![Een slanke zilveren Dacia Jogger staat geparkeerd op een verhard oppervlak, met levendig groen en hoge bomen die een serene achtergrond vormen. Op de achterste kentekenplaat van het voertuig staat](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-10-640x480.jpg)
Review – Dacia Jogger TCe 100 Bi-Fuel (2022)
De GVR – Grote Voordelige Reus
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Wie op zoek is naar een nieuwe auto met zeven zitplaatsen, moet in Nederland diep in de buidel tasten. Of toch niet? De nieuwe Dacia Jogger is met stip de goedkoopste zevenzitter van Nederland, maar is hij verder ook een beetje interessant? AutoRAI.nl ging op onderzoek uit.
De directe historie van de Dacia Jogger gaat terug tot 2006. Toen introduceerde Dacia de Logan MCV. Dat was wat. Een hoge stationwagen met tot zeven zitplaatsen, een laadruimte van ruimschoots twee vierkante meter – met achterbank(en) plat uiteraard – en dat voor een zeer scherpe prijs. Het instapmodel kocht je al voor minder dan 10.000 euro.
Bij de tweede generatie Logan MCV pakte Dacia het iets anders aan. Het bleef een praktische stationwagen, maar het was voortaan wel een conventioneler model met maximaal vijf zitplaatsen. Voor meer zitplaatsen en bagageruimte kon je terecht bij de Lodgy, een redelijk compacte MPV.
![Een zilverkleurige vierdeurs Dacia Logan MCV-stationwagen geparkeerd naast een stenen muur. Het voertuig, dat doet denken aan de strakke Dacia Jogger, is voorzien van een Europees kenteken en dakrails.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Logan-MCV-1-360x270.jpg)
![Een zilveren Dacia Logan MCV-stationwagen geparkeerd op een onverharde weg met rotsachtig terrein en bomen op de achtergrond, die lijkt op de ruige geest van een Dacia Jogger.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Logan-MCV-2-360x270.jpg)
![Een bruine vierdeurs Dacia Lodgy staat geparkeerd op een verharde weg voor oude stenen ruïnes met een bergachtig landschap op de achtergrond, wat de ruige charme laat zien die lijkt op zijn broer, de Dacia Jogger.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Lodgy-360x270.jpg)
![Een slanke zilveren Dacia Jogger SUV geparkeerd op een verhard oppervlak met groene bomen en gras op de achtergrond. Het voertuig beschikt over een imperiaal en donkergetinte ramen, perfect voor avontuurlijke uitjes.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-4-360x270.jpg)
Dacia Jogger: beste van twee werelden
Anno 2021 is het tijd voor een nieuw hoofdstuk: de Jogger. Die vervangt zowel de Logan MCV als de Lodgy. Die eerste Logan MCV was zo’n gek idee nog niet, moeten ze bij Dacia hebben gedacht, want de Jogger volgt eigenlijk weer datzelfde concept. Het is opnieuw een vrij hoge stationwagen op basis van de Logan/Sandero, met desgewenst zeven zitplaatsen en/of een zee aan bagageruimte.
In cijfers: met de achterbank plat past achterin de vijfpersoonsuitvoering 1.819 liter aan bagage. In de zevenpersoonsversie is dat 1.594 liter, of 1.807 als je de achterste stoelen volledig verwijdert. Met alle zitplaatsen in gebruik blijft er nog steeds 708 liter (vijfpersoons) of 160 liter (zevenpersoons) over. Kortom, aan ruimte geen gebrek.
![Op een verhard terrein naast groene heggen en bomen staat een zilverkleurige Dacia Jogger met een geel Europees kenteken geparkeerd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-13-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van de achterbank in een Dacia Jogger, met drie stoelen met zwarte kussens en veiligheidsgordels en een open deur aan de rechterkant van het voertuig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-34-360x270.jpg)
![De Dacia Jogger SUV onthult, met de achterklep open, een ruime bagageruimte met neergeklapte achterbank en een netjes geplaatste mat aan de rechterkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-36-360x270.jpg)
![De afbeelding toont de open kofferbak van een Dacia Jogger met de achterbank neergeklapt en een intrekbare hoes gedeeltelijk uitgeschoven. Een opgevouwen deken of hoes wordt netjes op de koffervloer gelegd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-35-360x270.jpg)
Dacia Jogger interieur
Het interieur van de Dacia Jogger bestaat voor een groot deel uit harde kunststoffen, maar een probleem is dat eigenlijk niet. Sterker nog, het maakt lekker makkelijk schoon. Bovendien zijn alle interieurdelen die je normaal gesproken aanraakt bekleed met zacht en prettig aanvoelend materiaal. Daarnaast is alles mooi vormgegeven, waardoor je onder de streep echt niet het idee hebt in een low-budgetauto te zitten.
