AutoRAI.nl, elke dag autonieuws
M

Mazda CX-5 (2017) – Autotest

Hebben de Japanners zichzelf overtroffen?

 •  Autotests, Nieuws

Zeg CX-5 en alle medewerkers van Mazda beginnen spontaan te glunderen. Niet verwonderlijk, want de CX-5 is een regelrechte hit. Er zijn wereldwijd al meer dan 1,5 miljoen exemplaren verkocht, waarvan ruim 250.000 in Europa. Achter die glimlach van Mazda heerst nu ook wat spanning, want er is een gloednieuwe CX-5 en die mag niet falen. Moet Mazda zich zorgen maken of vestigt de nieuwe generatie met twee vingers in de neus nieuwe verkooprecords?

SUV’s van Mazda zijn hot

SUV’s vormen op dit moment 40 procent van het verkooptotaal van Mazda. Er zijn er nu drie: de CX3, CX5 en CX9. Die laatste wordt niet in Europa verkocht. Volgens Martijn ten Brink, Vice President Sales en Customer Service bij Mazda Motor Europe, kan het best zo zijn dat dat percentage in de toekomst toeneemt naar 50 of zelfs 60 procent, mede veroorzaakt door deze CX-5.

VIDEO: Mazda CX-5 (2017) – AutoRAI TV

Helemaal anders, maar ook weer niet

De verschillen ten opzichte van de vorige CX-5-generatie zijn klein, ook al is de auto bijna volledig vernieuwd. Ongeveer 50 procent van het platform van zijn voorganger werd overgenomen. De rest is helemaal nieuw of aangepast. De carrosserie is helemaal anders, maar ook weer niet. Hij oogt namelijk nog typisch als een CX-5 maar de hoeken zijn nu veel scherper en volgens Mazda eenvoudiger. De carrosseriestijfheid nam met 15 procent toe. De grille is ook veel prominenter en meer onder een schuine hoek geplaatst.

Mazda CX-5 (2017) - Autotest - Rijtest - Review - Test - AutoRAI.nl

“De vorige generatie CX-5 had wat vlakke en korte stoelzittingen. Dat euvel is bij deze nieuwe generatie helemaal verholpen”

De verschillen

De lengte van de CX-5 groeide met 10 millimeter en het aflopende dak werd met 35 millimeter verlaagd. Dat laatste heeft geen gevolgen gehad voor de hoofdruimte achterin. De wielbasis bleef gelijk en meet nog altijd 2,7 meter. De interieurruimte is dik in orde. Mazda heeft vooral werk gemaakt om het interieur zo stil mogelijk te maken. En je kent Japanners, die kunnen pas weer als een roos slapen als ze volledig tevreden zijn over hun prestaties.

Ssst!

Dat Mazda ver is gegaan bij de nieuwe CX-5 blijkt uit het feit dat de ruitenwissers nu onder de lijn van de motorkap zijn geplaatst, want dat scheelt windgeruis. Al die moeite werpt zijn vruchten af, want in de CX-5 is het inderdaad aangenaam stil. Genieten van muziek – naar wens via een prima Bose-geluidsinstallatie met tien speakers – of een verhaal aanhoren van een van de kinders achterin, kan dus optimaal. Ontspanning of family time onderweg is ook wat waard.

“Voor de bouwkwaliteit verdient Mazda absoluut een jaarabonnement op onbeperkt sushi happen”

Montserrat

In Barcelona heeft Mazda diverse CX-5’s klaar staan om uit te proberen op de snelweg en rond de beroemde berg Montserrat. We stappen allereerst in de 165 pk sterke 2,0-liter SkyActiv-benzineversie met handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving die op z’n minst 30.990 euro kost. Naar verwachting wordt dit de populairste uitvoering in Nederland. Logisch, want SUV’s in het C-segment SUV worden vooral door particulieren gekocht.

