![Een gele Jeep Avenger SUV staat geparkeerd voor een met graffiti bedekte muur. De graffiti bevat een Amerikaanse vlag, verschillende tags en illustraties. Het voertuig beschikt over een kenteken](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-header-640x480.jpg)
Review – Jeep Avenger Full Electric Summit (2023) – De nieuwe verkooptopper?
Honey, I shrunk the Jeep!
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Als een van de weinige Amerikaanse automerken heeft Jeep zich staande weten te houden in Europa. Met de nieuwe Jeep Avenger moet die positie zelfs nog verder worden versterkt. Gaat dat lukken? AutoRAI.nl gaat met de Avenger op stap en zoekt dat uit.
Jeep is het enige Amerikaanse automerk dat altijd een redelijke aanwezigheid in Europa heeft weten vast te houden. Sterker nog, het gaat de laatste jaren alleen maar beter. Het geheim? Het aanbod bestaat niet alleen uit smaakmakers zoals de Wrangler en Cherokee-modellen, maar omvat ook auto’s die echt voor Europa zijn bedoeld. Na het succes van de relatief compacte Renegade is het nu tijd voor een écht compact model: de Jeep Avenger. Daarmee biedt Jeep bovendien voor het eerst een volledig elektrische auto.
Jeep heeft het geluk dat het sinds 2021 tot de Stellantis-groep behoort, ofwel de samensmelting van Fiat Chrysler Automobiles en de Franse PSA-groep met Citroën, DS Automobiles, Opel en Peugeot. Daardoor hoeft Jeep niet een volledig nieuw platform voor compacte modellen te ontwikkelen, maar kan het gebruikmaken van het technische platform waar onder meer de Opel Mokka en Peugeot 2008 op staan.
![Een opvallende gele Jeep Avenger staat geparkeerd voor een levendig met graffiti bedekte muur, waar een scala aan kunstwerken te zien is, waaronder een Amerikaanse vlag en verschillende karakters.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-12-640x480.jpg)
![Een gele Jeep Avenger staat geparkeerd voor een met graffiti bedekte muur met een Amerikaanse vlag, een straatkunstkarakter en verschillende abstracte ontwerpen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-13-360x270.jpg)
![Een geel-zwarte Jeep Avenger SUV staat geparkeerd op een betonnen ondergrond, omgeven door kleurrijke graffitikunst in een stedelijke buitenomgeving.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-17-360x270.jpg)
Is de Jeep Avenger een echte Jeep?
We horen het je denken: is de Jeep Avenger dan wel een echte Jeep? Dat hangt een beetje af van wat je onder ‘een echte Jeep’ verstaat. Qua design past de Avenger in ieder geval keurig tussen de andere Jeep-modellen. Een hoge voorzijde met kenmerkende grille, robuuste proporties en een stoer totaalplaatje: het is er allemaal. Het interieur heeft bijpassende robuuste elementen. Bovendien kijk je net als bij de grotere Jeep-modellen uit over een vierkante vlakke motorkap.
Wel deelt hij zijn onderhuidse techniek dus met een aantal Europese modellen. Ook is het een van de weinige Jeep-modellen die niet ‘trail rated’ zijn. Dat houdt in dat de Avenger tegen de merktraditie in niet écht is bedoeld voor offroad-activiteiten. Wel zijn de wielen zo veel mogelijk op de hoeken geplaatst en zijn de bumpers zo vormgegeven dat ze niet snel over de grond schrapen. Eerder dit jaar konden we bij de internationale introductie constateren dat een mild obstakelparcours voor de Avenger geen enkel probleem is.
![Een gele Jeep Avenger met een T-538-FH-kentekenplaat staat op een zonnige dag geparkeerd voor een met graffiti bedekte muur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-6-640x480.jpg)
![Close-up van de voorkant van een gele Jeep Avenger met Nederlands kenteken T-538-FH, tegen een met graffiti bekladde muur. De afbeelding toont de grille en de koplamp van het voertuig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-23-360x270.jpg)
![Weergave van een auto-interieur met een geel dashboard met het woord "Jeep Avenger" en een "Jeep"-logo, met een modern touchscreen-display en ventilatieopeningen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-36-360x270.jpg)
Jeep Avenger volledig elektrisch
Hét grote nieuws van de Jeep Avenger, naast zijn volledig op Europa gerichte afmetingen, is de volledig elektrische aandrijflijn. Het is het bekende Stellantis-pakket voor dit segment: een 54 kWh batterijpakket en een 115 kW (156 pk) sterke elektromotor met een koppel van 260 Nm. De 100 km/u is in een nette negen seconden bereikt (topsnelheid 150 km/u). Nog interessanter is de actieradius van – afhankelijk van de uitvoering – 392 tot 400 kilometer (WLTP). Zelfs als je daar met de nodige marge 350 kilometer in de praktijk van maakt, is dat ruim genoeg voor al je ritten. Op langere reizen moet je toch na twee uur stoppen voor een pauze.
![Vooraanzicht van een gele Jeep Avenger met een Europees kenteken "T-538-FH", geparkeerd voor een met graffiti bedekte muur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-22-640x480.jpg)
![Open motorkap van een gele Jeep Avenger waardoor de motor en andere mechanische componenten zichtbaar zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-42-360x270.jpg)
![De afbeelding toont de open motorkap van een gele Jeep Avenger, waardoor de motor en verschillende mechanische componenten zichtbaar zijn. De achtergrond omvat een deel van een rood en zwart geschilderde muur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-43-360x270.jpg)
Jeep Avenger ook met benzinemotor?
De Jeep Avenger is ook leverbaar met benzinemotor. Het was nog even de vraag of die variant ook naar Nederland zou komen, maar het antwoord is ‘ja’ gebleken. Wel is de benzineversie kort na introductie bijna stilzwijgend aan de prijslijst toegevoegd en staat hij daarin zelfs een beetje achterin ‘weggestopt’. Maar goed, hij is er dus. Je krijgt dan een 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 74 kW (100 pk) en een koppel van 205 Nm. De 100 km/u is na 10,6 seconden bereikt en de topsnelheid ligt op 184 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt 5,7 l/100 km (1 op 17,5 – WLTP). Waar de elektrische Avenger niets mag trekken, mag de benzineversie 1.300 kg aan de haak slaan.
![Een gele Jeep Renegade, die doet denken aan de ruige Jeep Avenger, staat geparkeerd voor een kleurrijke, met graffiti bedekte muur in een stedelijke omgeving met een Nederlands kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-19-640x480.jpg)
![Een gele Jeep Avenger SUV staat geparkeerd voor een muur bedekt met graffiti en een muurschildering met Amerikaanse vlag. Het voertuig heeft zwarte accenten en een zichtbaar kenteken met de tekst T-538-FH.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-10-360x270.jpg)
![Een gele Jeep Avenger staat geparkeerd voor een met graffiti bedekte muur met een Amerikaanse vlag, verschillende tekeningen en kleurrijke tags. Op de achterste kentekenplaat staat "V-538-FH.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-15-360x270.jpg)
Zo rijdt de Jeep Avenger
Wij gaan op stap met de volledig elektrische Jeep Avenger. Hoewel de auto een wat hogere bouw heeft, is de zitpositie ten opzichte van de auto zelf vrij laag. In ieder geval als je de zithoogte zo instelt dat je onder de achteruitkijkspiegel door kunt kijken, in plaats van ertegenaan. Samen met het genoemde uitzicht over de vlakke motorkap zorgt de lagere zitpositie er wel voor dat je in positieve zin het gevoel hebt met een grotere Jeep onderweg te zijn.
Verder valt tijdens het rijden vooral op hoe stil de auto is. Je hoort eigenlijk alleen een beetje windgeruis op hogere snelheden. Bij bepaalde asfaltsoorten is het bandengeruis relatief aanwezig, maar dat komt ook omdat er gewoon nauwelijks andere rijgeluiden zijn. Korte oneffenheden in het wegdek zijn vrij goed te merken, maar voor de rest heeft de Jeep Avenger een goed veercomfort.
