![Nissan Interstar-e en Nissan Juke NISMO](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2024/11/nissan-toekomst-europa-elektrische-modellen-foto3-640x480.jpg)
Nissan gooit het roer om: directe maatregelen nodig
Kosten verlagen, geld besparen, nieuwe samenwerkingen onderzoeken
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Nissan – officieel Nissan Motor Co., Ltd geheten – neemt directe maatregelen om de prestaties te verbeteren en een slankere, veerkrachtigere onderneming te creëren die zich snel kan aanpassen aan veranderingen in de markt. Nissan deelt aanvullende details over deze acties en de doelstellingen voor het boekjaar 2026. Eén ding is zeker: het roer gaat en moet om. Ook gaan er banen verloren.
Kostenverlaging
Nissan-president en CEO Makoto Uchida zegt in een verklaring: “Nissan is volledig toegewijd aan de herstelmaatregelen en streeft naar een kostenverlaging van ongeveer 400 miljard yen. We zetten ons in voor een efficiëntere kostenstructuur en stimuleren tegelijkertijd de omzetgroei met concurrerende producten die inspelen op de diverse behoeften van onze klanten. We voeren ons herstelplan met snelheid en vastberadenheid uit, met een focus op efficiëntie en groei.”
Doelstelling voor het boekjaar 2026
Nissan is van plan om zijn kostenstructuur te optimaliseren en de vaste en variabele kosten in het boekjaar 2026 met in totaal ongeveer 400 miljard yen te verlagen, dat is omgerekend 2,5 miljard euro. Hierdoor zal het break-evenpunt in de autosector dalen van 3,1 miljoen naar 2,5 miljoen eenheden. Dit moet een stabiele operationele marge van 4% mogelijk maken.
Doelstelling: meer dan 300 miljard yen besparing op vaste kosten
Op het gebied van vaste kosten mikt Nissan op een besparing van ongeveer 200 miljard yen op verkoop-, algemene en administratieve kosten (SG&A), ongeveer 100 miljard yen door herstructurering van de productiecapaciteit en circa 30 miljard yen door verbeterde ontwikkelingsprocessen.
Nissan is van plan wereldwijd 2.500 indirecte medewerkers te verminderen door operationele processen te stroomlijnen, wervingen te beperken en vrijwillige vertrekprogramma’s te versnellen. De loonkosten per eenheid worden verder verlaagd door extra maatregelen, waaronder de uitbreiding van shared service centers met 1.000 posities en een striktere prioritering van vaste marketinguitgaven.
Verdere besparingen, reductie van 6.500 werknemers
Daarnaast beoogt Nissan ongeveer 100 miljard yen te besparen door productielijnen te consolideren, werkroosters aan te passen en functies te herschikken. In het eerste kwartaal van boekjaar 2025 worden hiervoor drie fabrieken aangepakt: de fabrieken in Smyrna en Canton (VS) en de fabriek in Thailand. Deze herstructurering leidt tot een personeelsreductie in de voertuig- en aandrijflijnfabrieken van 5.300 medewerkers in boekjaar 2025 en 1.200 in boekjaar 2026, wat neerkomt op een totale reductie van 6.500 werknemers.
De productiebesparingen worden aangevuld met nieuwe technische en operationele efficiënties, onder andere door optimalisaties in de lancering van nieuwe modellen en het verlagen van investeringskosten en productintroductiekosten.
Verdere plannen
Wat betreft de herstructurering van de productiecapaciteit is Nissan van plan om de wereldwijde productiecapaciteit tegen boekjaar 2026 met 20% te verlagen en het personeelsbestand in de productie te optimaliseren. Dit omvat een reeds doorgevoerde capaciteitsverlaging in China van 1,5 miljoen naar 1 miljoen eenheden. Daarnaast wordt de productiecapaciteit voor fabrieken buiten China teruggebracht van 3,5 miljoen naar 3 miljoen eenheden, waarbij de bezettingsgraad stijgt van 70% in boekjaar 2024 naar 85% in boekjaar 2026. In totaal zal de wereldwijde productiecapaciteit, inclusief China, afnemen van 5 miljoen naar 4 miljoen eenheden.
Nissan streeft ook naar een kostenverlaging van ongeveer 30 miljard yen door efficiënter te ontwikkelen. Een nieuwe ontwikkelstrategie moet de time-to-market verkorten en ontwikkelingskosten met ongeveer 20 miljard yen verlagen. Dit geïntegreerde proces wordt toegepast op lopende projecten en zal vanaf 2025 vruchten afwerpen. Het eerste model dat met deze methode wordt ontwikkeld, wordt in boekjaar 2026 gelanceerd.