Verder oogt het dashboard lekker opgeruimd en zitten bedieningselementen op de plek waar je ze verwacht. Het infotainmentscherm is prettig hoog geplaatst. Dan kan je er goed bij en hoef je voor de bediening niet naar beneden te turen. Ook voor navigatie-aanwijzingen heb je daardoor je ogen minder vaak van de weg.
![Binnenaanzicht van een Dacia Jogger met het stuur, het dashboard met touchscreen, de handmatige versnellingspook en de voorstoelen met zwarte bekleding.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-23-640x480.jpg)
![Het dashboarddisplay van een Dacia Jogger met verschillende pictogrammen voor radio, media, telefoon, navigatie, voertuiginstellingen en smartphone-integratie. De weergegeven tijd is 14:03.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-26-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een Dacia Jogger met de voorpassagiers- en bestuurdersstoelen, bekleed met zwarte stof met witte stiksels. Het stuur, de armsteun en de middenconsole zijn ook zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-30-360x270.jpg)
Rijeigenschappen Dacia Jogger
We gaan op pad. Wat direct opvalt is de zeer lichte bediening van de koppeling. Het lijkt wel of die nergens aan vast zit. Het aangrijpingspunt is ook wat vaag, maar voor de rest laat de zesbak zich goed bedienen. De eerste paar versnellingen zijn erg kort, maar vanaf de drie kan je juist heel schakellui rijden. Ook bij lage toerentallen komt de Jogger best aardig van zijn plek.
Het onderstel is aan de stevige kant, maar niet oncomfortabel. Korte oneffenheden worden merkbaar doorgegeven, maar je zit ook niet te stuiteren. In bochten ligt de auto bovendien juist best strak op de weg, zonder bijvoorbeeld heel erg over te hellen.
De geluidsisolatie van zowel de aandrijflijn als overige rijgeluiden is misschien van een wat minder niveau dan bij de gemiddelde moderne auto, maar echt rumoerig wordt het nog steeds niet aan boord. Over geluid gesproken: het audiosysteem kan er op zich prima mee door, maar is naar hedendaagse maatstaven ook niet van geweldige kwaliteit.
![Een zilveren Dacia Jogger SUV geparkeerd op een asfaltoppervlak met groene bomen en struiken op de achtergrond. Het voertuig heeft een geel kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-1-640x480.jpg)
![Close-up van het bedieningspaneel van een Dacia Jogger, met de wijzerplaten van de airconditioning, een USB-poort en een handmatige versnellingspook met zichtbare versnellingsposities.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-28-360x270.jpg)
![Close-up van het achterwiel van een Dacia Jogger en een deel van het achterste zijpaneel, met een zilveren rand en een zwarte wielkast.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-17-360x270.jpg)
Motoren Dacia Jogger
De Dacia Jogger is leverbaar met twee motoren: de TCe 100 Bi-Fuel en de TCe 110. Beide zijn op zich dezelfde 1,0-liter driecilinder benzinemotor, maar de Bi-Fuel-versie rijdt daarnaast ook op LPG. Beide zijn er alleen met handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving. Qua prestaties ontlopen beide versies elkaar weinig, de keuze tussen de twee is vooral een kostenkwestie. Daarover straks meer. In 2023 wordt het aanbod nog uitgebreid met een 103 kW (140 pk) sterke hybride.
![Een zilveren Dacia Jogger staat geparkeerd op een verhard terrein in de buurt van groene struiken en bomen, met een gele kentekenplaat zichtbaar op de voorkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-5-640x480.jpg)
![De afbeelding toont de motorruimte van een Dacia Jogger met verschillende componenten, waaronder een rode accu, gele peilstok en slangen, duidelijk zichtbaar. De motorkap is geopend.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-39-360x270.jpg)
![Een foto van de motorkap van een open auto, waardoor de motorruimte van een Dacia Jogger zichtbaar is, inclusief de motor, de accu met een rood deksel en andere componenten. Er zijn diverse slangen en draden zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-38-360x270.jpg)
LPG of benzine?