Mazda CX-5 (2017) - Autotest - Rijtest - Review - Test - AutoRAI.nl

Geen straf

Deze atmosferische (géén turbo) benzinemotor met 165 pk loopt uiterst soepel en is oprecht zuinig, maar moet wel op toeren worden gehouden. Dat is echter geen straf, want het blok klinkt bovenin super en de handgeschakelde zesbak schakelt perfect. Echt een MX-5-gevoel. Of hoe noemde Mazda dat ook alweer? Jinba Ittai, car and driver as one. Jezelf één voelen met de auto. Allemaal leuk, maar het werkt gewoon lekker. Daar draait het om.

“De besturing van de Mazda CX-5 is vrij licht en rond de middenstand wat gevoelloos”

Meer power?

Ohja, ter introductie van de nieuwe CX-5 levert Mazda voor 1.000 euro meer ook een zestraps automaat op de 2,0-liter SkyActiv benzinemotor. Rijden met die automaat is ook absoluut geen straf. Weet wel dat de motor met automaat 160 pk levert, 5 pk minder dan de versie met handbak. Wil je meer power? Dan ben je aangewezen op de nieuwe SkyActiv-G benzinemotor met 194 pk, cilinderuitschakeling, zestraps automaat en AWD. Die kost dan weer wel 50.290 euro. Een stevig bedrag.

Mazda CX-5 (2017) - Autotest - Rijtest - Review - Test - AutoRAI.nl

Zitpositie

De vorige generatie CX-5 had wat vlakke en korte stoelzittingen. Dat euvel is bij deze nieuwe generatie helemaal verholpen, zo blijkt tijdens de testrit. De zitpositie behoort nu absoluut tot de top in het C-segment, niet alleen door de goede verstelbaarheid van het zitvlak en de rugleuning maar ook van het stuurwiel dat zowel in diepte als hoogte te verstellen is, over aardig wat centimeters. Chapeau!

“Het trekgewicht van bijna alle versies bedraagt 2.000 kilogram. Hallo caravanbezitters!”

Schoonheidsfoutje

De achterbank is nu ook te krijgen met verwarmingsfunctie. De knoppen hiervan zijn ondergebracht in de uitklapbare armsteun. Is dat logisch? Niet helemaal, want je elleboog drukt vaak onbedoeld op de aan/uit-knop. Schoonheidsfoutje. Verder is de besturing van de Mazda CX-5 vrij licht en rond de middenstand wat gevoelloos, maar bij het serieuzere stuurwerk is er echter weer volop stuurgevoel. En de wielophanging? Helemaal á la Mazda. Vrij stevig dus maar nooit oncomfortabel. Een mooie balans tussen sportiviteit en comfort.

Koppelkoning

Tijd voor een andere motorvariant: de 175 pk sterke diesel met vierwielaandrijving en automaat in de topuitvoering GT-M. Een ware koppelkoning met een geremd trekgewicht van 2.100 kilogram. Deze 2,2-liter turbodiesel met 420 Nm maakt indruk. Een uiterst soepele en stille aandrijflijn, met een stevig prijskaartje, want hij kost 53.990 euro: de duurste CX-5 in het programma. Goedkoper dieselen kan ook. De twee-punt-twee diesel met 150 pk is er namelijk vanaf 39.990 euro en die mag net als de benzineversie 2.000 kilogram trekken. Hallo caravanbezitters!

Mazda CX-5 (2017) - Autotest - Rijtest - Review - Test - AutoRAI.nl

“De zitpositie behoort nu absoluut tot de top in het C-segment”

Head-up display

De topdiesel mag als GT-M dan wel prijzig zijn, maar is weer wel erg rijk uitgerust, met standaard lederen bekleding, een head-up display en diverse andere toeters en bellen, waaronder nieuwe veiligheidssystemen als adaptieve cruise control en een noodremassistent.

