Autoboek: Audi Quattro – The Rally History
De geschiedenis van Audi's beroemde vierwielaandrijving
Het wordt weer koud buiten en dat betekent extra opletten. De wegen kunnen in december verraderlijk glad zijn en in sneeuwrijke gebieden kun je bijna niet zonder vierwielaandrijving. Een van de merken die hier veel succes mee had, is Audi. Het Quattro-systeem uit begin jaren tachtig luidde de doorbraak van vierwielaandrijving in personenauto’s in. Met dit autoboek leer je alles over de rijke rallyhistorie van Audi’s Quattro.
Experimenteren met vierwielaandrijving
Al vaker kon je lezen over de knotsgekke Group B-rallyklasse en de auto’s die hieraan deelnamen. Een van de merken die veel te danken heeft aan de rallyklasse is Audi. Audi was begin jaren tachtig een vrij kleine autofabrikant die experimenteerde met vierwielaandrijving. Tijdens de introductie van de Audi 100 in Scandinavië nam het team een Volkswagen Ilitis mee ter ondersteuning. In de barre en koude omstandigheden bleek de Iltis met vierwielaandrijving veel beter te rijden dan de nieuwe Audi 100 en dat bracht testrijder Jörg Belsinger op een idee. De ingenieurs voorzagen een Audi 80 van het vierwielsysteem uit een DKW Munga (ook een terreinvoertuig) en reden ermee naar de besneeuwde bergen van Oostenrijk. Daar lieten zij de aanwezigen versteld staan toen de Audi 80 met vierwielaandrijving met het grootste gemak een besneeuwde helling beklom. Iets wat Audi zes jaar later nog eens nadeed in een commercial.
Naadloos verweven met Audi
De Audi Quattro was geboren en Audi bedacht dat Quattro niet alleen geschikt was voor weggebruik. Nadat de internationale autosportfederatie FIA vierwielaandrijving in rally’s goedkeurde, besloot Audi mee te doen met de Quattro. De vierwielaandrijving bleek succesvol en de concurrentie moest halsoverkop vierwielaandrijving ontwikkelen voor hun eigen auto’s. Sindsdien is vierwielaandrijving naadloos verweven met de merknaam Audi.
Talloze foto’s en statistieken
John Davenport (zelf een ex-rallyrijder en teambaas) beschrijft in het boek de geschiedenis van deze vierwielaandrijving. Iemand die daar perfect over kan vertellen is Walter Röhrl, die het voorwoord schreef. Röhrl had veel succes met de Audi Quattro en is vandaag de dag testrijder bij Porsche. Naast Röhrl verschijnen ook diverse andere coureurs die succes hadden met de Quattro in het boek. Zoals Michele Mouton, die tot op heden de meest succesvolle vrouwelijke coureur is en vier keer wist te winnen met de Quattro. Het boek heeft 252 pagina’s en bevat talloze foto’s en statistieken van de rallyauto’s van Audi. Het autoboek beschrijft de ontwikkeling van het Quattro-systeem, de modellen die het meekregen en de mensen die ermee reden. Het verhaal wordt aangevuld met statistieken en uitslagen die het verhaal mooi aankleden.
Mooi cadeau
Wil je meer weten over de Audi Quattro of ben je een liefhebber van rallyauto’s? Dan is dit een heel leuk boek om cadeau te krijgen of te geven. Het boek is geschreven in het Engels en kost 52,95 euro. Het autoboek van deze week is hier te koop.