De TCe 100 Bi-Fuel is de versie die wij meekrijgen. Op papier is de motor op benzine net iets minder krachtig: 67 kW (91 pk) versus 74 kW (100 pk) wanneer hij op LPG rijdt. In de praktijk is dat verschil eigenlijk niet te merken. Zelfs als we er speciaal op letten zit er zo weinig verschil tussen het rijden op benzine of rijden op LPG, dat we ons dat verschil misschien wel verbeelden omdat we ernaar zoeken.
Het wisselen tussen beide brandstoffen gaat tegenwoordig trouwens via een mooi in het dashboard geïntegreerde knop. De hoeveelheid LPG in de tank lees je ook niet langer af van een primitief indicatielampje, maar is voortaan ook netjes verwerkt in de weergave op het instrumentarium. Bovendien heeft zowel de benzine- als LPG-tank een inhoud van 50 liter, wat bij elkaar dus zorgt voor een enorme actieradius.
![Een zilverkleurige Dacia Jogger met een gele kentekenplaat met de tekst "P-515-HF" staat geparkeerd op een verhard terrein naast een grasveld, omlijst door bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-11-640x480.jpg)
![Close-up van het dashboard van een Dacia Jogger met een LPG-knop, omlijst door een zwarte plastic rand met een gestructureerde afwerking. Boven het LPG-label bevindt zich een klein groen indicatielampje.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-33-360x270.jpg)
![Het gebied van de tankdop van een Dacia Jogger met de tankdop verwijderd en de brandstofdeur open, waardoor het brandstofinvoerpunt duidelijk zichtbaar is.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-37-360x270.jpg)
Praktijkverbruik Dacia Jogger
Het officiële WLTP-verbruik van de Dacia Jogger TCe 100 Bi-Fuel is 6,0 l/100 km op benzine en 7,7 l/100 km op LPG. Na onze testweek, met vooral snel- en N-wegen, vermeldt de boordcomputer een verbruik van 6,1 l/100 km. Dat is dan op een combinatie van beide brandstoffen, waarbij we ongeveer net zo vaak op benzine als op LPG hebben gereden. Kortom, het praktijkverbruik zit dus keurig op het niveau van de fabrieksopgave.
![Een zilveren Dacia Jogger SUV staat geparkeerd op een parkeerplaats omgeven door groen. Op het kenteken van het voertuig staat "P-7515-HF." Op de afbeelding zijn de achterkant en zijkant van de auto zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-12-640x480.jpg)
![Een zilveren Dacia Jogger SUV staat geparkeerd op een verhard terrein met groene bomen en struiken op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-7-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een modern Dacia Jogger-dashboard met aanraakscherm, multifrequentiestuur, handmatige versnellingspook en verschillende bedieningsknoppen. De auto heeft twee voorstoelen met zwarte bekleding.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-24-360x270.jpg)
Prijzen en uitrustingen
Kort na onze testperiode introduceerde Dacia de Jogger voor modeljaar 2023. De wijzigingen zijn niet al te groot. Afgezien van een subtiele facelift met het nieuwe merklogo zit het verschil hem vooral in nieuw ingedeelde uitrustingsniveaus. Hieronder noemen we de belangrijkste prijzen en uitrustingen voor modeljaar 2023, die je nu kunt bestellen. De testauto op de foto’s kan daar op details van afwijken.
De prijzen van de Dacia Jogger beginnen bij 21.150 euro voor de TCe 100 Bi-Fuel. Mede dankzij de lagere CO2-uitstoot – zeker bij rijden op LPG – en dus de lagere bpm is dat de voordeligste motorvariant. De TCe 110 kost minimaal 23.550 euro. De zevenpersoonsuitvoering is leverbaar vanaf 24.150 euro voor de LPG-versie en 24.550 euro voor de benzine.
De standaarduitrusting bestaat uit onder meer 16-inch stalen velgen met wieldoppen, led-verlichting, DAB+-radio met Bluetooth en USB-aansluitingen en natuurlijk de gebruikelijke veiligheids- en assistentiesystemen. Weinig indrukwekkends, maar wel gewoon het minimale dat je in een moderne auto verwacht. Zo houdt Dacia de prijs scherp. Wie toch meer luxe wil, staat het vrij om opties aan te vinken en/of een hoger uitrustingsniveau te kiezen.
