Sinds 2015 neemt Mazda ook deel aan het populaire segment van compacte crossovers. Dat doet het met de CX-3, die zijn platform deelt met de een jaar eerder geïntroduceerde Mazda2. In de VS is de CX-3 de opvolger van de vorige Mazda2. Logisch, aangezien de vraag naar SUV(-achtige)-modellen daar groter is dan waar ook ter wereld. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Sinds 2015 neemt Mazda ook deel aan het populaire segment van compacte crossovers. Dat doet het met de CX-3, die zijn platform deelt met de een jaar eerder geïntroduceerde Mazda2. In de VS is de CX-3 de opvolger van de vorige Mazda2. Logisch, aangezien de vraag naar SUV(-achtige)-modellen daar groter is dan waar ook ter wereld.
Technologie
De CX-3 was lange tijd bij iedere motorvariant ook leverbaar met vierwielaandrijving, iets dat niet vanzelfsprekend is. Verder stond bij de ontwikkeling van de auto de SkyActiv-technologie van het merk centraal. Dat is een overkoepelende naam voor de technologieën die het merk toepast voor het beperken van het brandstofverbruik zonder dat dit ten koste gaat van rijplezier. In 2018 onderging de CX-3 een (zeer) subtiele facelift, waarmee het model weer volledig bij de tijd was. Begin 2022 stopte de levering in Europa en nemen de andere Mazda-crossovermodellen het stokje over.
CX-3 Racing?
Niet lang na de marktintroductie introduceerde Mazda op de Tokyo Auto Salon (en later ook in Detroit) de CX3 Racing Concept. Zoals de naam al aangeeft is dit een voorbode voor een sportversie van de auto, met een sportief uiterlijk, instelbare wielophanging en een goed klinkend uitlaatsysteem. Van een productieversie is het voorlopig niet gekomen en de vraag is of dat nog gaat gebeuren…
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cm³ |
Max. vermogen | 89 kW (121 pk) |
Bij | 6.000 tpm |
Max. koppel | 206 Nm |
Bij | 2.800 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,4 m |
Vermogensrange | alleen 89 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT (optie: 6AT) |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | mei 2015 |
Laatste facelift | juli 2018 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 25.990 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/60 R16 |
L x B x H | 4.275 x 1.765 x 1.535 mm |
Wielbasis | 2.570 mm |
Massa leeg | 1.159 kg |
Max. aanh. gew. | 1.200 kg |
Inh. bag. ruimte. | 350 l |
Tankinhoud | 48 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 6,2 l/100km |
CO₂-emissie | 140 g/km |
Energielabel | C |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 9,1 s |
Topsnelheid | 192 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng