Populariteit crossovers trekt Mazda mee
Het segment van de compacte SUV is een van de grootste en snelst groeiende wereldwijd. Vrijwel elke autofabrikant gaat met de stroom mee, en de merken die nog niet actief zijn in deze klasse, maken haast. Zo ook Mazda, die volgend jaar de CX-3 op de markt brengt.
De Mazda CX-3 is een crossover die tussen de Mazda3 en Mazda CX-5 wordt gepositioneerd. Het is een sportief gelijnde auto, met het formaat van een middenklasse vijfdeurs hatchback en die wat hoger op z’n wielen staat. Het is precies het type auto waarvan wereldwijd enorme aantallen worden verkocht. Niet voor niets zijn auto’s als de Nissan Juke, Opel Mokka en Dacia Duster in korte tijd uitgegroeid tot de bestverkochte modellen van hun merk. Mazda presenteert de CX-3 op de autoshow van Los Angeles, zo’n anderhalve maand nadat concurrerende modellen als de Fiat 500X, Honda HR-V en Land Rover Discovery Sport hun publieksdebuut maakten. De fabrikant verwacht de CX-3 rond de zomer van 2015 in Nederland te introduceren.