Autotest – Dacia Sandero TCe100 Bi-Fuel 15th Anniversary
LPG: de vergeten alternatieve brandstof
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Dacia Sandero gaat alweer even mee, maar houdt nog goed stand. Nu is er de extra aangeklede Série Limitée 15th Anniversary, die wij rijden op LPG. Is dat een interessant aanbod? Wij zochten het uit.
Nog niet met pensioen
De huidige Dacia Sandero draait sinds 2012 mee en onderging in 2016 een facelift. In vergelijking met de concurrentie raakt het model dus wat op leeftijd. Er zijn al gecamoufleerde testexemplaren gespot, dus een nieuwe generatie zal niet al te lang op zich laten wachten. Het huidige model is echter nog niet klaar voor zijn pensioen.
15th Anniversary
Dacia presenteert de Sandero 15th Anniversary, een speciale uitvoering ter gelegenheid van vijftien jaar Dacia in Nederland. Die is visueel te herkennen aan onder andere de 15-logo’s op de C-stijl, een grafische versiering op de B-stijl, de speciale stoelbekleding en instaplijsten en blauwe interieuraccenten. De carrosseriekleur Blue Iron die je op de foto’s ziet hoort niet specifiek bij de 15th Anniversary, maar is wel nieuw. Overigens zijn ook de overige Dacia-modellen leverbaar als 15th Anniversary.
‘Nieuwe’ motor voor Dacia Sandero
Ook nieuw is de TCe 100 Bi-Fuel-motor. Dat wil zeggen, het vermogen is opgeschroefd, want de motor was voorheen alleen leverbaar met 90 pk. De aanduiding ‘Bi-Fuel’ betekent dat de motor geschikt is voor zowel benzine als LPG.
Het vergeten LPG
Het gaat tegenwoordig vaak over alternatieve brandstoffen in plaats van benzine en diesel. Daarbij wordt LPG eigenlijk een beetje vergeten. LPG kan worden gezien als een milieuvriendelijke brandstof. Door de efficiënte verbranding ervan komt namelijk maar weinig CO2 en andere schadelijke stoffen vrij. Ook vóór gebruik is LPG al redelijk milieuvriendelijk te noemen.
Natuurlijk zijn we bekend met de aardgasdiscussie naar aanleiding van Groningen, maar dat is niet waar LPG vandaan komt. De LPG die je tankt is een restproduct, dat hoe dan ook vrijkomt bij de winning van bijvoorbeeld aardolie. Er komt zelfs meer gas vrij dan waar vraag naar is. Dat overschot wordt nu vaak gewoon afgefakkeld. Dat is pure verspilling, dan kan je er beter auto’s op laten rondrijden.
Ook in het gebruik heeft rijden op LPG voordelen. Mede door het overschot ervan is het een zeer goedkope brandstof. Het iets hogere verbruik van LPG ten opzichte van benzine is daardoor te verwaarlozen, je bent alsnog veel goedkoper uit. Door de schonere verbranding is LPG ook nog beter voor de motor, er ontstaat nauwelijks tot geen vuilophoping. Sommige motoren lopen zelfs merkbaar soepeler op LPG in vergelijking met benzine.
Geluiden
Tijdens het rijden is de Sandero wat rumoeriger dan gemiddeld. Al gauw treedt windgeruis op, de banden zijn goed hoorbaar en tijdens het optrekken is ook de motor duidelijk aanwezig. Eenmaal op constante snelheid blijft de driecilinder op de achtergrond. De overige geluiden worden al snel overstemd door de radio en een gesprek voeren kan gewoon zonder stemverheffing.
Geen verschil
Ons testexemplaar is zoals vermeld een Bi-Fuel-uitvoering, die ook op gas rijdt. De auto wisselt zelf tussen de twee brandstoffen zodra een ervan op is, maar je kunt ook zelf wisselen met de knop op de middenconsole. Ook als we ons best er voor doen, ontdekken we geen noemenswaardig verschil tussen rijden op gas of benzine.
De versnellingsbak schakelt licht hakerig en je moet de versnellingen nadrukkelijk inleggen, maar het koppelingspedaal laat zich prettig bedienen en geeft goede feedback.
Vermogen
Op de snelweg bij zo’n 100 km/u heeft de motor een mooi laag toerental van iets meer dan 2.000 toeren per minuut. Dat betekent wel terugschakelen voor een inhaalactie, want het motorvermogen is pas tegen de 3.000 toeren beschikbaar. In dat opzicht is de vijfde versnelling bij de tegenwoordig (overdag) maximale snelheid vooral een soort overdrive.
Verder heb je in Nederland echt voldoende aan het vermogen van 100 pk. Sterker nog, als je de hogere toerentallen durft op te zoeken weet de Sandero nog verrassend vlot uit de hoek te komen. De auto weegt immers maar iets meer dan 1.000 kilogram.
Verbruik
De boordcomputer biedt beperkte informatie en geeft opvallend genoeg niet eens een praktijkverbruik op. Dan pakken we de rekenmachine er maar bij. Op de inhoud van de benzine- en gastank samen hebben we ongeveer 1.000 kilometer gereden, dus dat komt neer op een verbruik van ongeveer 1 op 12,2. Volgens de fabrieksopgave moet de auto 1 op 16,7 kunnen rijden op benzine en 1 op 13,2 op gas.
