Top 10 goedkoopste tweedehands elektrische auto’s
Aanbod tweedehands elektrische auto’s blijft groeien
Er worden steeds meer (relatief) betaalbare elektrische auto’s geïntroduceerd. Dat is mooi, maar je kunt natuurlijk nog meer besparen door naar een tweedehands elektrische auto te kijken. We zetten de tien goedkoopste tweedehands elektrische auto’s in Nederland op een rij.
Op de markt voor nieuwe auto’s begint volledig elektrisch rijden ook steeds meer door te dringen in de compacte en (dus) meer betaalbare marktsegmenten. Je kunt echter nog veel meer op de aanschafkosten besparen door te kiezen voor een tweedehands elektrische auto. Dat aanbod wordt namelijk ook steeds groter, waardoor er voor veel meer behoeften en budgetten interessante modellen zijn te vinden. We hebben de tien goedkoopste tweedehands elektrische auto’s van de Nederlandse occasionmarkt voor je op een rij gezet.
Voor onderstaande lijst hebben we gekeken naar de laagste vraagprijzen binnen het aanbod van enkele bekende occasionwebsites. Auto’s die extra voordelig worden aangeboden vanwege bijvoorbeeld een defect hebben we daarbij niet meegerekend. Ook hebben we ons beperkt tot auto’s waar een redelijk occasionaanbod van is. Voor de liefhebber is bijvoorbeeld vrij voordelig een Th!nk City, Renault Fluence Z.E., Ford Focus Electric of E.GO Life te scoren, maar het Nederlandse aanbod van deze modellen is doorgaans beperkt tot slechts enkele exemplaren.
Het is ook goed om te bedenken dat occasionprijzen en de samenstelling van het occasionaanbod van tijd tot tijd veranderen. Onderstaande top tien was actueel op het moment van publicatie, maar de situatie op de markt voor tweedehands elektrische auto’s kan inmiddels zijn gewijzigd.
10. Hyundai Ioniq Electric – vanaf 9.000 euro
Toen de Hyundai Ioniq (2016 – 2022) actueel was, was het een van de voordeliger volledig elektrische auto’s op de markt. Inmiddels is het als occasion een van de voordeliger elektrische auto’s die genoeg ruimte bieden voor een gezin. Exemplaren worden aangeboden vanaf zo’n 9.000 euro. Natuurlijk vind je dan vooral vroege exemplaren, maar dat model bood al een actieradius van tot 280 km (NEDC). Het aanbod onder de 10.000 euro is wel beperkt, maar tot 15.000 euro is de keuze al best groot.
9. Volkswagen e-Golf – vanaf ruim 8.000 euro
Iets compacter, maar in veel andere opzichten vergelijkbaar is de vertrouwde Volkswagen Golf, waarvan in de vorm van de e-Golf (2014 – 2020) ook een volledig elektrische variant werd geleverd. Van de Volkswagen e-Golf is onder de 10.000 euro al een vrij ruim aanbod te vinden. Wel gaat het dan vooral om exemplaren van voor de facelift van 2017. Dat model had een bescheiden actieradius van 190 km (NEDC), latere modellen kwamen tot 290 km ver (WLTP).
8. Volkswagen e-Up! – vanaf ca. 8.000 euro
Met de Volkswagen e-Up! (2014 – 2022) was het Duitse merk er ook al vroeg bij met elektrificatie in het compacte segment. Het voordeligst zijn natuurlijk de vroege exemplaren, maar die hadden wel een vrij beperkte actieradius van 133 km (WLTP). Daarmee zijn ze wel nog steeds een interessante optie voor wie een compact model voor korte afstanden nodig heeft. Latere modellen vanaf 2019 kwamen tot 260 km ver (WLTP). Die zijn als occasion te vinden vanaf zo’n 11.000 euro.
7. Fiat 500e – vanaf ca 7.500 euro
Een interessante in de lijst: de Fiat 500e van het oorspronkelijke model (2013 – 2019). Die werd namelijk niet officieel in Europa geleverd en was eigenlijk alleen maar bedoeld om in enkele Amerikaanse staten aan lokale emissie-eisen te voldoen. Toch was er ook in Nederland blijkbaar behoefte aan en zijn veel exemplaren via grijze import naar ons land gekomen. Alleen al als occasion zijn er enkele tientallen te vinden, voor prijzen vanaf zo’n 7.500 euro. De officiële actieradius bedraagt 140 km, maar dat is wel gemeten volgens de vrij realistische EPA-norm. Wil je een Fiat 500e van het latere model dat hier wel officieel werd geleverd (2020 – heden), dan kost die als occasion minimaal zo’n 12.000 euro.