![Op een verhard terrein met een groene, groene achtergrond staat een zilveren Dacia Jogger-auto geparkeerd en het Nederlandse kenteken P-515-HF is duidelijk zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-9-640x480.jpg)
![Een zilveren Dacia Jogger SUV met een Europees kenteken met de aanduiding "P-515-HF" staat geparkeerd op een verhard terrein met groene bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-3-360x270.jpg)
![Een zilverkleurige Dacia Jogger-minibus staat geparkeerd op een verharde weg naast een grasveld met bomen op de achtergrond. Het voertuig heeft een kenteken met cijfers en letters en lichtmetalen velgen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-14-360x270.jpg)
Conclusie
Wil je op betaalbare wijze zeven personen vervoeren? Of zoek je gewoon een gezinsauto die veel voor weinig biedt? Zoek dan niet verder. Alleen tweedehands vind je meer waar voor je geld, maar dan profiteer je natuurlijk niet van volledige fabrieksgarantie. Los van de prijskwestie is de Jogger gelukkig ook gewoon een goed aanbod. Hij biedt plek aan het hele gezin plus bagage en is ook op andere vlakken volledig bij de tijd.
Blijft alleen nog over de vraag of je voor de benzineversie moet gaan of de Bi-Fuel-uitvoering. Tenzij je om welke reden dan ook echt geen LPG wilt tanken, zouden wij voor die laatste gaan. Van de iets minder krachtige motor merk je in de praktijk niets en zowel in aanschaf als gebruik is de Bi-Fuel de voordeligste keuze. Ja, de wegenbelasting is voor LPG-auto’s wat hoger, maar zeker met de benzineprijzen van nu heb je dat in no-time terugverdiend.
![Op een verharde ondergrond staat een zilveren Dacia Jogger met Europees kenteken (P-515-HF) geparkeerd, omringd door groen en bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-6-640x480.jpg)
![Close-up van de rechtervoorzijde van een zilveren Dacia Jogger SUV, met de koplamp, het mistlicht en een deel van het stuur tegen een verhard oppervlak met groen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-15-360x270.jpg)
![Close-up van het achterste gedeelte van een witte Dacia Jogger SUV, waarbij het achterlicht en een deel van de achterruit centraal staan. Het voertuig staat geparkeerd in de buurt van groen en een pad.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-22-360x270.jpg)
![Een zilveren Dacia Jogger geparkeerd op een verhard oppervlak met groene bomen op de achtergrond, met een Nederlands kenteken "P-515-HF.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-2-640x480.jpg)
![Close-up van de dakrail van een auto met het woord 'Jogger' erop gedrukt, tegen een achtergrond van groene bomen, wat het strakke ontwerp van de Dacia Jogger laat zien.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-18-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een Dacia Jogger-voertuig met de merknaam en een deel van de kentekenplaat.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-20-360x270.jpg)
![Een zilveren Dacia Jogger staat geparkeerd op een verhard oppervlak bij een heg, met een kentekenplaat met de tekst "P-515-HF". Bomen en gras zijn op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-8-640x480.jpg)
![Close-up van de strakke koplamp en grille van een zilverkleurige Dacia Jogger, met bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-16-360x270.jpg)
![Close-up van de dakrail van een witte Dacia Jogger met het woord "Jogger" erop in reliëf, omlijst door bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-19-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een Dacia Jogger met het stuur, het dashboard, de analoge snelheidsmeter en toerenteller, het infotainmentsysteem met aanraakscherm, ventilatieopeningen, de versnellingspook voor de handgeschakelde versnellingsbak en de wijzerplaten voor de klimaatregeling.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-25-640x480.jpg)
![Close-up van een Dacia Jogger-autodashboard met een USB-poort voor connectiviteit, gelegen tussen het stuur en een digitaal scherm met verschillende bedieningselementen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-32-360x270.jpg)
![Close-up van het interieur van een autodeur van een Dacia Jogger, met een deurklink en vier raambedieningsknoppen op een gestructureerd paneel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-27-360x270.jpg)
![Close-up van een Dacia Jogger-dashboard met een gestructureerd stoffen oppervlak op het dashboardkastje, een driehoekige ventilatieopening en een deel van het stuur. Naast de ventilatieopening hangt een sleutelhanger met gele en zwarte tags.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-29-640x480.jpg)
![Close-up van de voorstoelen in een Dacia Jogger, met zwarte bekleding met witte stiksels en een structuurpatroon op de rugleuningen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-31-360x270.jpg)
![Close-up van een Dacia Jogger met het woord "JOGGER" trots op de buitenkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Dacia-Jogger-21-360x270.jpg)