achtergrondafbeelding

Autozoeker

Fiat 500

In 2007 presenteerde Fiat een moderne reïncarnatie van de bekende klassieke 500. De nieuwe 500 was een stuk groter dan het origineel en de motor zat voorin in plaats van achterin, maar verder is men zo dicht mogelijk bij het origineel gebleven. Ondanks dat de retrohype van rond de eeuwwisseling in 2007 wel voorbij was, bleek de nieuwe 500 een hit. Met slechts kleine tussentijdse wijzigingen is de auto nu, ruim tien jaar later, nog altijd erg populair.

Terugkeer
Met de nieuwe 500 keerde Fiat ook voor het eerst in 27 jaar weer terug op de Noord-Amerikaanse markt. Zelfs in het continent van de grote auto’s weet de 500 vrij goede verkopen neer te zetten. De 500 is er sinds 2008 ook als Abarth en sinds 2009 ook met open dak als 500C. In 2015 onderging de 500 een subtiele facelift. De 500-modellenfamilie is in 2012 nog verder uitgebreid met de (technisch niet-gerelateerde) 500L en in 2014 met de 500X.

Elektrisch
In 2012 introduceerde Fiat ook een volledig elektrische versie: de 500e, die alleen in de VS. Er worden maar weinig van verkocht, maar opvallend genoeg is Fiat daar eigenlijk juist blij mee. Eerder gaf het merk eens aan maar liefst 14.000 dollar verlies te draaien op ieder verkocht exemplaar. De elektrische versie is ook alleen maar toegevoegd om aan de gemiddelde uitstooteisen van het merk te voldoen in de VS. Toch had het model in Nederland best kans gemaakt: de 500e is in ons land relatief populair via de grijze import.

Fiat 500 generaties