6. Renault Twizy 80 – vanaf ca. 7.000 euro
De Renault Twizy (2012 – 2021) was een eigenzinnig twee- of eenpersoons wagentje, speciaal ontwikkeld voor korte afstanden in stedelijk gebied. Er waren twee versies. Het basismodel had een topsnelheid van 45 km/u en was daarmee formeel een elektrische brommobiel. Er was ook een versie die 80 km/u haalt en dat is voor de wet een elektrische personenauto. Het occasionaanbod is niet groot, maar die laatste versie is te vinden vanaf zo’n 7.000 euro. De 40-versie vind je al vanaf zo’n 4.000 euro, maar dat is dus officieel geen auto.
5. Kia Soul EV – vanaf ca. 6.000 euro
De Kia Soul is een eigenzinnig model dat het midden houdt tussen een hoge hatchback en een compacte MPV. De tweede (2014 – 2019) en derde (2019 – heden) modelgeneratie waren ook leverbaar met volledig elektrische aandrijving. Deze varianten luisterden naar de naam Soul EV en later e-Soul. Het eerste model is inmiddels een van de voordeligste volledig elektrische occasions met een ruim interieur. Ze zijn al te vinden vanaf zo’n 6.000 euro. Deze eerste versies hadden een actieradius van 212 km (NEDC), latere modellen kwamen tot 250 km ver (WLTP). Die zijn als occasion wel duurder. De nog wat nieuwere Kia e-Soul komt tot 452 km ver (WLTP).
4. Smart Fortwo Electric Drive – vanaf ca. 5.500 euro
Hét stadsautomerk bij uitstek stapte ook al redelijk vroeg in de markt voor volledig elektrische auto’s. De eerste Electric Drive-uitvoeringen kwamen al in 2012 op de markt. Eerst op basis van de bekende Fortwo, vanaf 2014 ook op basis van de toen nieuwe generatie vierdeurs Forfour. Over het algemeen zijn de Fortwo Electric Drives als occasion het voordeligst: al vanaf 5.500 euro zijn ze te vinden. De prijzen lopen wel snel op naar boven de 7.000 euro. De Smart Forfour Electric Drive wordt aangeboden vanaf zo’n 7.500 euro. De technisch aan de Smarts gerelateerde Renault Twingo Z.E. is pas te vinden vanaf ca. 10.000 euro.
3. Nissan Leaf – vanaf ca. 4.000 euro
De Nissan Leaf is niet alleen een van de goedkoopste nieuwe elektrische auto’s, maar staat ook hoog in deze lijst met occasions. Ze zijn al te vinden vanaf zo’n 4.000 euro. Dan gaat het wel vooral om vroege exemplaren van het eerste model (2010 – 2017), met een actieradius van 175 km (NEDC). Modellen die 199 en 250 km ver komen (NEDC) zijn echter al te vinden vanaf zo’n 5.000 euro. Daarmee is de Nissan Leaf als occasion een scherp aanbod voor wie een redelijk ruime elektrische hatchback zoekt.
2. Renault Zoe – vanaf ca. 3.500 euro
De Renault Zoe (2013 – 2024) was bij introductie een van de meest betaalbare elektrische auto’s en bood in ruil daarvoor een prima actieradius. Van 210 km (NEDC) voor de eerste modellen tot 390 km (WLTP) voor de laatste exemplaren. Een tweedehands Renault Zoe vind je tegenwoordig al vanaf zo’n 3.500 euro. Daarbij zit er wel een klein addertje onder het gras: bij de goedkoopste exemplaren ben je geen eigenaar van de batterij. Die huur je afzonderlijk van Renault. Het officiële Renault-tarief daarvoor is op dit moment 64 euro per maand. Renault Zoe occasions inclusief batterij zijn er ook, maar reken dan op prijzen vanaf een kleine 7.000 euro.
1. Peugeot iOn – vanaf ruim 3.000 euro
Ook de Japans-Franse drieling Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero en Peugeot iOn (2010 – 2019) behoorde tot de pioniers op gebied van betaalbaar elektrisch rijden. De actieradius was met 100 km (WLTP) wel erg bescheiden. Voor korte ritten kan dat echter nog steeds ruim voldoende zijn en bovendien zijn deze modellen de goedkoopste manier om volledig elektrisch te rijden. Als occasion wordt de Peugeot met stip het vaakst aangeboden en dat al vanaf (een ruime) 3.000 euro. Het is wellicht een momentopname, maar de Citroën- en Mitsubishi-variant zijn pas vanaf zo’n 5.000 euro te vinden.