijden over een groot vrijstaand display richting digitaal instrumentarium. Tussen de voorstoelen scheidt een middenconsole bestuurder en voorpassagier. Die is voorzien van bekerhouders en een bergvak waarvan de klep fungeert als verstelbare middenarmsteun. De stoelen geven goed steun en zijn bekleed met een combinatie van stof en leer.
Animaties
Zoals het Alfa Romeo betaamt activeer je de auto met en druk op de start-/stopknop op het stuurwiel. In het instrumentarium verschijnt een animatie van de voorzijde van de Tonale met oplichtende koplampen. Bij het uitzetten is er een animatie te zien van de oplichtende achterlichten. Een leuk detail dat je ongemerkt een beetje verleidt en vervult van trots dat je Alfa Romeo Tonale rijdt. Gelukzaligheid kan van kleine dingen afhangen.
Alfa Romeo Tonale binnenruimte
De ruimte in het interieur is voldoende. Een SUV, en dat is de Tonale, biedt op dat punt zelden reden tot klagen. Achterin kunnen volwassenen ook prima zitten. De bagageruimte is niet de grootste. Dan hebben we het niet over concurrerende modellen maar over andere modelvarianten van de Tonale zonder de plug-in hybride aandrijflijn. Die hebben geen accupakket onder de vloer van de kofferbak en dat zorgt bij die uitvoeringen voor iets meer laadvolume.
Elektrisch rijbereik
In ruil voor minder laadvolume krijg je bij de Q4 plug-in hybride wel een elektrisch rijbereik dat redelijk goed is te noemen. Het hangt een beetje van omstandigheden en rijstijl af, maar gemiddeld genomen is ruim 50 kilometer volledig elektrisch te rijden. Ook op de snelweg bij snelheden tot 130 km/uur kan de elektromotor het prima alleen af.
Alfa Romeo DNA
Wil je de maximale efficiency behalen dan is enige verdieping in de aandrijflijn en het principe daarvan een aanrader. We beginnen bij de rijmodi, die je volgens goed Alfa Romeo-gebruik instelt met de ronde DNA-knop. D staat voor Dynamic, N voor Normal en A voor Advanced. In de laatste modus kun je gasreactie, schakelpatroon van de automaat en elektronisch geregelde schokdemping naar eigen voorkeur matchen. In D staat als in de meest sportieve setting. In N reageert de Tonale minder scherp en is vooral de schokdemping/vering opvallend soepel. Eerlijk gezegd wat te soepel, want de stuggere setting van D past beter bij de beleving en het karakter van Alfa Romeo.
eSave?
Rijden in D maakt de Alfa Romeo Tonale minder zuinig. De benzinemotor draait namelijk altijd en krijgt daarbij ondersteuning van de elektromotor. In de stand Normal doet hij dat alleen als het nodig is voor snel accelereren. De voorkeur ligt dan op elektrisch rijden. Maar: wil je dat voorkomen en de batterij enigszins vol houden, dan schakel je eSave in. De batterij wordt dan op spanning gehouden, zodat je bijvoorbeeld in de stad altijd genoeg stroom hebt om elektrisch te rijden. Natuurlijk is opladen met de stekker ook een optie. Geinig wel: in de rijmodus Dynamic remt de Tonale zelf flink op de aandrijflijn af, wat goed te merken is bij het afdalen van een bergweg. Het accupakket wordt dan bijgeladen! Dus die D is een uitstekende optie als je sportief rijdt over bochtige en hellende wegen.
Hoe rijdt de Tonale?
Comfort voert duidelijk de boventoon. Alfa Romeo heeft de Tonale afgestemd op een brede gebruikersgroep en niet alleen op liefhebbers van puur en spijkerhard sportief. Met de beschikbare 280 pk en een flink koppel is zeker snel op te trekken, maar dat gebeurt pas bij een stevig indrukken van het gaspedaal. De benzinemotor laat zich bij hogere toeren wat nadrukkelijker horen. Bij lage toeren klinkt een gedempte brom uit de dubbele uitlaten achter. Dan is het ook stil in het interieur, dan hoor je alleen wat afrolgeluiden van de banden. Van windgeruis is nauwelijks sprake.
Conclusie
De Alfa Romeo Tonale is een zeldzaamheid op de Nederlandse wegen en dat maakt hem alleen al bijzonder. Het uiterlijk zorgt voor de rest, want nagenoeg iedereen die we tegenkwamen stopte en sprak waardering uit over de aansprekende vormen. De prijs maakt hem niet voor iedereen weggelegd. Je rijdt erin vanaf 44.900 euro. Voor dat geld krijg je wel een rijk uitgeruste SUV. De Tonale Veloce Q4 Plug-in Hybrid is er vanaf 56.800 euro. Dan koop je de meest krachtige en snelste versie, maar ook de zuinigste. Mits je op tijd oplaadt aan de stekker of slim omgaat met het eSave energiemanagement. Een aanrader voor wie een bijzondere SUV zoekt, die echt wel fijn rijdt en trouwens ook opvallend degelijk is afgewerkt, met een infotainmentsysteem dat snel is te koppelen aan je smartphone en daarmee ook snel werkt. Meer weten over de prijzen, uitrusting en gegevens kijk dan op de alfaromeo.nl.