Met een gewicht van 1.595 kg (kentekengewicht) is de Jeep Avenger voor een elektrische auto niet zwaar, maar voor het formaat blijft het relatief veel. De benzineversie weegt 1.255 kg, dat scheelt toch. De Avenger weet dat gewicht aardig te verbergen, maar bij het optrekken en in vlotte bochten is het toch wel te merken.
![Binnenaanzicht van de Jeep Avenger met een modern dashboard met digitale displays, een stuur met het Jeep-logo en strakke zwarte stoelen. Boven het stijlvolle dashboard met gele accenten bevindt zich een touchscreen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-34-640x480.jpg)
![Close-up van de achterkant van een gele Jeep Avenger, met een deel van een wiel met een zwart-zilveren rand, terwijl een deel van de carrosserie van het voertuig versierd is met het "Avenger"-embleem. Op de achtergrond is bestrating zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-25-360x270.jpg)
![Het interieur van een gele Jeep Avenger, met de voorstoelen met zwart-gele bekleding en het Jeep-logo. De deur staat open en onthult het ontwerp van de stoel en enkele bedieningselementen in het voertuig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-37-360x270.jpg)
Rijmodi
De B-modus versterkt dat nog een beetje. Dat is de aandrijfmodus waarbij een elektrische auto extra sterk op de motor afremt bij gas los. Het voordeel is dat je bij het afremmen meer energie terugwint en je het rempedaal alleen nog hoeft aan te raken als je echt hard wilt remmen of volledig wilt stoppen. Je doet bijna alles met alleen het ‘gaspedaal’. ‘One pedal driving’ wordt dat ook wel genoemd. Na enige gewenning is dat best prettig. De enige keerzijde is dat de auto er nog wat zwaarder door aanvoelt.
Rijmodus Eco versterkt het effect van de B-modus. In rijmodus Sport reageert de Jeep Avenger juist veel levendiger op input van het gaspedaal en voelt de auto ook een stuk lichter aan. Uiteindelijk was de combinatie van ingeschakelde B-modus en rijmodus Sport onze favoriet. Klein verbeterpunt is dat de bediening voor de transmissie (eigenlijk: rijrichtingknoppen) onderaan de middenconsole net wat ver bij je vandaan zit. Gelukkig gebruik je die alleen tijdens het parkeren.
![Binnenaanzicht van een Jeep Avenger-autodashboard met een stuur met het Jeep-logo, een digitaal instrumentenpaneel en een aanraakscherm. De achtergrond toont een met graffiti bedekte muur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-35-640x480.jpg)
![Een gele Jeep Avenger staat geparkeerd voor een grote graffitimuurschildering met een abstracte Amerikaanse vlag en verschillende kleurrijke ontwerpen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-8-360x270.jpg)
![Een gele Jeep Avenger staat geparkeerd voor een met graffiti bedekte muur, waarop verschillende kleurrijke ontwerpen en personages te zien zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-18-360x270.jpg)
Ruimte achterin
We verhuizen ook nog even naar de achterbank. Als we de voorstoel op onze positie laten staan, zitten we met onze lengte van ca. 1,80 meter net met de knieën tegen de rugleuning. Die rugleuning is op dat punt wel lekker zacht. De hoofdsteunen van de achterbank zijn in hun hoogste stand wel nog steeds aan de lage kant voor volwassenen.
Ander praktisch punt: bij veel elektrische auto’s is er niet echt plek voor de laadkabel. Bij de Jeep Avenger kan die handig onder de dubbele bodem van de bagageruimte. De kabel hoeft dus niet los rond te slingeren of in een krappe tas gepropt. Wel is de opbergplaats onder de bodem minder handig als je bagage achterin hebt liggen.
