Lexus haalt alles uit de kast met nieuwe LS
Sexy toplimousine met coupéstyling

Oh mai gaa! Dat is Japans voor oh my god. De gloednieuwe Lexus LS is zowaar een sexy toplimousine met coupéstyling geworden. Ook het interieur maakt indruk. Kijk maar.
Het is menens
Voor Lexus is het menens. De nieuwe LS opent het vuur op auto’s als de Audi A8, Mercedes-Benz S-Klasse en Jaguar XJ. De Japanners halen alles uit de kast om het kopers meer dan ooit lastig te maken.
“De nieuwe Lexus LS kan gedeeltelijk autonoom rijden dankzij Lexus CoDrive”
Vierwielbesturing
De Lexus LS staat op een verlengde versie van het nieuwe GA-L platform, de afkorting voor Global Architecture for Luxury Vehicles. Het platform is ultrastijf en staat garant voor een laag zwaartepunt. Goed voor een dynamischer weggedrag, belooft Lexus. Voor extra dynamiek is elke Lexus LS standaard uitgerust met het onderstelcontrolesysteem Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM). Lexus Dynamic Handling (LDH, vierwielbesturing) zorgt voor extra wendbaarheid.
Nieuwe 3,5-liter V6 twinturbomotor
Lexus heeft de achterwielaangedreven LS voorgesteld met een nieuwe 3,5-liter V6 twinturbomotor met een vermogen van 310 kW (421 pk) en 600 Nm trekkacht. Dat is genoeg om in 4,5 seconden naar 100 km/u te sprinten. Lexus koppelt de V6-motor aan een tientrapsautomaat met schakeltijden die vergelijkbaar zijn met die van een transmissie met dubbele koppeling. Schakelen kan desgewenst met flippers aan het stuur.
“De nieuwe LS opent het vuur op auto’s als de Audi A8, Mercedes-Benz S-Klasse en Jaguar XJ”
Vijfde generatie
Ten opzichte van de vorige Lexus LS is de vijfde generatie LS 15 millimeter verlaagd. De motorkap en de achterzijde liggen respectievelijk 30 en 41 millimeter lager boven het asfalt. De wielbasis is 35 millimeter langer dan die van het vorige model en meet nu 3.125 millimeter.
[ytvideo id=”1″]
Dat interieur!
Aan luxe geen gebrek. Het interieur is afgewerkt met leder, Shimamoku-houtpatronen en aluminium. De voorstoelen zijn op 28 manieren te verstellen en zijn voorzien van verwarmings- en ventilatie-elementen, maar hebben ook een massagefunctie. Optioneel levert Lexus achterin Ottoman-stoelen met Japanse Shiatsu-massage, een voetensteun en een leuning die versteld kan worden. De muziek komt uit geluidsboxen van Mark Levinson. Optioneel is een 3D surround-systeem leverbaar met speakers in de hemelbekleding en Remote Touch met smartphone-integratie.
Active Noise Control
Leuk detail is Active Noise Control. “Dit systeem detecteert geluidsfrequenties en zorgt ervoor dat bepaalde geluiden het interieur niet binnendringen. Daarvoor produceert de audio via de speakers een tegengeluid”, zegt Lexus. Aan veiligheid is geen gebrek, want Lexus Safety System+ is standaard. De auto heeft Pre-crash Safety, Rear Cross Traffic Alert and Breaking, Adaptive Cruise Control en Advanced Lane Keeping Assist.
Intuitive Pedestrian Detection met Active Steering
Een primeur is Intuitive Pedestrian Detection met Active Steering. Lexus legt uit: “Op het moment dat de LS voor de auto een voetganger detecteert en een aanrijding dreigt, remt hij automatisch af en stuurt hij om de voetganger heen zonder de rijbaan te verlaten. De Head Up Display attendeert de bestuurder hierop.” De nieuwe Lexus LS kan ook gedeeltelijk autonoom rijden dankzij Lexus CoDrive. Dit systeem neemt de besturing op onder meer de snelweg over.
Basisspecificaties Lexus LS
Motor: 3,5-liter V6, directe brandstofinspuiting, twinturbo
Transmissie: tientrapsautomaat
Vermogen: 310 kW (421 pk)
Maximumkoppel: 600 Nm
Wielbasis: 3.125 mm
Lengte: 5.235 mm
Hoogte: 1.450 mm
Breedte: 1.900 mm
Wielen: 19 of 20 inch