Wat is dat nieuwe merk M van Volvo eigenlijk?
"On-demand diensten in ontwikkeling"
Volvo heeft een nieuwe mobiliteitsmerk aangekondigd: M. Maar wat is het eigenlijk? En hoeveel ga je ervan merken?
Zelfstandig
Allereerst even wat basisinformatie. M is als bedrijf volledig eigendom van Volvo Car Group, maar opereert zelfstandig. Het doel van M? Meer mensen in staat te stellen zich duurzaam vrij te verplaatsen.
App ontwikkelen
Beetje vaag nog. Wat gaat M dan precies doen? In ieder geval een app ontwikkelen die klanten kunnen gebruiken om on-demand diensten te bestellen. Deze app is vanaf de lente van 2019 beschikbaar in Zweden en Amerika. Europa staat pas daarna op het programma. Wat voor diensten de app precies gaat aanbieden is nog niet bekend.
Alternatieven voor de taxi en het openbaar vervoer
“De diensten die momenteel beschikbaar zijn, bieden vooral alternatieven voor de taxi en het openbaar vervoer”, stelt Bodil Eriksson, CEO van Volvo Car Mobility. Later dit jaar volgt meer informatie over de diensten van M. Pas dan wordt duidelijk wat de gebruiker precies gaat merken van de dienst.
Méér dan een autofabrikant
Hakan Samuelsson, President en CEO van Volvo Cars, zegt in ieder geval het volgende: “Volvo wordt méér dan alleen autofabrikant. We zien dat klanten die in de stad wonen anders gaan denken over het traditionele autobezit. M is onderdeel van ons antwoord op die ontwikkeling. Wij ontwikkelen ons tot dienstverlener die rechtstreeks aan de klant levert.”
Sunfleet
Het eigen technologieplatform heeft tot doel een nieuwe generatie van mobiliteitsdiensten voor consumenten te bieden met een intuïtievere gebruikerservaring. M maakt gebruik van kennis en data van Sunfleet, de deelauto-pionier van Volvo Car Group. Sunfleet is het grootste deelautobedrijf van Zweden, met jaarlijks meer dan 500.000 transacties en een vloot van meer dan 1.700 auto’s. Het bedrijf is in 2019 volledig in M geïntegreerd, zodat de diensten van M beschikbaar zijn voor alle bestaande Sunfleet-klanten.