
Unieke rallyhistorie in Nederland te koop: Peugeot 205 T16!
Bizarre rallyauto duikt zelden op

Twee zitplaatsen, een middenmotor, een gigantische turbo en een typeaanduiding met drie cijfers. Je zou denken dat het gaat om een Italiaans raspaard of Duitse sportauto, maar niets is minder waar. Deze unieke auto is de Peugeot 205 T16; een hardcore rallyauto met kenteken, ooit ontwikkeld als homologatiemodel voor het beruchte Group B-rallykampioenschap. Er zijn er slechts 200 gebouwd. En nu staat er eentje te koop. De vraagprijs van al dit moois: 198.500 euro, ka-ching!
Legendarische modellen
Anno 2018 lijkt het een onrealistische combinatie, maar begin jaren tachtig was het vrij normaal. Men neemt een productiemodel – het liefst een goedkope, compacte auto – en stopt een grote motor achter de voorstoelen. Het resultaat; een compacte, wendbare machine die serieus talent vereist om op de weg te houden. Op deze manier ontstonden diverse legendarische modellen, zoals de Austin Metro 6R4, Renault R5 Turbo en de auto in dit artikel, de Peugeot 205 T16.

Vanaf de zijkant is goed te zien dat dit niet de huis-tuin-en-keuken-205 is.
Nauwelijks regels
In 1982 besloot de autosportfederatie FIA om een nieuwe rallyklasse in het leven te roepen. Deze zogenoemde ‘Group B’-klasse was een competitie waarbij er nauwelijks regels waren. De enige harde eis die er was, was dat fabrikanten minimaal 200 straatauto’s moesten bouwen van hun competitief model. Deze nieuwe rallyklasse trok de aandacht van veel autofabrikanten, omdat het reglement de kans bood hun technische kennis maximaal te benutten. Het gevolg waren exotische, bloedsnelle auto’s met achter- of vierwielaandrijving die op grind even snel waren als een Formule 1-auto op asfalt. Van Lada tot Ferrari, elke fabrikant dook in het Group B-klassement en een van de fabrikanten was Peugeot.
Wendbare rallymachine
Het merk met de leeuw had een al een lange rallyhistorie en met het nieuwe Group B-klassement ontstond de perfecte mogelijkheid om de bekendheid van de nieuwe 205 te vergroten. Het resultaat was de 205 T16: een auto die lijkt op de Peugeot 205, maar er technisch weinig mee van doen heeft. Achter de voorstoelen ligt tussen een stevig buizenchassis een 1.775 cc viercilinderturbomotor met 350 pk (later 500 pk). De hele carrosserie werd verbreed en vierwielaandrijving werd toegevoegd. Met een leeggewicht van slechts 910 kilo was de kleine leeuw een razendsnelle en wendbare rallymachine.

Deze schaalmodellen geven een mooi overzicht van de verschillende versies. Van links naar rechts: 205 T16 Dakar, 205 T16 straatversie, 205 GTI en de 205 T16 Group B.
Succesvolle rallyauto
De 205 T16 bleek een van de meest succesvolle rallyauto’s van het decennium, met twee wereldtitels als gevolg. De Group B-auto’s werden echter met de jaren steeds sneller, wat resulteerde in steeds meer (dodelijke) ongelukken. De vermogens groeide tot soms wel 1.000 pk, terwijl de veiligheid achterwege bleef. In 1987 werd het Group B-kampioenschap verboden na een dodelijk ongeluk tijdens de Rally van Portugal. Peugeot nam stilletjes afscheid van het kampioenschap en wist met aangepaste T16’s daarna nog twee keer de Dakar-rally te winnen.
Onschatbaar
Het Group B-klassement was een unieke periode in de autosport en de homologatiemodellen van de auto’s die toen reden, zijn vandaag de dag gewilde collectors items. Zo ook deze 205 Turbo 16 die te koop staat bij het Noord-Hollandse Veni Vidi Vici Cars. De van oorsprong Duitse auto kwam in handen van een verzamelaar die er 26 jaar voor zorgde en hem sporadisch gebruikte. De kilometerstand is een maagdelijke 11.500 kilometer en de auto heeft net voor 15.000 euro onderhoud gehad. De vraagprijs is stevig voor een auto met 200 pk, maar je koopt wel een onschatbaar stuk rallyhistorie voor dat geld.
Klik hier voor de advertentie van deze unieke auto.