Nissan kondigt bizar veel EV’s aan voor Europa
Forse inhaalslag bij Nissan
Door Tom Nederend. Altijd op zoek naar trends: Auto & Economie is zijn terrein. |
Nissan werkt achter de schermen hard aan de ontwikkeling van verschillende elektrische modellen. De auto’s moeten helpen om een stevige impuls te geven aan de verkopen in Europa. Jérôme Saigot, Managing Director Nissan Benelux, kondigt in een exclusieve mediapresentatie maar liefst vijf elektrische Nissan-modellen aan.
Inhaalslag voor Nissan in Europa
Nissan was er vroeg bij als speler op de markt van elektrische auto’s, maar lijkt de laatste jaren wat minder haast te hebben. Althans, zo lijkt het. In werkelijkheid ligt dat toch echt anders, want Nissan werkt juist hard aan de ontwikkeling van verschillende elektrische modellen. Momenteel levert Nissan twee elektrische personenauto’s, te weten de Nissan Leaf en Nissan Ariya. Verder heeft het merk een elektrische Townstar bestelauto in de line-up, alsook een Townstar Evalia: een zevenpersoons EV.
Elektrische Nissan Interstar-e
Daar komen in de nabije toekomst nog veel meer elektrische modellen bij. De eerste betreft een elektrische Nissan Insterstar-e, een bedrijfswagen. Nissan werkt toe naar volledige elektrificatie van het LCV-segment tegen 2027. De nieuwe 100% elektrische Nissan Interstar-e is al te bestellen. Welke vier andere EV’s heeft Nissan dan nog in petto?
LEAF, Micra, Juke en Qashqai als EV
Hele interessante, want Nissan komt met een opvolger van de elektrische Nissan Leaf, een compacte EV die de Micra vervangt, een volledig elektrische Juke alsook een volledig elektrische Qashqai. Nissan spreekt zelf over een “all-new Leaf replacement”, een “compact EV Micra replacement”, een “all-electric Juke” en “all-electric Qashqai”. Technische details deelt het merk nog niet. Ze komen in ieder geval allemaal in Europa op de markt. De grote vraag is: wanneer?
Doelstelling in Nederland
Saigot: “De volledig elektrische en ook nieuwe generatie Nissan Leaf komt eind 2025 op de markt, net als de elektrische vervanger van de Micra. De Juke EV en Qashqai EV staan gepland voor een marktintroductie in 2026. Daarnaast hopen we dat de Ariya Nismo-uitvoering – die begin 2025 wordt uitgeleverd – een boost kan geven aan de verkoop van de Ariya in Europa. Voor de Japanse autobouwer is het ook ontzettend belangrijk om te investeren in eigen batterijtechnologie. Door kosten op dit gebied te verlagen en de efficiëntie te verhogen, kunnen we op dit gebied grote stappen maken. Ons uiteindelijk doel is een marktaandeel van 3 procent in Nederland.”
e-POWER 2.0
De huidige generatie Qashqai en X-Trail maken gebruik van een zogeheten e-Power aandrijflijn. Dit is een combinatie van een benzinemotor, die de batterij oplaadt, en een elektromotor die de wielen aandrijft. De auto rijdt dus elektrisch, maar stroom wordt opgewekt met benzine. “We werken ook aan de 2.0-versie van e-Power”, aldus Saigot, zonder verder in details te treden. En een elektrische Nissan GT-R? “We hebben een elektrische conceptcar getoond. Dat doen we nooit voor niks”, zegt Saigot.
Nissan, Mitsubishi en Honda
De fabrikant is ook een samenwerking gestart met Mitsubishi Motors en Honda. Die samenwerking heeft betrekking op het ontwikkelen van specifieke software, batterijen en andere technologieën voor elektrische auto’s. Door de krachten te bundelen kunnen deze merken de ontwikkelingskosten drukken en zo de concurrentiepositie ten opzichte van merken uit China versterken.
Nissan en Honda
Daarnaast zoekt het merk een intensieve samenwerking met Honda, los van de alliantie. “Dat zien we als het grootste wapenfeit voor onze toekomst”, stelt Saigot. Over die samenwerking met Honda zijn de volgende feiten al bekend.
- Ontwikkeling van een SDV-platform (software-defined vehicles).
- Mogelijkheid van massaproductie van SDV’s te onderzoeken.
- Batterijen ontwikkelen voor korte en middellange tot lange termijn, denk hierbij aan het delen van specificaties en het onderling leveren.
- Het samenbrengen van de batterijtechnologieën en activa van beide bedrijven maakt het mogelijk om een breed scala aan batterijopties aan te bieden, van modellen met een hoog rendement tot goedkope modellen, evenals kostenbesparende effecten door investeringsdiversificatie en risicoafdekking, en het voordeel van volume opleveren.
- Een basisovereenkomst om de specificaties van batterijcelmodules voor elektrische voertuigen vanuit een middellange- tot langetermijnperspectief gemeenschappelijk te maken, met als doel de batterijen die zij van plan zijn aan te schaffen bruikbaar te maken in voertuigen van beide bedrijven.
- Honda en Nissan gaan de levering van lithium-ionbatterijen voor elektrische voertuigen van L-H Battery Company, Inc., een joint-venture tussen Honda en LG Energy Solution, aan Nissan in Noord-Amerika na 2028 bestuderen.
- De twee bedrijven hebben een basisovereenkomst bereikt om de specificaties van hun respectieve e-axles op de middellange tot lange termijn gemeenschappelijk te maken, zodat deze kunnen worden gebruikt in de volgende generatie EV’s van beide bedrijven.
- De afgesproken eerste stap is het delen van motoren en omvormers, de kern van de e-Axle.