Dat is voor zo’n compacte auto niet super zuinig, maar op zich een nette waarde. Bovendien rijd je dankzij de LPG nog steeds stukken goedkoper dan in bijvoorbeeld een benzine-auto met een lager verbruik.
Alles wat je nodig hebt
Het infotainmentaanbod is standaard vrij beperkt: er is een radio en navigatie. Maar laten we eerlijk zijn: meer dan dat heb je toch eigenlijk ook niet nodig? Optioneel is er wel digitale radio en als je graag je telefoon aan de auto wilt koppelen, dan kan dat via Bluetooth of optioneel met Apple CarPlay en Android Auto.
Op de achterbank biedt de Sandero verrassend veel ruimte. Met 1,80 meter lengte kunnen we probleemloos ‘achter onszelf’ zitten. De knieën raken de voorstoel niet eens en ook de hoofdruimte is achterin ruimschoots voldoende. De rest van het interieur biedt ook veel opbergruimte, waaronder een verrassend ruim dashboardkastje.
Bagage
Praktisch is hij ook. De bagageruimte is met een inhoud van 320 liter heel netjes voor een auto van dit formaat. Kijk je naar andere auto’s in dezelfde prijsklasse, dan kom je bovendien al snel uit bij kleinere auto’s met dus ook minder bagageruimte. Daarmee biedt Dacia met de Sandero letterlijk veel auto voor je geld.
Interieur
Het interieur bestaat voor een groot deel uit harde plastics, ook de delen die je vaak aanraakt. Op de afwerking van het interieur is daarentegen weinig aan te merken. Van een goedkope uitstraling is al met al ook weinig tot niets te merken. Wel biedt de concurrentie vaak iets mooiere materialen.
Uitrusting
De Sandero is standaard uitgerust met Hill Start Assist, stop-/startsysteem, cruise control met snelheidsbegrenzer, radio met CD- en MP3-speler en Bluetooth-verbinding, USB- en 3,5 mm Jack-aansluiting. Verder is het stuurwiel standaard met leder bekleed en voorzien van bedieningsknoppen voor onder andere de audio. Dat is best luxe.
Het enige andere uitrustingsniveau is op dit moment de Série Limitée 15th Anniversary. Tot de standaarduitrusting behoort onder andere parkeersensoren achter (met camera), elektrisch geregelde airco, navigatie, digitale DAB+-radio met Apple CarPlay en Android Auto, 16-inch lichtmetaal, Stepway-offroadaankleding en de eerder genoemde 15th Anniversary-aankleding.
Momenteel is de 15th Anniversary-uitvoering de enige manier om de stoere Stepway-aankleding te bestellen. De optielijst beperkt zich tot carrosseriekleuren, bekleding, de motorvarianten en een uitgebreide navigatiekaart voor West-Europa. Goed, de uitrustings- en optielijst is dus niet bijzonder uitgebreid. Aan de andere kant biedt de Sandero voor een redelijk bedrag wel gewoon alles wat je nodig hebt.
Motoren en prijzen Dacia Sandero
De Dacia Sandero is leverbaar vanaf 12.830 euro en dan heb je deze TCe 100 Bi-Fuel in de standaard Comfort-uitvoering. Dankzij de LPG-installatie en de bijbehorende lagere CO2-uitstoot (en dus lagere bpm), is de Bi-Fuel-uitvoering de voordeligste. Wil je de gasinstallatie niet, dan ben je 14.130 euro kwijt voor de ‘gewone’ TCe 100. Het enige andere aanbod op dit moment is de TCe 90 met de Easy-R automaat (gerobotiseerde handbak), die minimaal 15.430 euro kost. Dan is de keuze wat ons betreft snel gemaakt, of je moet echt heel graag niet op gas willen rijden.
Als Série Limitée 15th Anniversary is de Sandero leverbaar vanaf 15.930 euro. Onder de kap ligt dan dezelfde TCe 100 Bi-Fuel, met de andere motoren weer als alternatief tegen meerprijs. Onze testauto heeft inclusief de aanvullende opties Blue Iron-carrosseriekleur en uitgebreide West-Europa-navigatie een prijskaartje van 17.768 euro.
Conclusie
Toegegeven: vergeleken met de vaak jongere concurrentie weet de Sandero zijn leeftijd niet meer te verbergen. De vraag is echter of dat een probleem is. Het blijft een prima auto, die gewoon alles biedt dat je minimaal in een auto wilt hebben. Ook blijft het een van de ruimste auto’s die je in deze prijsklasse kunt kopen.
De veel kleinere Hyundai i10 kost bijvoorbeeld al 13.295 euro en voor een Volkswagen Up ben je al minimaal 15.926 euro kwijt. Kijk je naar auto’s die ongeveer net zo groot zijn als de Dacia Sandero, bijvoorbeeld de Suzuki Ignis of Kia Rio, dan kosten die al respectievelijk 16.850 en 19.995 euro. De Dacia Sandero is dus echt een goede deal wat de interieurruimte betreft. Voor een relatief bescheiden bedrag biedt Dacia een gloednieuwe compacte auto, met volledige fabrieksgarantie. Hij voelt misschien niet hypermodern aan, maar onder de streep brengt hij je wel in alle comfort en gemak van A naar B.