![Binnenaanzicht van de achterbank van een gele Jeep Avenger, met twee zwartleren stoelen, hoofdsteunen en een gedeelte van de bestuurdersstoel voorin.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-39-640x480.jpg)
![Open kofferbak van een gele Jeep Avenger met een ruime en lege laadruimte met een zwart interieur en een verhoogde bagageafdekking. De achterbank is zichtbaar en een deel van een bakstenen muur met graffiti bevindt zich op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-40-360x270.jpg)
![In de open kofferbak van een gele Jeep Avenger zijn een paar rode startkabels te zien, netjes opgerold op de koffervloer.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-41-360x270.jpg)
Jeep heeft humor
Kenmerkend voor de Jeep-modellen van de afgelopen jaren is dat het merk allerlei grapjes in de auto verstopt. Daarop is de Jeep Avenger geen uitzondering. Het meest opvallend is het jongetje met sterrenkijker links onderaan de voorruit – het zoontje van de ontwerper. In de rechter bovenhoek van de ruit zijn sterren te zien. Onderaan de achterruit vind je de bergen die vanuit de designstudio in Turijn zijn te zien, in de bumpergrille zit een klein metalen Jeep-grille, over het dak loopt een lieveheersbeestje en zo zijn er nog wel meer grapjes om te ontdekken.
![Het silhouet van een persoon die door een telescoop kijkt, is zichtbaar op de voorruit van een Jeep Avenger.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-44-640x480.jpg)
![Close-up van de voorruit van een Jeep Avenger met kleine zwarte stippen en een driehoekig gedeelte van het interieur. Op de achtergrond buiten de auto zijn een gedeeltelijk zichtbare, wazige oranje tekst en verticale lijnen te zien.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-45-360x270.jpg)
![Een close-up van de hoek van de voorruit van een Jeep Avenger, met een gradiënt-dot-matrixpatroon en verschillende vierkante elementen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-49-360x270.jpg)
![Silhouet van een bergketen tegen een bewolkte hemel, gezien door een raam met regendruppels en de weerspiegeling van Jeep Avenger-straatverlichting.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-46-640x480.jpg)
![Close-up van de grille van een Jeep Avenger met een uniek designelement dat lijkt op een witte plaat met twee ronde gaten en spleetachtige openingen. Het omringende rooster is zwart met zeshoekige patronen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-47-360x270.jpg)
![Grijs, gevlekt lieveheersbeestje op het gladde, metalen oppervlak van een Jeep Avenger.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-48-360x270.jpg)
Prijzen Jeep Avenger
De Jeep Avenger is leverbaar vanaf 33.850 euro voor de benzineversie en vanaf 39.500 euro voor de elektrische variant. De elektrische Avenger biedt keuze uit een naamloos instapmodel, de Longitude, de Altitude en topmodel Summit. De benzineversie is er alleen als Altitude. Topmodel Summit heeft een vanafprijs van 44.500 euro en de andere uitrustingsniveaus zitten daar met een gelijke verdeling tussenin.
Uitrustingen
Wat krijg je voor die bedragen? We noemen enkele highlights. Zo is de Jeep Avenger standaard voorzien van onder meer 16-inch stalen velgen (zónder wieldoppen en met stoer design!), stoffen zwart-grijze bekleding, 7-inch digitaal instrumentarium, 10,25-inch infotainmentscherm, cruise control en het gebruikelijk pakket aan al dan niet wettelijk verplichte veiligheids- en assistentiesystemen. Handige extra’s specifiek voor de elektrische variant zijn een 11 kW boordlader en een warmtepomp voor de interieurverwarming. Navigatie is voor alle uitrustingsniveaus optioneel, maar standaard kun je daarvoor uit de voeten met draadloos Apple CarPlay/Android Auto en je smartphone.
Wij reden met topmodel Summit en dan is de Jeep Avenger voorzien van onder meer 18-inch lichtmetalen velgen, full-led-verlichting, extra getinte ramen achter, verwarmbare voorruitrand, stoelverwarming voorin, zwart-gele stof-kunstlederen bekleding, 10,25-inch digitaal instrumentarium, een draadloze smartphone-oplader, adaptieve cruise control met file-assistent en parkeerhulp met 360-gradencamera. De volledige (standaard)uitrusting is samen met de meest actuele prijzen te vinden op www.jeep.nl.
