Autotest – Mazda 6 Skyactiv-G 192 (2017)
De meest luxueuze Mazda 6 van 't land
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hoort mooi bruin leder alleen in een BMW of Alfa Romeo thuis? Welnee, ook in een Mazda 6 is het met deze bekleding genieten geblazen. We rijden per luxueuze Mazda 6 naar Leverkusen voor de introductie van de nieuwe CX-5 Skyactiv-G 194. Waren dat alleen maar prettige kilometers of zijn er ook zaken waarmee je rekening moet houden?
De topversie
De Mazda 6 Sedan is leverbaar vanaf 30.990 euro. Je krijgt dan een 145 pk sterke benzinemotor met handgeschakelde zesbak. Prima ding, maar de ‘Zes’ waarmee wij op pad zijn is misschien wel nog fijner. Het betreft namelijk de topversie: een Mazda 6 Skyactiv-G 192 met zestraps automaat in GT-M-uitvoering. Wat dat betekent? Nou, heel veel, zo niet alle extra’s die op de optielijst staan. De prijs? Vanaf 45.890 euro. Veel geld, maar je krijgt er een heerlijke auto voor.
Soepele aandrijflijn
Wie dit bedrag kan spenderen aan een auto als de Mazda 6 moet zeker met de topversie proefrijden. Want man, die 6 is een fijne reisauto zeg. Vooral de aandrijflijn is heerlijk soepel. De zestraps automaat kiest altijd het juiste schakelmoment, is bij de les en geeft de 192 pk sterke 2,5-liter viercilinder benzinemotor zónder turbo op de juiste momenten voldoende kracht. Hoewel, omdat een turbo ontbreekt moet je de motor wel even op toeren brengen om alle newtonmeters wakker te schudden.
“Veel geld, maar je krijgt er een heerlijke auto voor”
Aangelijnde hond
Vanaf 3.250 krukasomwentelingen is er power zat en produceert de vierpitter een aangename huil. Sportief, maar alleen als je daar om vraagt. Anders gedraagt de Mazda 6 zich als een keurig aangelijnde hond. Niet opdringerig of te enthousiast. Gewoon geduldig en gehoorzaam. En daarnaast is de Mazda 6 ook best zuinig. Je haalt eenvoudig 1 op 15. Dat alles maakt rijden in de Mazda 6 bijzonder prettig. De auto is bij normaal gebruik erg stil en de stoelen – met vrij korte zittingen – bieden lekker veel rugsteun. Het onderstel en stuurhuis zijn fantastisch, waardoor ook de stuurman wordt geprikkeld. Kortom: geen reden tot klagen.
Bruin leder. Mooi!
Je hebt het vast wel gezien: deze Mazda 6 heeft schitterend bruin leder. Dit is een after-market optie. Mazda levert standaard zwart of optioneel wit leder of alcantara. Wie liever met zijn derrière op bruin leder bivakkeert doet een beroep op de dealer. Mazda schakelt dan een lederspecialist in die met zorg het interieur afwerkt met hoogwaardig leder, of nappaleder als dat meer je smaak is.
Je betaalt 1.395 euro voor half leder, 1.630 euro voor volledig leder en 1.910 euro voor nappaleder. Het bruine leder ziet er fantastisch uit. Dat is uiteraard een smaakkwestie, dat weten wij ook, maar de manier waarop zelfs het dashboard met leder is afgewerkt, bezorgt ons een geluksmoment.
“De manier waarop het dashboard is afgewerkt met leder bezorgt ons een geluksmoment”
ACC
Is alles dan rozengeur en maneschijn? Nee, want over de adaptieve cruise controle (ACC) hebben we een opmerking. Mazda zou er beter aan doen om het adaptieve deel van de cruise control uitschakelbaar te maken, zodat de koper die niet kan wennen aan ACC het adaptieve deel kan uitschakelen en een normale cruise control kan gebruiken. Dat zouden wij ook doen.
Kijk naar je rijstijl
Waarom? Het systeem kan de auto abrupt laten remmen als het systeem vindt dat de afstand tot de voorligger te klein wordt. Vaak zijn die afstanden nog behoorlijk groot – zelfs in de kortste volgpositie – waardoor remmen helemaal niet nodig is. Zonde, want afremmen betekent ook weer versnellen naar de ingestelde snelheid en dat kost extra brandstof. Je kan als bestuurder de auto veel vloeiender en zuiniger over het asfalt sturen. Op tijd van rijstrook wisselen of zelf gas geven is het advies om het tempo aan te houden als je met ACC rijdt. Je moet er echt mee leren rijden. In files is ACC wel weer prettig, omdat het systeem de auto automatisch afremt en weer laat versnellen. Dat schept rust. De gouden tip: maak een proefrit en kijk of het ACC-systeem bij je rijstijl past.
Gadgets
Genoeg over ACC. De Mazda 6 heeft heel veel ruimte. Ook achterin kun je als volwassenen uitstekend en comfortabel zitten. En voor de gadgetfreaks is er ook geen reden tot klagen, want Mazda installeert een fijn bedienbaar infotainmentsysteem en een duidelijk afleesbaar head-up display. Alle systemen zitten er op en aan. Als GT-M krijg je bovendien 19-inch lichtmetaal waardoor de Mazda 6 er lekker dik uit ziet. Maar waar de Mazda 6 toch echt in excelleert is rijden. Misschien wel het belangrijkste aspect van een auto toch?
Zeldzame combinatie
Op de Nederlandse snelwegen vliegen de Insignia’s, Passats, A4’s en 3 Series je om de oren. Prima auto’s, maar de Mazda 6 is ook een pareltje die absoluut meer in de spotlights hoort te staan. Het is namelijk een van de best sturende D-segmenters van dit moment met een veilige en comfortabele familiekant en op afroep een uitdagend randje. En dat is best een zeldzame combinatie.
“Het is een van de best sturende D-segmenters van dit moment”
Pluspunten
+ Aandrijflijn excelleert in comfort en souplesse.
+ Prachtige afwerking van interieur.
+ Uitstekend weg- en stuurgedrag.
+ Infotainmentsysteem eenvoudig bedienbaar en overzichtelijk.
+ Ruimte, zowel vóór- als achterin.
Minpunten
– Relatief korte zittingen stoelen.
– Adaptieve deel ACC niet uitschakelbaar.