Mazda CX-5 (2017) - Autotest - Rijtest - Review - Test - AutoRAI.nl

Instapmodel laten staan

Standaard is de CX-5 ook echt niet kaal. Maar ons advies is wel om het S-instapmodel (30.990 euro) te laten staan en op z’n minst te gaan voor de TS (33.990 euro) of TS+ (35.490 euro). Dan heb je in ieder geval dat fijne infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen en oogt het dashboard – toch wat ingetogen vormgegeven – gelijk wat rijker. Dat ingetogen design maakt het dashboard overigens wel tijdloos. Voor de bouwkwaliteit verdient Mazda absoluut een jaarabonnement op onbeperkt sushi happen.

Umeshu on the Rocks

En vooruit: daar mag dan ook nog een jaarvoorraad van de Japanse lekkernij ‘Umeshu on the Rocks’ bij, speciaal voor de kwaliteiten van de CX-5 in het algemeen. Want de nieuwe generatie is opnieuw een uitblinker. In goede zin. Slim en degelijk gebouwd, uitstekende rij-eigenschappen, op afroep dynamisch, stil, ruim en good looking, helemaal in de nieuwe dieprode kleur Soul Red Crystal. Gegarandeerd een succesnummer en het overwegen waard.

Mazda CX-5 (2017) - Autotest - Rijtest - Review - Test - AutoRAI.nl

SPECIFICATIES Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 165

Lengte: 4.550 mm
Breedte (met zijspiegels): 1.840 mm
Hoogte: 1.680 mm
Wielbasis: 2.700 mm
Motor: 2,0-liter vier-in-lijn benzinemotor, atmosferisch
Motorinhoud: 1.998 cc
Motorvermogen: 121 kW (165 pk) bij 6.000 tpm
Trekkracht: 210 Nm bij 4.000 tpm
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Aandrijving: voorwielaandrijving
Topsnelheid: 193 km/u
0-100 km/u: 11,1 seconden
Gemiddeld verbruik (NEDC): 1 op 15,6
Gemiddeld testverbruik: 1 : 14
CO2-emissie: 149 g/km
Tankinhoud: 56 liter
Bagageruimte: 506 liter
Gewicht: 1.335 kilogram
Trekgewicht, geremd: 1.800 kilogram (2.000 met automaat)
Motorrijtuigenbelasting: 157 euro per kwartaal (Noord-Holland)
Vanafprijs Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 165 : 30.990 euro

SPECIFICATIES Mazda CX-5 2.2 SKYACTIV-D 175

Lengte: 4.550 mm
Breedte (met zijspiegels): 1.840 mm
Hoogte: 1.680 mm
Wielbasis: 2.700 mm
Motor: 2,2-liter vier-in-lijn tubodieselmotor
Motorinhoud: 2.191 cc
Motorvermogen: 129 kW (175 pk) bij 4.500 tpm
Trekkracht: 420 Nm bij 2.000 tpm
Transmissie: zestraps automaat
Aandrijving: vierwielaandrijving
Topsnelheid: 206 km/u
0-100 km/u: 9,5 seconden
Gemiddeld verbruik (NEDC): 1 op 17,2
Gemiddeld testverbruik: 1 : 16
CO2-emissie: 152 g/km
Tankinhoud: 58 liter
Bagageruimte: 506 liter
Gewicht: 1.510 kilogram
Trekgewicht, geremd: 2.100 kilogram
Motorrijtuigenbelasting: 394 euro per kwartaal (Noord-Holland)
Vanafprijs Mazda CX-5 2.2 SKYACTIV-D 175 AWD: 53.990 euro

Ontvang elke vrijdag om 15.00 uur onze 5 meest gelezen blogs van de week in je mailbox! iedere 20e inschrijver krijgt het boek Alle Auto’s 2017 (t.w.v. 9,95 euro) gratis opgestuurd Aanmelden
Reageer

AutoRAI.nl is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken, en je te informeren over het gebruik daarvan op de site. meer informatie

AutoRAI.nl gebruikt dit om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden en het bezoek aan onze website zo interessant mogelijk te maken. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om surfgedrag op verschillende websites te registreren, advertenties te tonen op onze website en die van derden en om artikelen aan te bevelen op AutoRAI.nl die aansluiten op uw interesses.

Sluiten