![Een gele Jeep Avenger SUV staat geparkeerd voor een kleurrijke, met graffiti bedekte muur versierd met verschillende ontwerpen, waaronder de Amerikaanse vlag. Het voertuig heeft een kenteken met de tekst "T-538-FH.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-16-640x480.jpg)
![Autostoeltje met 'Jeep Avenger' geborduurd op de hoofdsteun, met een combinatie van zwarte stof en een olijfkleurig middenpaneel met structuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-38-360x270.jpg)
![Close-up van het voorste gedeelte van een gele Jeep Avenger geparkeerd op een betonnen ondergrond, met kleurrijke graffiti zichtbaar op de muur op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-21-360x270.jpg)
Conclusie
Met de Jeep Avenger heeft het merk zijn aanbod meer dan ooit afgestemd op de Europese markt. Hoewel de Avenger onderhuids grotendeels overeenkomt met andere modellen uit de Stellantis-groep, zijn er genoeg elementen die toch voor dat ‘echte Jeep-gevoel’ zorgen. Met een compact, SUV-achtig model met zuinige benzinemotor of volledig elektrische aandrijving heeft het merk een model in handen dat in heel Europa goed kan scoren. In Nederland lijkt dat alvast het geval, want nu al staan er ruim 1.300 exemplaren op Nederlands kenteken.
![Een gele Jeep Avenger staat geparkeerd voor een met graffiti bedekte muur, waarop een grote Amerikaanse vlag en diverse artistieke ontwerpen te zien zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-4-640x480.jpg)
![Close-up van de motorkap van een gele Jeep Avenger, met het chromen 'Jeep'-logo en een deel van de voorgrille.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-24-1-360x270.jpg)
![Achteraanzicht van een gele auto met kenteken "T-538-FH", geparkeerd nabij een met graffiti bedekte muur, die doet denken aan de ruige stijl van de Jeep Avenger.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-28-360x270.jpg)
![Een gele Jeep Avenger met Nederlands kenteken staat geparkeerd voor een muur vol kleurrijke graffiti met een Amerikaanse vlag, abstracte kunst en diverse tags.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-14-640x480.jpg)
![Close-up van een gele Jeep Avenger die zich concentreert op het voorwiel, met een met graffiti bedekte muur op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-26-360x270.jpg)
![Close-up van het zijpaneel van een gele Jeep Avenger met een zwarte structuurrand en het Jeep-logo in reliëf. De ondergrond vertoont een mix van bestrating en grind.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-27-360x270.jpg)
![Een gele Jeep Avenger crossover-SUV staat geparkeerd in een met graffiti bedekte straat, versierd met levendige ontwerpen en een gestileerde Amerikaanse vlag.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-11-640x480.jpg)
![Close-up van de linkerachterzijde van een gele Jeep Avenger tegen een met graffiti bedekte muur. De afbeelding benadrukt het achterlicht en de achterkant van het voertuig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-29-1-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een gele Jeep Avenger-auto met het 'Jeep'-embleem prominent weergegeven boven een gedeeltelijk zichtbare kentekenplaat.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-30-360x270.jpg)
![Een gele Jeep Avenger staat geparkeerd voor een muur bedekt met kleurrijke graffitikunst, met een Amerikaanse vlag, verschillende teksten en stripfiguren. De grond heeft ook enkele geschilderde markeringen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-20-640x480.jpg)
![Close-up van de achterste zijruit en een deel van een gele Jeep Avenger, met een strakke zwarte bekleding en een gedeeltelijk zichtbare achterdeurgreep. De achtergrond toont een onscherpe muur met graffitipatroon.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-32-360x270.jpg)
![Close-up van het chromen 'Avenger'-embleem op de zijkant van een gele Jeep Avenger.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/11/AutoRAI.nl-Jeep-Avenger-Summit-31-360x270.jpg)