100 miljard yen besparing op variabele kosten
Nissan wil ontwerpgedreven kosten met ongeveer 60 miljard yen verminderen. Dit begint met het vereenvoudigen van ontwerpen (aanpassing van modelprestaties en inhoud) voor de zes belangrijkste wereldwijde modellen. Verdere besparingen worden gerealiseerd door productiekosten te verlagen, onderdelencomplexiteit tot 70% te verminderen, productieplanning te optimaliseren en inefficiënties in de toeleveringsketen te elimineren.
Stimuleren van omzetgroei
Om de omzet te verhogen, biedt Nissan een reeks producten met onderscheidende technologieën die zijn afgestemd op de behoeften van klanten wereldwijd.
In boekjaar 2024 heeft Nissan zijn modellengamma vernieuwd, met onder andere de Qashqai, Juke, Kicks, Armada, Note, Patrol, Magnite, QX80 en Murano. Elk model is verbeterd om de klantwaarde te maximaliseren en een winstgevende verkoop te stimuleren.
Daarnaast introduceert Nissan in boekjaar 2025 en 2026 nieuwe plug-in hybrides en vernieuwt het zijn bekroonde minivoertuigen en grote MPV’s. Het merk versterkt ook zijn emissievrije EV-aanbod met een nieuwe LEAF, een compacte elektrische auto en een nieuwe elektrische auto speciaal voor de Chinese markt.
Derde generatie e-POWER-technologie
De derde generatie e-POWER-technologie speelt een sleutelrol in de winstgevende groei. Deze generatie biedt 20% betere brandstofefficiëntie en 20% lagere kosten ten opzichte van de eerste generatie. Vooral de efficiëntie bij hoge snelheden is verbeterd met 15% vergeleken met de tweede generatie, waardoor de auto’s in Europa en de VS toonaangevende zuinigheid bieden.
De toekomstige winstgevendheid van Nissan zal ook afhangen van technische innovaties, met een toenemende focus op intelligente voertuigen. Nieuwe modellen die tot boekjaar 2026 worden gelanceerd, zullen beschikken over geavanceerde cockpits en rijhulpsystemen. Daarnaast werkt Nissan aan autonome mobiliteitsdiensten in Japan, met commerciële lancering gepland voor boekjaar 2027.
Organisatie en processen stroomlijnen
Om de besluitvorming te versnellen, introduceert Nissan een efficiëntere managementstructuur zonder tussenlagen. Hierdoor wordt het aantal topmanagementposities met 20% verminderd en ontstaan er doorgroeimogelijkheden voor de volgende generatie binnen een gestroomlijnde, internationale organisatie.
Daarnaast worden organisatielagen vereenvoudigd en de verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsstructuur herzien om de efficiëntie te vergroten. Nissan wil een slanker wereldwijd hoofdkantoor met gecentraliseerde strategische functies en gedecentraliseerde operationele functies, zodat regio’s sneller kunnen inspelen op marktontwikkelingen.
Herstructurering van bedrijfsactiviteiten en optimalisatie van activa
Nissan blijft proactief werken aan de volgende fase van zijn herstructurering. Het bedrijf zal marktaanwezigheid kritisch beoordelen en strategisch bepalen waar het actief blijft. Nissan zal kernproducten, platforms en aandrijflijnen optimaliseren om investeringen te prioriteren en stroomlijnen. Daarnaast worden samenwerkingen met alliantiepartners, Honda en andere strategische partners versneld.
Binnen activabeheer zal Nissan zijn bezittingen kritisch evalueren om aanzienlijke kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen te realiseren.
Strategische herziening en verkennen van nieuwe samenwerkingen
Nissan zal een strategische herziening uitvoeren om samenwerkingsmogelijkheden te verkennen die aanzienlijke meerwaarde voor het bedrijf kunnen opleveren. Het bedrijf is al begonnen met de uitvoering van de bovenstaande initiatieven en zal binnen een maand verdere updates geven. De fusie met Honda en Mitsubishi Motors is mislukt.
Diverse modellen staan klaar
Achter de schermen staan er al verschillende nieuwe modellen klaar. Nissan spreekt zelf over een “all-new Leaf replacement”, een “compact EV Micra replacement”, een “all-electric Juke” en “all-electric Qashqai”. Technische details deelt het merk nog niet. Ze komen in ieder geval allemaal in Europa op de markt.